Légköri válság

Szerző: Andó Eszter
Türr István Gimnázium és Kollégium, Pápa
esztejmesztej@gmail.com
Az alábbi foglalkozásterv a Magyar Földrajzi Társaság "Földrajz - én ezért szeretlek" pályázatra beérkezett I. díjat nyert pályamunka az óraterv kategóriában.

Pályamunka – online projektbemutató foglalkozás terve

Célcsoport: 9. évfolyam

Az óra témája: Légköri válság – globális légköri problémák járványon innen és túl

Az óra típusa: projektbemutató foglalkozás (online)

Oktatási követelmények

  • Fogalmak:
    • új fogalmak: ppm, pandémia;
    • megerősítendő fogalmak: üvegházhatású gázok, szmog, ózon, globális felmelegedés        
  • Folyamatok: megerősítendők: globális éghajlatváltozás  
  • Összefüggések: 
    • új összefüggések: légköri összetétel hatása a környezetre, társadalomra, gazdasági folyamatokra a járvány terjedésének hatása a káros légköri gázok emissziós értékeire;
    • megerősítendő összefüggések: légkör hőmérséklete és az üvegház hatású gázok kapcsolata a nagy népességtömörülések és azok levegőminőségének kapcsolata 
  • Megfigyelések, vizsgálatok, kísérletek: statisztikai adatok lekérdezése internetes adatbázisból és azok elemzése különböző szempontok alapján.

Munkaforma: csoportmunka

Közös kommunikációs felület: Microsoft Teams

Alkalmazott online platformok: Google Drive – a közösen szerkeszthető dokumentumok gyűjtőfelülete (Google Rajzok, Coggle, Google TourBuilder, Google Dokumentumok, Google Prezentáció)

Google Forms az online Értékelőlap kitöltésére  

A tanítási óra terve

1. csoport – Montázs készítése

Téma: A tengerszint emelkedése – okok, következmények

Feldolgozandó cikkhttps://greenfo.hu/hir/500-millio-embert-fenyeget-a-tengerszint-emelkedes

Közös munkafelület: Google Rajzok – megosztott link a csoport-csatornában → közös szerkeszthetőség

2. csoport – Gondolattérkép készítése

Téma: A légköri szén-dioxid mennyiségének emelkedése – okok és lehetséges következmények

Feldolgozandó cikk: https://qubit.hu/2018/05/07/soha-ennyi-szen-dioxidot-nem-mertek-meg-a-fold-legkoreben

Közös munkafelület: Google – megosztott link a csoport-csatornában → közös szerkeszthetőség e-mail alapú meghívással

3. csoport – Útvonalterv készítése

Téma: Covid-19 gócpontok keresése az elmúlt egy év távlatában, ezen városok/országok légköri állapotának ismertetése → összefüggések keresése

Segédoldalak: 

Közös munkafelület: Google Tour Builder– képernyőmegosztás – munkamegosztás csoporton belül 

4. csoport – Prezentáció készítése

Feladat: prezentáció készítése

Téma: három magyarországi város légkörének bemutatása a koronavírus hazai megjelenésének idején és az utóbbi hónapban → változások, összefüggések keresése 

Segédoldalak: http://levegominoseg.hu/automata-merohalozat?city=2

Közös munkafelület:  Google Prezentáció → közösen szerkeszthető felület linkje a csoport feladatleírásában.

5. csoport – Szerepjáték bemutatása

Feladat: szerepjáték megtervezése, előadása online

Téma: trópusi jellegű vihar hazánk területén; élethelyzetek, problémák bemutatása narráció kíséretében

Közös munkafelület: Google Dokumentum → közösen szerkeszthető felület linkje a csoport feladatleírásában, Microsoft Teams → narráció, szereposztás, gyakorlás 

Óra végi visszajelzés – kérdőív

A tanórát a diákok név nélkül értékelhetik a General felületre feltöltött Google Forms linken keresztül.

