Március–április
Közeleg az igazi tavasz, még akkor is, ha az idei március sokszor ölt télies jelleget. A tavaszi hónapokban több olyan világnap is van, amely szorosan kapcsolódik a földrajz vagy a természettudomány órákhoz. Ezek közül szeretnénk kiemelni néhányat ötletadóként az iskolai programokhoz. Ezek a napok jó alkalmat kínálnak egy-egy tanulmányi sétára, kirándulásra, de jó témái lehetnek földrajz- vagy osztályfőnöki órai beszélgetéseknek is.
Március 22. – A víz világnapja
A víz világnapja kezdeményezést az 1992. évi Rio de Janeiro-i Környezet és Fejlődés Konferencián fogalmazták meg, és a hozzá kapcsolódó eseményeket először 1993-ban tartották. A rendezvények célja az volt, hogy felhívják a figyelmet a Föld vízkészletének védelmére, a víz meghatározó szerepére a bolygónk és az emberiség életében. Minden évben egy meghatározott téma köré szerveződnek a programok. A 2022. évben a felszín alatti vizek védelme áll majd a középpontban.
Néhány javaslat a világnapi programokhoz:
- Forráskutatás – séta a környéken található vízforrásokhoz – Hogyan találták meg ezeket? Hogyan hasznosítják a vizüket? Milyen állapotban van a környezetük?
- Beszélgetés az osztályban – Miért kell takarékoskodnunk a vízzel? Mi az a szürkevíz?
- Ötletbörze – Hogyan takarékoskodhatunk a vízzel?
- Vízválasztó – ásványvíz-kóstoló – beszélgetés a vízfogyasztási szokásainkról
- Víz a művészetekben (irodalom, képzőművészet, zene) – gyűjtés, közös műértelmezés
Március 23. – Meteorológiai világnap
A Nemzetközi Meteorológiai Szervezet utódaként 1950. március 22-én Genfben alakult meg a Meteorológiai Világszervezet (WMO), amely az ENSZ szakosított intézményeként működik. A szervezet új alapokmányának életbelépésének időpontja (március 23.) lett a meteorológiai világnap. A WMO elsődleges feladata a meteorológiai megfigyelés, előrejelzés, kutatás nemzetközi összehangolása, valamint az időjárással kapcsolatos adatok gyors cseréjének világméretű kiépítése. A szervezet tevékenységével hozzájárul az éghajlati folyamatokban bekövetkező változások felismeréshez, ezért kiemelkedő szerepe van az éghajlatváltozás és következményeinek a megismerésében.
Néhány javaslat a világnapi programokhoz:
- Miről tájékoztat az Országos Meteorológiai Intézet honlapja? – irányított adatgyűjtés az OMSZ honlapjáról.
- Meteorológiai témájú honlapok gyűjtése és tartalmuk, funkciójuk összehasonlítása.
- Látogatás az Országos Meteorológiai Múzeumban.
- Látogatás a közeli meteorológiai mérőállomásra – ismerkedés az időjárási elemeket mérő műszerekkel.
- Virtuális múzeumi séta videofilmek segítségével (pl. mérőműszerekről: hőmérőről, barométerről).
- Beszámoló korábbi világnapi világnapi eseményekről (pl. a 2021. éviről).
Április 7. – Egészségügyi világnap
1948. április 7-én kezdte meg működését az ENSZ szakosított intézményeként az Egészségügyi Világszervezet (WHO), ezért lett ez a nap az Egészségügyi világnap. A világszervezet célja, hogy segítse az egészségügyi munka nemzetközi összehangolását, segítsen a járványok, hatékony megelőzésében és leküzdésében, felhívja a figyelmet az egészség megőrzésének fontosságára.
Néhány javaslat a világnapi programokhoz:
- Irányított adatgyűjtés a WHO hivatalos honlapja alapján a szervezet tevékenységéről.
- Adatgyűjtés és beszámoló a COVID-19 járványról a WHO honlapja alapján.
- Brosúra-, szórólapkészítés az egészségmegőrzés támogatására pl. a Vistacreate vagy a Canva program segítségével.
- Beszélgetés a táplálkozási szokásaink és az egészségi állapot kapcsolatáról.
- A világ egészségi állapota az adatok tükrében – adatgyűjtés és prezentáció készítése.
- Szituációs játék – Világnapi ünnepi WHO-ülés – Milyen aktuális témák hangozhatnak el az ülésen? Készüljenek rövid felszólalások az egyes témákból! Milyen közös közleményt fogalmaznának meg a résztvevők?
Április 12. – Az űrhajózás napja
1961-ben ezen a napon bocsátották Föld körüli pályára a világ első, embert szállító űrhajóját, fedélzetén Jurij Gagarin szovjet űrhajóssal.
