November–december
November 3. – A magyar tudomány napja
1825. november 3-án határozták el a magyar rendek a pozsonyi országgyűlésen, hogy létrehozzák a magyar tudományos élet központját, a Magyar Tudományos Akadémiát. 1996-ban a Magyar Tudósok Világtalálkozóján fogalmazták meg azt a javaslatot, hogy ez a nap legyen a magyar tudomány napja, amelyet először 1997-ben ünnepeltek meg. Az ünnep nem korlátozódik azonban egyetlen napra, hanem rendezvények egész sorával emlékeznek meg az eseményről, és november első felében több héten át tartanak a tudományos rendezvények, konferenciák.
Néhány javaslat a nap iskolai ünnepléséhez:
- Feladat lehet, hogy állítsanak össze a tanulók egy névsort a földrajzhoz kapcsolódó tudósokról. A névsort kitehetjük egy közös felületre – akár az osztályteremben, akár az interneten. Kérjük arra a tanulókat, hogy nézzenek utána ki miről híres, és egészítsék ki a névsort a tevékenységükkel!
- Megadhatunk egy-egy időszakot vagy kutatási területet is, amelyben kutathatnak a tanulók. Válasszunk ki egy-egy tudóst, akinek tevékenységét bemutatják egy általuk választott formában (pl. ppt-prezentáció, videó, poszter)!
November 17. – Budapest napja
Az országgyűlés által 1872-ben elfogadott törvény tette lehetővé Budapest megszületését. A városi választásokat követően 1873. november 17-én megtartott ünnepi közgyűlésen vette át az új testület a város irányítását, a Budapest néven egyesült korábbi Pest, Buda és Óbuda vezetését. A város első főpolgármestere Ráth Károly lett, polgármesterré pedig Kammermayer Károlyt választották. Az egyesítésnek köszönhetően meg inkább felgyorsulhatott a kiegyezést követően megindult városfejlesztés. A fővárosi közgyűlés 1991. március 21-én döntött arról, hogy az egyesítés napját Budapest ünnepeként tartják számon.
Néhány javaslat a nevezetes nap megünnepléséhez:
- Beszéljük meg, hogy az egyesítést követően hogyan változott a város területe, hogyan alakult a lakosság száma, mikor érte el mai kiterjedését! Készíthetnek a tanulók térkép-aminációt a város fejlődésének bemutatására.
- Budapesti iskolák esetében kínálkozó lehetőség egy tematikus séta programjának összeállítása és közös megvalósítása, például a belváros építészeti képe és a városrész funkciói; kilátópontok a fővárosban (Milyen kép tárul elénk? Mit látunk?); átalakuló iparterületek (látogatás a XI., vagy a XIII. kerületben).
- Nem budapesti iskolák tanulói az internet pl. Google Maps segítségével tervezhetnek virtuális fővárosi sétát.
- Készülhet bemutató (leírás, videó, ppt stb.) Legkedvesebb budapesti helyem címmel.
- Szervezhetünk a fővároshoz kapcsolódó rajz- vagy fotópályázatot, de városismereti vetélkedőt is.
- A tanulók csoportban dolgozva készíthetnek egy-egy kiválasztott kerületet bemutató összeállítást.
November harmadik szerdája – Térinformatikai világnap (GIS Day)
A GIS Day 1999-ben, az ESRI (Environmental Systems Research Institute) elnökének kezdeményezésére indult útjára, és azóta is minden évben megtartják. 2022-ben az emléknap november 16-ára esik.
Javaslat a nevezetes naphoz kapcsolódóan:
A nap jó lehetőséget teremt az informatika és a földrajz kapcsolatának bemutatására, ezzel olyan tanulókat is motiválhatunk a földrajz tanulás iránt, elsősorban az informatikai megoldások érdekelnek. Az érdeklődő tanulók készíthetnek bemutatót térinformatikai témájú honlapok felhasználásával a földrajzi ismeretek alkalmazásáról (pl. link).
A GIS Day programját népszerűsítő egyetemi honlap (forrás)
November 20. – Afrika iparosításának napja
Afrika népességszámának és a városlakók arányának gyors növekedés miatt hívta fel a figyelmet az ENSZ közgyűlése a kontinens gazdasági fejlődésének támogatására, és ennek hangsúlyozására nyilvánította november 20-át Afrika iparosításának napjává.
Néhány javaslat a nevezetes nap megünnepléséhez:
- Önálló vagy a nagyobbak esetében irányított adatgyűjtés Afrika társadalmi és gazdasági jellemzőinek bemutatására, az adatok közös elemzése.
