Gondolatébresztő világnapokról 4.

Szerző: Ütőné Visi Judit
Oktatási Hivatal
judit.uto.visi@gmail.com
Ha az év utolsó két hónapjában talán kevesebb is a földrajzhoz kapcsolódó ünnepnap, azért így is van lehetőség néhány kisebb tanórai megemlékezésre.

November–december

November 3. – A magyar tudomány napja

1825. november 3-án határozták el a magyar rendek a pozsonyi országgyűlésen, hogy létrehozzák a magyar tudományos élet központját, a Magyar Tudományos Akadémiát. 1996-ban a Magyar Tudósok Világtalálkozóján fogalmazták meg azt a javaslatot, hogy ez a nap legyen a magyar tudomány napja, amelyet először 1997-ben ünnepeltek meg. Az ünnep nem korlátozódik azonban egyetlen napra, hanem rendezvények egész sorával emlékeznek meg az eseményről, és november első felében több héten át tartanak a tudományos rendezvények, konferenciák.  

Néhány javaslat a nap iskolai ünnepléséhez:

  • Feladat lehet, hogy állítsanak össze a tanulók egy névsort a földrajzhoz kapcsolódó tudósokról. A névsort kitehetjük egy közös felületre – akár az osztályteremben, akár az interneten. Kérjük arra a tanulókat, hogy nézzenek utána ki miről híres, és egészítsék ki a névsort a tevékenységükkel!
  • Megadhatunk egy-egy időszakot vagy kutatási területet is, amelyben kutathatnak a tanulók. Válasszunk ki egy-egy tudóst, akinek tevékenységét bemutatják egy általuk választott formában (pl. ppt-prezentáció, videó, poszter)! 

November 17. – Budapest napja

Az országgyűlés által 1872-ben elfogadott törvény tette lehetővé Budapest megszületését. A városi választásokat követően 1873. november 17-én megtartott ünnepi közgyűlésen vette át az új testület a város irányítását, a Budapest néven egyesült korábbi Pest, Buda és Óbuda vezetését. A város első főpolgármestere Ráth Károly lett, polgármesterré pedig Kammermayer Károlyt választották. Az egyesítésnek köszönhetően meg inkább felgyorsulhatott a kiegyezést követően megindult városfejlesztés. A fővárosi közgyűlés 1991. március 21-én döntött arról, hogy az egyesítés napját Budapest ünnepeként tartják számon. 

Néhány javaslat a nevezetes nap megünnepléséhez:

  • Beszéljük meg, hogy az egyesítést követően hogyan változott a város területe, hogyan alakult a lakosság száma, mikor érte el mai kiterjedését! Készíthetnek a tanulók térkép-aminációt a város fejlődésének bemutatására.
  • Budapesti iskolák esetében kínálkozó lehetőség egy tematikus séta programjának összeállítása és közös megvalósítása, például a belváros építészeti képe és a városrész funkciói; kilátópontok a fővárosban (Milyen kép tárul elénk? Mit látunk?); átalakuló iparterületek (látogatás a XI., vagy a XIII. kerületben).
  • Nem budapesti iskolák tanulói az internet pl. Google Maps segítségével tervezhetnek virtuális fővárosi sétát.
  • Készülhet bemutató (leírás, videó, ppt stb.) Legkedvesebb budapesti helyem címmel.
  • Szervezhetünk a fővároshoz kapcsolódó rajz- vagy fotópályázatot, de városismereti vetélkedőt is.
  • A tanulók csoportban dolgozva készíthetnek egy-egy kiválasztott kerületet bemutató összeállítást.
Pest, Buda és távolban Óbuda fényei a Gellérthegyről (szerző felvétele)

November harmadik szerdája – Térinformatikai világnap (GIS Day)

GIS Day 1999-ben, az ESRI (Environmental Systems Research Institute) elnökének kezdeményezésére indult útjára, és azóta is minden évben megtartják. 2022-ben az emléknap november 16-ára esik.

Javaslat a nevezetes naphoz kapcsolódóan:

A nap jó lehetőséget teremt az informatika és a földrajz kapcsolatának bemutatására, ezzel olyan tanulókat is motiválhatunk a földrajz tanulás iránt, elsősorban az informatikai megoldások érdekelnek. Az érdeklődő tanulók készíthetnek bemutatót  térinformatikai témájú honlapok felhasználásával a földrajzi ismeretek alkalmazásáról (pl. link). 

A GIS Day programját népszerűsítő egyetemi honlap (forrás)

November 20. – Afrika iparosításának napja

Afrika népességszámának és a városlakók arányának gyors növekedés miatt hívta fel a figyelmet az ENSZ közgyűlése a kontinens gazdasági fejlődésének támogatására, és ennek hangsúlyozására nyilvánította november 20-át Afrika iparosításának napjává.

