Szerkesztői megjegyzés: A stratégiai gondolkodás elméleti hátteréről és fejlesztésének lehetőségeiről a GeoMetodika folyóirat 9. évfolyam 3. számban (link) adtunk áttekintést. Az általános iskolások számára összeállított fejlesztési terv pedig rovatunkban egy korábbi írásban (link) olvasható.
Fejlesztési terv a középiskolások számára
A földrajztanítás során kiemelt jelentősége van a stratégiai gondolkodásnak, ezért fejlesztése folyamatos feladatod ad a földrajztanár számára. A 9–10. évfolyamos gimnazisták számára összeállítottam egy fejlesztési programot, amit az alábbi táblázat foglal össze. A harmadik oszlop a feladatokat a stratégiai gondolkodási műveleteihez kapcsolja, amelyek fokozatosan az ismerettől az összegzés, stratégiai tervezés műveleti szintig terjednek.

Stratégiai gondolkodást fejlesztő program feladatai 9–10. osztályosok számára
FELADAT 1.
Stratégiai gondolkodási művelet: elemzés
Témakör: Tájékozódás kozmikus térben és az időben
Feladat címe: Egy világkonferencia megszervezésének kihívásai
Feladatleírás
A 21. században fontos szerepet kaptak a bolygónk megvédésére irányuló törekvések. Most az lesz a feladatok, hogy szervezzetek egy világkonferenciát, ahol az amerikai, az európai, az ázsiai, az afrikai és az ausztráliai kontinensről is megjelennek küldöttségek, de a tervezők nem találtak minden résztvevő ország szármára megfelelő időpontot, ezért a ti segítségeteket kérték.
- Válasszatok ki a felsorolt kontinensekről egy-egy országot! Számoljátok ki az általatok választott városok helyi idejét!
- Számítsátok ki a helyi idők alapján azt az időpontot, amikor mindenki élőben jelen tudna lenni az online videokonferencián!

- c. Készítsetek egy fontossági sorrendbe rendezett listát a konferencia napirendi pontjairól! Indokoljátok meg, hogy miért fontos ezen napirendi pontok megvitatása a rendezvényen!

Elvárható teljesítmény


Egy tanulói megoldás: link
Metodikai értékelés
A középiskolás korosztály első feladata egy időbeli problémát boncolgat. A tanulóknak a témakörben megszerzett ismereteiket kell alkalmazniuk egy konferencia megszervezésére, aminek a környezetvédelem a témája. A stratégiai gondolkodás műveleti szintjei közül a feladatban az elemzés műveleti szintjén vannak a diákok, mivel meg kell határozniuk, hogy a melyik az az időpont, amikor mindenki részt tud venni a megbeszélésen helyi idő segítségével, illetve a tökéletes időpont megtalálása után napirendi pontokat is kell írni, amelyeket fontossági sorrendbe állítanak. Végig kell gondolniuk az egész stratégiát egy sikeres és eredményes konferencia megszervezéséhez.
FELADAT 2.
Stratégiai gondolkodási művelet: elemzés (számítással)
Témakör: A kőzetburok
Feladat címe: Védekezzünk a földrengések ellen!
Feladatleírás
A földrengés az egyik legpusztítóbb katasztrófa, mert nem tudjuk előre jelezni, hogy mikor és hol fog bekövetkezni. Dolgozzatok ki a felsorolt problémacsoportok egyikéhez egy stratégiát, hogyan tudunk segíteni a földrengés utóhatásaiban! A feladat elvégzéshez használjátok a tervezőtáblázatot!
Választható problémák: 1. emberek mentése, 2. új épületek építése, 3. úthálózat szabaddá tétele, 4. emberek elszállásolása, 5. segítő szervezetek szervezése

Elvárható teljesítmény: példamegoldás az új épületek építésére című problémához

Egy tanulói megoldás: link
Metodikai értékelés
A kőzetburok témakörhöz tartozó feladat során a tanulóknak végig kell gondolniuk, hogy milyen veszélyt jelent a földrengés. A három választható téma segítségével végig kell járniuk, hogy mely pontokon tudunk segíteni. A stratégiai gondolkodási műveleti szintje az elemzés, hiszen az okokkal, az előzményekkel, a lehetséges megoldásokkal és a következményekkel kell foglalkozniuk a diákoknak. A feladat közben az elemzés különböző kérdéseire (például, „Mit kell tennem?”, „Hogyan tudom véghez vinni?”, „Milyen források, eszközökkel tudok segíteni?”) kell válaszolniuk.
FELADAT 3.
Stratégiai gondolkodási művelet: elemzés, összegzés
Témakör: A légkör
Feladat címe: Megvédhetjük az ózonréteget!?
Feladatleírás
Napjainkban sokat hallhattatok az ózonréteg sérüléséről.
- Csoportokba rendeződve gyűjtsétek össze, hogy milyen tevékenységekkel, intézkedésekkel védhető meg az ózonréteg! Gyűjtsetek bizonyítékokat az állításaitokra, és indokoljátok azokat!

