![](https://geometodika.hu/wp-content/uploads/2024/05/Papp_kiemelt.png)
Zöld Föld program – Tantárgy, szemlélet és életmód
Sokszor felmerül a kérdés: kell-e egyáltalán a fenntarthatóságot tanítani az iskolákban? Kell-e egy újabb tantárgy az amúgy is túlterhelt tanulóknak (és pedagógusoknak)? A válasz egyértelműen igen!
A „Kitekintő” rovat célja, hogy felhívja a figyelmet a földrajzoktatást érintő hírekre, eseményekre, szaktudományi és szakmódszertani újdonságokra. Bemutat érdeklődésre számot tartó hazai és külföldi kiadványokat, tanulmányokat, tájékoztatást ad a földrajztanításhoz kapcsolódóan a tanárok, esetenként a tanulók számára is érdekes rendezvényekről, programokról. Kiemelten fontosnak tartjuk, hogy hírt ad a földrajzoktatást érintő tantervi változásokról és az azokból adódó új oktatási és képzési feladatokról.
Sokszor felmerül a kérdés: kell-e egyáltalán a fenntarthatóságot tanítani az iskolákban? Kell-e egy újabb tantárgy az amúgy is túlterhelt tanulóknak (és pedagógusoknak)? A válasz egyértelműen igen!
A környezetünkben szaporodó jelek figyelmeztetnek, nincs sok időnk bolygónk élhető helyként való megőrizésére. Ezért egyre fontosabbá válnak azok az ismeretek és kompetenciák, amelyek segítik a környezet jövője szempontjából is elfogadható döntések meghozatalát, amiben segíthetnek a bemutatott programok, lehetőségek.
Az írás bemutatja a természetiskolát, mint a korábbi erdei iskola létesítmények és az azokhoz kapcsolódó programszolgáltatások lényegét. Élő példáját adja a Bükki Nemzeti Park Igazgatóságnál folyó környezeti nevelései gyakorlatnak.
A tanároknak hatékonyan kell formálniuk, irányítaniuk a tanítási-tanulási folyamatokat együttműködve a tanulókkal, amihez a korábbinál jóval nagyobb hangsúlyt kell kapnia a hatékony tanulási környezetnek, a tanulóközpontú szemléletnek, biztosítani kell a tanulók aktív tanulási tevékenységét.
A Tisza-tavi Ökocentrum épületébe belépve az első kérdés, hogy hova menjünk, hiszen 3D-s mozival, az egyes szintek különböző időszaki és állandó kiállításaival, játszószobával, kilátóterasszal várják az érdeklődőket.
A hatékony környezeti nevelés feltételezi, hogy a tanítványok ténylegesen részt vesznek a környezeti közügyek megoldásában, beleértve a családban való szerepvállalástól az iskolán, a lakókörnyezeten, a településen keresztül a nemzeti, majd nemzetközi természet- és környezetvédő mozgalmakban való részvételig.
A Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány támogatásával 2020-ban kezdődött meg a fenntarthatóságra nevelés tantárgyi kereteinek a kidolgozása annak érdekében, hogy a köznevelés teljes vertikumára kidolgozzon egy programot, amely segíti a hatékony környezeti nevelés megvalósulását.
Szigliget és környéke hazánk egyik legszebb kiránduló- és üdülőhelye. A kedvező földrajzi fekvés, a geológiai és botanikai ritkaságok, a történelmi műemlékek, a népi építészet emlékei, a várromok és a Badacsonyi borvidék finom borai felejthetetlen élményt nyújtanak az idelátogatóknak. Az írás elsősorban a táj földtani fejlődéstörténtét mutatja be.
Az írással egy példát szeretnénk bemutatni arról, hogy hogyan támogatta a Magyar Földrajzi Társaság Kisalföldi Osztálya a megyei pedagógiai intézettel és a TIT helyi szervezetével együttműködve a földrajztanárok munkáját az utóbbi 50 évben.
Copyright 2024 © GeoMetodika – földrajz szakmódszertani folyóirat – Minden jog fenntartva!