Néhány javaslat a világnaphoz:
- Tanulói kiselőadások – néhány lehetséges téma:
- az űrkutatás jelenlegi programjai;
- hogyan kapcsolódott be Magyarország a világűr megismerésébe;
- az űrkutatás szerepe a világ megismerésében – legfontosabb események;
- az űrkutatás és a mindennapi élet – hogyan hasznosultak az űrkutatás és az űripar eredményei.
- Internetes kvízjáték szervezése osztály- vagy iskolai szinten.
Április 22. – Föld napja
Talán a legismertebb, hazánkban is a legnagyobb hagyományokkal rendelkező jeles nap a Föld Napja. A mozgalmat Denis Hayes amerikai egyetemi hallgató indította el 1970. április 22-én. Célja az volt, hogy felhívja a figyelmet a bolygónkat fenyegető környezeti veszélyekre, a környezet védelmének fontosságára. A kezdeményezés azonnal több milliós követőtáborra talált, és fontosságát felismerve, napjanikra már ezernél is több szervezet csatlakozott hozzá. Magyarországom 1990-ben tartották meg az első Föld napját. Azt, hogy Hayes komolyan gondolta a Föld védelmét, az is bizonyítja, hogy az egykori egyetemistából mára az alternatív energiaforrások világhírű szakértője lett.
Néhány javaslat a világnapi programokhoz:
A Föld napjához kapcsolódik a Fenntarthatósági témahét, amelyre ebben az évben április 25–29. között kerül sor. A hulladékcsökkentés mint állandó téma mellett az idén a víz, az egészégvédelem és a felelős fogyasztás áll a programok középpontjában. A programokról és a részvétel lehetőségéről a rendezvény hivatalos honlapján tájékozódhatunk.
Sok iskolában már nagy hagyománya van a Föld napi rendezvényeknek, ilyenek pl.
- tavaszi nagytakarítás – szemétgyűjtés, területrendezés, zöldítés az iskolában és környékén;
- pályázat és kiállítás a tanulók természetről készített fotóiból, művészeti alkotásaiból;
- szakértő előadók meghívása, és az előadáshoz kapcsolódó beszélgetés aktuális környezeti problémákról;
- tavaszi megújulás – tippek az egészséges táplálkozáshoz (pl. salátabüfé, egyszerűen elkészíthető egészséges ételek kóstolója);
- környezetbarát lakásdekoráció – ötletek, közös megvalósítás.
Természetesen a cél az, hogy ne csak ezen az egy napon legyünk környezettudatosak. A közös élmények és az együtt megszerzett új ismeretek segíthetnek abban, hogy az év többi napján is jó döntéseket hozzunk és tudatosabban éljünk.
Április utolsó vasárnapja – Testvérvárosok világnapja
1957. április 28-án a franciaországi Aix-les Bois-ban megalakult a Testvérvárosok Világszövetsége (UTO), ennek emlékére választották április utolsó vasárnapját (ebben az évben április 24.) a testvárvárosok napjának. Testvértelepülése – sok esteben több is – szinte minden településnek van, ezért ez a nap jó lehetőség egy kis földrajzi ismeretszerzésre, esetleg kapcsolatépítésre.
Néhány javaslat a világnapi programokhoz:
- A tanulók utánanézhetnek, hogy saját településük megünnepeli-e a napot, ha igen, akkor milyen programokkal, rendezvényekkel. Bekapcsolódhatnak-e diákok is ezekbe az eseményekbe?
- Kiselőadások a testvértelepülésről. Szervezhetünk iskolai vetélkedőt is ezekkel a településekkel kapcsolatos ismeretekről.
- Kiállítás összeállítása a testvérvárossal kapcsolatos képekből, tárgyakból, emlékekből.
- Digitális kvízjáték – az internet segítségével a tanulók felvehetik a kapcsolatot a testvértelepülések diákjaival és összeállíthatnak egymás számára kvízt egymás településéről.
- Üdvözlőkártya tervezése a testvértelepülésnek – a legszebbet el is küldhetik a testvérváros iskolájának.
Sok világnap van. A cikkben is csak válogattunk ezek közül. Reméljük, hogy e néhány márciusi-áprilisi világnap bemutatása felkelti a kollégák érdeklődését, és sikerül néha a tanítási óra vagy a szakköri foglalkozás keretében időt szánni ezek megünneplésére is.
***
2022 márciusától útjára indítunk egy sorozatot, amely a földrajzhoz kapcsolódó nevezetes napokra hívja fel a figyelmet. Ezzel párhuzamosan szeretnénk lehetőséget adni egy-egy világnaphoz naphoz kötődő jó gyakorlat bemutatására, legyenek azok tanórai, terepi vagy szakköri tevékenységek, érdekes feladatok, óravázlatok. Várjuk a kollégák jó gyakorlatait, amelyeket a Kitekintő rovatban osztanánk meg az érdeklődőkkel.
Kérjük, hogy a bemutatásra szánt anyagokat a rovatszerkesztő e-mail-címére (judit.uto.visi@gmail.com) küldjék. A levélben írják meg a beküldő kolléga nevét nevét és telefonos elérhetőségét is.