- b. Minden csoport egy képviselője ismertesse a csoport által megfogalmazott bizonyítékokat! A bizonyítékokat egy független képviselő értékelje egy szempontsor alapján, amelyben a bizonyítékok erősségét és egymásra épülését is figyelembe veszitek!

Elvárható teljesítmény: egy példamegoldás


Egy tanulói megoldás: link
Metodikai értékelés
A légkör témakörében a tanulóknak a tanórákon már megszerezett információkat elemezni és összegzeni kell, hiszen a felállított és megvizsgált bizonyítékokból egy sorrendet állítanak fel, illetve megvizsgálják, mennyire erős vagy gyenge egymáshoz képest az adott érv. Tehát már az érvek egymással való összehasonlításával a gondolkodási szint egy lépcsőfokot felfelé lép. A feladat során a tanulók környezetvédelemi szemlélete is fejlődik, hiszen az egyik legfontosabb légköri problémával foglalkoznak, melynek védelme igazán fontos feladata az emberiségnek.
FELADAT 4.
Stratégiai gondolkodási művelet: elemzés, összegzés
Témakör: A vízburok
Feladat címe: Melyik vízbázis előnyösebb?
Feladatleírás
- Napjainkban a vizek védelme és minősége igazán fontos kérdés. Ebben a feladatban három eltérő vízbázisú település vízhálózatát kell megvizsgálnotok úgy, hogy érveket gyűjtötök, amellett, hogy miért előnyős a helyzete a település szempontjából! A megoldásaitokat a táblázatba írjátok!
Választható vízbázisok: artézivízforráshoz kapcsolódó afrikai oázis, talajvizet hasznosító folyómenti öntözéses település, karsztforrásra települt település

- b. Állítsatok fel egy véleményvonalat, ahol elhelyezitek az egyes érveket!
- c. Miután elkészültetek állítsatok fel egy másik véleményvonalat is, amiben már azzal a másik csoportokkal dolgoztok együtt, akik ugyanazt a témát választották, mint ti! Próbáljátok meggyőzni a másik csoportokat, hogy a ti érvetek a legjobb! A legjobb érveket gyűjtsétek össze az előzőhöz hasonló táblázatban!
- d. A feladat utolsó részében állítsatok fel egy harmadik véleményvonalat is, amiben összehasonlítjátok a vízbázisok kedvezőségét az érvek erősségének függvényében!
Elvárt teljesítmény: példa a karsztvízforrásra települt település téma megoldására