Források:

Felhasznált irodalom
  • Makádi M. (2015): Tevékenykedtető módszerek a földrajztanításban. – Eötvös Loránd Tudományegyetem TTK, Budapest. 183 p.
  • Jónás Ilona – Kovács Lászlóné – Szöllősy László – Vízvári Albertné (2016): Földrajz 9. Természetföldrajzi környezetünk – Mozaik Kiadó, Szeged.
  • https://greenfo.hu/hir/500-millio-embert-fenyeget-a-tengerszint-emelkedes/
  • https://qubit.hu/2018/05/07/soha-ennyi-szen-dioxidot-nem-mertek-meg-a-fold-legkoreben
  • http://oldwordsnewplaces.blogspot.com/2011/09/mind-mapping-your-way-out-of-problem.html – gondolattérkép minta
  • https://qubit.hu/2018/05/07/soha-ennyi-szen-dioxidot-nem-mertek-meg-a-fold-legkoreben – gondolattérkép feldolgozandó cikk
  • https://greenfo.hu/hir/500-millio-embert-fenyeget-a-tengerszint-emelkedes/ – figyelemfelhívó plakát cikk
  • http://levegominoseg.hu/automata-merohalozat?city=2 – segédoldal a prezentációs feladathoz (4. csoport)
  • https://www.epa.gov/outdoor-air-quality-data/air-data-multiyear-tile-plot – segédoldal az útvonalterv készítéséhez (3. csoport)
Felhasznált képanyag:
  • Pixabay.com;
  • képernyőkivágások a http://levegominoseg.hu/automata-merohalozat?city=2 és https://www.epa.gov/outdoor-air-quality-data/air-data-multiyear-tile-plot oldalakról
  • kiemelt kép: https://infostart.hu/tudomany/2023/11/15/rossz-iranyba-tart-a-vilag-mondja-a-fometeorologus
A zsűri véleménye a pályamunkáról:
Tartalmas, igényes, igazi csoportmunkára épülő tanítási óra tervezetét ismerhettük meg. Metodikailag remek és nagyon izgalmas feladatokkal találkozhattunk, amelyek által a készítője a légkör szennyezésével ismerteti meg a diákokat. Kiemelt érdekessége a probléma aktualizálása a vírushelyzet következményeire a gimnazista korosztálynak megfelelő módon.

Legfrissebb írások

Rovatok

Kiemelt írások

Módszertani műhely

Földrajztanítás a tanulók kedvelt olvasmányain keresztül

Az írás az irodalmi alkotásokon keresztül történő földrajztanulási lehetőségek kipróbálásának tapasztalatait foglalja össze. Az ilyen tanulás az életről szólót, mert az élet is olyan izgalmas, esemény- és fantáziadús, küzdelmekkel, kihívásokkal és örömökkel teli, amilyenek a tanulmányozott regények történései is.

Módszertani műhely

Okostelefonok használata a földrajztanításban

Tanárként abban kell segíteni a digitális nemzedéket, hogy az okostelefon felhasználási lehetőségei közül a tanulásra való használat nagyobb arányú legyen. Meg kell ismertetni őket olyan applikációkkal, ötletekkel, amelyek a hatékony és az izgalmas tanulást lehetővé teszik.

Módszertani műhely

Mi történik a földrajzórákon? Látrajz a földrajztanításról

A tudásgazdaság újfajta kommunikációs és munkaformákat igényel, olyanokat, amelyekben közösen hoznak létre értékeket, mindenki beleteszi a saját szaktudását, nézőpontját, de közösen érlelik, csiszolják. Ezt a csapatmunkát, másként a tanulást az iskolában kell elsajátítaniuk a tanulóknak ahhoz, hogy kifejlesztett 21. századi képességeikkel kelendők legyenek a munkaerőpiacon.

Kedves Olvasóink!

Újra elérhető a honlap! 

Jó olvasgatást kívánunk!