- Drámapedagógiai lehetőségek:
- Képzeld el, hogy egy afrikai ország elnöke vagy! Miért és milyen segítségét kérnél a fejlett államoktól országod gazdasági fejlődésének támogatására? Tartsd is meg a beszédet!
- Egy nagy multinacionális cég vezetője vagy (a tevékenység lehet pl. élelmiszeripari, elektronikai, autóipari) és új leányvállaltodnak telephelyet keresel. A vezetőségi ülésen mérlegelitek egy afrikai telephely választásának a lehetőségét. Játsszátok el szakmai megbeszélését és hozzatok döntést!
November negyedik péntekje – Ne vásárolj semmit! nap
A Ne vásárolj semmit! vagy más nevén a Vásárlásmentes nap meghirdetésére a kanadai Ted Dave kezdeményezésére 1992-ben került először sor. A reklámszakember a túlfogyasztásra, a reklámok fogyasztásra ösztönző szerepére kívánta felhívni a figyelmet. A nap mottója: Ami elég, az elég!
Néhány javaslat a nevezetes nap megünnepléséhez:
- Osztálytermi beszélgetés Túl sokat vásárolunk? címmel.
- A naphoz kapcsolódóan tervezhetünk projektfeladatot, amelynek keretében a tanulók felmérhetik és elemezhetik az osztálytársak vásárlái szokásait, elemezhetik a reklámok ránk, fogyasztókra gyakorolt hatásait.
- Készülhet riport az iskolatársak, a tanárok körében arról, hogy hogyan vélekednek az ilyen kampányokról.
- Készíthetnek a tanulók figyelemfelhívó plakátokat, amelyekben vásárlási szokásaink átalakításának fontosságára hívják fel a figyelmet.
- Készíthetnek összefüggés-hálót a fogyasztás és a környezetkárosítás kapcsolatáról.
December 5.– A talaj világnapja
A világnap a talaj fontosságának felismertetéséről szól. A FAO (az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Világszervezete) javaslatára az ENSZ közgyűlése 2013-ban a talaj nemzetközi napjává nyilvánította december 5-ét.
Néhány javaslat a nevezetes nap megünnepléséhez:
- Osztálytermi beszélgetés: Miért esik egyre több szó a talajok védelméről? címmel – cél az, hogy felhívjuk a tanulók figyelmét a talaj szerepére az emberiség élelmezésében.
- Mi tehetek én? – talajvédelmi ötletbörze az osztályban.
- Kísérlet összeállítása a talaj tápanyagtartalmának, szerkezetének szerepéről – a tapasztalatok megbeszélése.
December 11. – Nemzetközi Hegy Nap
A nemzetközi nap a Hegyek nemzetközi éve (2002) rendezvényei nyomán született meg és 2003-ban tartották meg először. A nemzetközi nap célja, hogy az emberek felismerjék a természeti környezet részét képező hegyek védelmének fontosságát, azt, hogy táji képükben, szépségükben megőrizzük ezeket a képződményeket az utókor számára.
Néhány javaslat a nap megünnepléséhez:
- Én és a hegyek címmel fotópályázat, rajzpályázat meghirdetése. A pályaművek értékelésébe vonjunk be tanulókat is!
- Hegyek a művészetben – bemutató szervezése a művészetek (irodalom, zene, festészet) iránt érdeklődő tanulók bevonásával.
- Élménybeszámoló hegyvidéki utazásról, túráról.
- Közös túra, hétvégi osztálykirándulás szervezése – a hegekhez kapcsolódó feladatokkal.
- Nevezetes hegycsúcsok, turisztikai célpontok – előadás ppt-vel, videóval.
- Hófedte magashegységi táj az Alpokban (szerző felvétele)
December 18. – A kisebbségek napja
Magyarországon 1995-ben nyilvánították december 18-át a kisebbségek napjává, ez a nap egyben az emigránsok nemzetközi napja is. A dátum az ENSZ 1990-es kisebbségi és bevándorlói jogokról szóló határozatának elfogadásához kapcsolódik.
Néhány javaslat a megemlékezéshez:
- Osztálytermi beszélgetés: A kisebbségek szerepe a többségi társadalomban címmel a kisebbségeket érintő aktuális kérdésekről.
- KSH oldalairól gyűjtött népességmozgási adatok elemzése, következtetések levonása (link).
- Osztálytermi beszélgetés: Népességvándorlás napjainkban – a migráció kiváltóokai és következményei.
- Egy helyen élünk – ismerjük meg egymást! – a kisebbségek életének, kulturális értékeinek, jellemzőinek (vallás, étkezés, öltözködés stb.) bemutatása.