Metodikai értékelés
A témakör negyedik feladatában is a stratégiai gondolkodás elemzés és összegzés műveleti szintje kerül elő, hiszen a tanulóknak az egyes vízbázisokhoz érveket kell felállítaniuk, amely során az okokat, a problémákat és a következményeket vizsgálják. A felállított érveket egymáshoz képest mérlegelniük is kell, illetve mindhárom téma érveit egymáshoz képest is kell vizsgálniuk, amikor mindhárom vízbázishoz egy közös véleményvonalat állítanak fel. Tehát látjuk, hogy a feladat során elemzett érveket egymáshoz képest összehasonlítják, így gondolkodási műveleti szintjük emelkedik, illetve a 3. feladat elvégzése utána mélyül is az ezen műveleti szinteken való gondolkodási képesség.
FELADAT 5.
Stratégiai gondolkodási művelet: összegzés
Témakör: A geoszférák kölcsönhatásai és összefüggései
Feladat címe: Tipikus problémák a földrajzi övezetekben
Feladatleírás
A földrajzi övezetesség témakörben különböző helyi problémákkal is megismerkedtetek. Jelen feladatban az adott problémák megoldásával kapcsolatban kell írnotok egy petíciót, amelynek segítségével felhívható mások figyelme a problémára. A petícióban jelenjen meg legalább 3-4 érv, amellyel alátámasztjátok, hogy miért fontos a felszólalásotok! Az elkészült munka terjedelme 120-150 szó legyen!
Petíció műfaji sajátosságai:
- világosan és pontosan fogalmazza meg a kérést, rövid és közvetlen a végén pedig emlékezteti a címzettet a petíció fő gondolatára;
- szövege pontos, szerepelnek benne állítások, amelyek érvekkel vannak alátámasztva;
- van címzettje, akit megszólít;
- kifejező, a mondandó lényegét alátámasztó képeket tartalmaz.
Miután elkészültetek a petíciótokkal ismertessétek egy másik csoportnak, akik ugyanazt a témát választották! Majd kössetek kompromisszumot és készítsetek egy közös petíciót!
Választható problémák:
- forró övezet: a Száhel-öv problémái (éhínség, munkanélküliség, ivóvízhiány stb.);
- mérsékelt övezet: erdőkitermelés a tajgán;
- hideg övezet: a globális éghajlatváltozás következményei a sarkvidékeken.
Elvárható teljesítmény: a tanulók képesek egy 120-150 szavas fogalmazást írni, amiben megjelenik 3-5 érv és megfelel a petíció műfaji sajátosságinak.
Metodikai értékelés
A feladat során a tanulók stratégiai gondolkodása egy-egy problémakör megoldási javaslatának elkészítésével fejleszthető a petíció megírása során. A stratégiai gondolkodás műveleti szintje jelen esetben az összegzés, hiszen a csoportok a saját petíciójukat egymáshoz viszonyítva vizsgálják, miben különböznek egymástól, melyek azok a pontok, amelyeket felhasználhatnak a közös petíció megírása során. Az állítások érvekkel való alátámasztását már a korábbi feladatok elkészítésével gyakorolták. Jelen esteben a közös petíció elkészítése az összegzés műveleti szintje kerül a középpontba. A feladat a stratégiai gondolkodás fejlesztése mellett a személyiségüket és a témához való érzékenységüket is fejleszti.
FELADAT 6.
Stratégiai gondolkodási művelet: összegzés
Témakör: Átalakuló települések, eltérő demográfiai problémák a 21. században
Feladat címe: Hogyan lehetünk város?
Feladatleírás
Napjainkban minden település fejlődni szeretne, de ha elér egy bizonyos fejlettségi szintet, akkor már egy község is város lehet. Ebben a feladatban, azt kell végig gondolnotok, hogy mely feltételeknek kell megfelelni-e egy községnek ahhoz, hogy város lehessen. Válasszatok is ki egy községet, és erre a településre dolgozzátok ki a stratégiai célokat, amelyek segíthetik a városi rang elérésében. A feladatot a tervezőtáblázatban végezzétek el!

A feladat lehetséges megoldása

Metodikai értékelés
A várossá válás feladat a stratégiai gondolkodás szintjei közül a összegzés műveleti szintjére épít, mert a választott község jelenlegi funkcióit kell végiggondolniuk a tanulóknak, ezek alapján kell fejlesztési javaslatot készíteniük úgy, hogy megvizsgálják hogyan és milyen költséggel fejleszthetőek ezek a funkciók. A tervezet elkészítése során a diákok „Mi lenne, ha ….” és „Fejleszd tovább, javítsd!” utasítások mellett dolgoznak, amelyek segítenek összegezni az eddigi tudást és valami új létrehozását. A feladat során végiggondolják, milyen hosszú folyamat egy település várossá válása, közben a stratégiai gondolkodásuk fejlődik e lépések megfogalmazásával.
FELADAT 7.
Stratégiai gondolkodási művelet: összegzés, értékelés
Témakör: A nemzetgazdaságtól a globális világgazdaságig
Feladat címe: Startup-ok világában
Feladatleírás
A 21. században a vállalkozások népszerűsége töretlen, mindenhol azt halljuk, hogy mindenki vállalkozni szeretne. A feladat során most nektek is lehetőségetek lesz egy vállalkozást tervezni. Találjátok ki a vállalkozás nevét, stratégiai céljait, és alkossátok meg az üzleti tervét is! A feladatot a tervezőtáblázatok segítségével készítsétek el!