Néhány javaslat a nevezetes nap megünnepléséhez:

  • Önálló vagy a nagyobbak esetében irányított adatgyűjtés Afrika társadalmi és gazdasági jellemzőinek bemutatására, az adatok közös elemzése.
  • Drámapedagógiai lehetőségek: 
    • Képzeld el, hogy egy afrikai ország elnöke vagy! Miért és milyen segítségét kérnél a fejlett államoktól országod gazdasági fejlődésének támogatására? Tartsd is meg a beszédet! 
    • Egy nagy multinacionális cég vezetője vagy (a tevékenység lehet pl. élelmiszeripari, elektronikai, autóipari) és új leányvállaltodnak telephelyet keresel. A vezetőségi ülésen mérlegelitek egy afrikai telephely választásának a lehetőségét. Játsszátok el szakmai megbeszélését és hozzatok döntést!

November negyedik péntekje – Ne vásárolj semmit! nap

Ne vásárolj semmit! vagy más nevén a Vásárlásmentes nap meghirdetésére a kanadai Ted Dave kezdeményezésére 1992-ben került először sor. A reklámszakember a túlfogyasztásra, a reklámok fogyasztásra ösztönző szerepére kívánta felhívni a figyelmet. A nap mottója: Ami elég, az elég!

Néhány javaslat a nevezetes nap megünnepléséhez:

  • Osztálytermi beszélgetés Túl sokat vásárolunk? címmel.
  • A naphoz kapcsolódóan tervezhetünk projektfeladatot, amelynek keretében a tanulók felmérhetik és elemezhetik az osztálytársak vásárlái szokásait, elemezhetik a reklámok ránk, fogyasztókra gyakorolt hatásait.
  • Készülhet riport az iskolatársak, a tanárok körében arról, hogy hogyan vélekednek az ilyen kampányokról.
  • Készíthetnek a tanulók figyelemfelhívó plakátokat, amelyekben vásárlási szokásaink átalakításának fontosságára hívják fel a figyelmet.
  • Készíthetnek összefüggés-hálót a fogyasztás és a környezetkárosítás kapcsolatáról.
A vásárlásmentes napot népszerűsítő honlap (forrás)

December 5.– A talaj világnapja

A világnap a talaj fontosságának felismertetéséről szól. A FAO (az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Világszervezete) javaslatára az ENSZ közgyűlése 2013-ban a talaj nemzetközi napjává nyilvánította december 5-ét. 

Néhány javaslat a nevezetes nap megünnepléséhez:

  • Osztálytermi beszélgetés: Miért esik egyre több szó a talajok védelméről? címmel – cél az, hogy felhívjuk a tanulók figyelmét a talaj szerepére az emberiség élelmezésében.
  • Mi tehetek én?  – talajvédelmi ötletbörze az osztályban.
  • Kísérlet összeállítása a talaj tápanyagtartalmának, szerkezetének szerepéről – a tapasztalatok megbeszélése.
Talaj napi program 2021-ben (forrás)

December 11. – Nemzetközi Hegy Nap

A nemzetközi nap a Hegyek nemzetközi éve (2002) rendezvényei nyomán született meg és 2003-ban tartották meg először. A nemzetközi nap célja, hogy az emberek felismerjék a természeti környezet részét képező hegyek védelmének fontosságát, azt, hogy táji képükben, szépségükben megőrizzük ezeket a képződményeket az utókor számára. 

Néhány javaslat a nap megünnepléséhez:

  • Én és a hegyek címmel fotópályázat, rajzpályázat meghirdetése. A pályaművek értékelésébe vonjunk be tanulókat is!
  • Hegyek a művészetben – bemutató szervezése a művészetek (irodalom, zene, festészet) iránt érdeklődő tanulók bevonásával.
  • Élménybeszámoló hegyvidéki utazásról, túráról.
  • Közös túra, hétvégi osztálykirándulás szervezése – a hegekhez kapcsolódó feladatokkal. 
  • Nevezetes hegycsúcsok, turisztikai célpontok – előadás ppt-vel, videóval. 
  • Hófedte magashegységi táj az Alpokban (szerző felvétele)

December 18. – A kisebbségek napja

Magyarországon 1995-ben nyilvánították december 18-át a kisebbségek napjává, ez a nap egyben az emigránsok nemzetközi napja is. A dátum az ENSZ 1990-es kisebbségi és bevándorlói jogokról szóló határozatának elfogadásához kapcsolódik.

Néhány javaslat a megemlékezéshez:

  • Osztálytermi beszélgetés: A kisebbségek szerepe a többségi társadalomban címmel a kisebbségeket érintő aktuális kérdésekről. 
  • KSH oldalairól gyűjtött népességmozgási adatok elemzése, következtetések levonása (link).
  • Osztálytermi beszélgetés: Népességvándorlás napjainkban – a migráció kiváltóokai és következményei.
  • Egy helyen élünk – ismerjük meg egymást! – a kisebbségek életének, kulturális értékeinek, jellemzőinek (vallás, étkezés, öltözködés stb.) bemutatása.

Források:

Legfrissebb írások

Rovatok

Kiemelt írások

Földrajz érettségi 2017 összefoglaló

Ebben az évben május 19-én zajlottak le a földrajz írásbeli érettségi vizsgák. Bár kétszintű vizsgát már 2005-óta tehetnek a diákok, az idei azért különleges, mert

HuCER 2017 Konferencia

A Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (Hungarian Educational Research Assitoation, HERA) hagyományosan május végén tartja éves konferenciáját a HuCER-t (Hungarian Conference on Educational Research).