A tervezés után ismertessétek az osztálynak a saját startup-otok tervét!
A feladat lehetséges megoldása


Egy tanulói megoldás: link
Metodikai értékelés
A 7. témakör feladatában a tanulóknak egy saját startup-ot kell létrehozniuk. A feladat során végig kell járniuk, mivel is foglalkozik majd a vállalkozásuk, hogyan tudják fenntartani, milyen költségek szükségesek a vállalkozás elindításához. A feladat második felében egy üzleti tervet készítenek arról, hogy hogyan tudják a legkisebb veszteséggel hatékonyan üzemeltetni a vállalkozásukat. A feladat elvégzése során a stratégiai gondolkodásuk fejleszthető, a gondolkodás műveleti szintje az összegzés és értékelés, hiszen a saját vállalkozásukat fejlesztik, illetve az üzleti terv megírásával megítélik, hogy hatékonyan fog-e működni a vállalkozás. Tehát látjuk, a gondolkodás műveleti szintje ebben a feladatban szintén egy lépcsőfokot emelkedik, mert már nemcsak összegzik a megszerezett információt, hanem értékelik is.
FELADAT 8.
Stratégiai gondolkodási művelet: összegzés, értékelés
Témakör: Magyarország és a Kárpát-medence a 21. században
Feladat címe: Magyarország változatos munkaerőpiaci helyzete
Feladatleírás
Magyarország különböző régióiban változatos munkalehetőségek nyílnak az emberek számára. Most ebben a feladatban a kapott magyarországi régióról egy munkaerőt csalogató videót kell készítenetek, amely bemutatja, hol van az adott régió, milyen munkalehetőségek vannak ott, illetve miért érné meg ott dolgozni egy magyar állampolgárnak. A videó hossza maximum 2 perces legyen!
Választható régiók: Nyugat-Dunántúl, Közép-Dunántúl, Dél-Dunántúl, Közép-Magyarország, Dél-Alföld, Észak-Alföld, Észak-Magyarország
Elvárható teljesítmény
A tanulók képesek felmérni az atlasz és az internet információi segítségével, hogy milyen munkalehetőségek vannak a választott régióban. Majd a forrásfeldolgozás után képesek videót készíteni, amiben a feldolgozott információk mozgóképpel illusztrálva bemutatják a választott régiót.
Egy tanulói megoldás: link
Metodikai értékelés
A 8. témakör feladatában a tanulók hazánk munkaerőpiaci helyzetével foglalkoznak, amikor végiggondolják, hogy melyik régióban milyen munkalehetőségek vannak a magyar állampolgárok számára. A videókészítéssel a diákok a megszerzett információkat vizuálisan is összefoglalják képeken keresztül. A feladat elvégzése során a tanulók stratégiai gondolkodása fejleszthető, a gondolkodás műveleti szintje az összegzés és értékelés, hiszen végig kell gondolniuk, hogy az adott régióban miért éri meg munkát vállalni, és érveket hoznak az adott régió népszerűsítése érdekében. Majd az elkészített videóval összefoglalják és a bemutatás során értékelik is a videó sikerességét.
FELADAT 9.
Stratégiai gondolkodási művelet: összegzés
Témakör: A pénz és a tőke mozgásai a világgazdaságban
Feladat címe: Megtakarításaink kezelése
Feladatleírás
Napjainkban sok embernek okoz fejtörést az, hogy milyen lehetőségei vannak megtakarításainak a befektetésére. Most ebben a feladatban lehetőségetek lesz átgondolni, hogy egy választott megtakarítási módnak milyen erősségei, lehetőségei, gyengeségei és veszélyei lehetnek. A feladatot az alábbi SWOT-analízis tábla segítségével végezzétek el!

Elvárt teljesítmény

Egy tanulói megoldás: link
Metodikai értékelés
A 9. témakör feladatában a tanulók egy mindennapi problémát láthatnak, amellyel majd ők is találkozhatnak, amikor befektetni szeretnék a saját megtakarításukat. A feladatot egy SWOT- analízistábla segítségével könnyedén megvizsgálhatják, amely során megnézik, milyen erősségei, lehetőségei, gyengeségei, veszélyei vannak a választott befektetési formának. A tanulók stratégiai gondolkodási összegzés műveleti szintjén dolgoznak, hiszen az adott megtakarítást különböző szempontok szerint mérlegelik. Tehát látjuk, hogy a fejlesztési terv során elsajátított képességeiket egy köznapi probléma megvizsgálásával gyakorolni és összegzeni is tudják a különböző szempontok megvizsgálása során.
FELADAT 10.
Stratégiai gondolkodási művelet: összegzés, értékelés
Témakör: Helyi problémák, globális kihívások, a fenntartható jövő dilemmái
Feladat címe: A fogyasztói társadalom problémái
Feladatleírás
A 21. században a fenntartható jövő kérdései dilemmáival folyamatosan szembesülünk. Ebben a feladatban egy infografikát kell készítenetek, amelynek a címe az legyen: „Ne élj így!”.
Infografika műfaji sajátosságai:
- tömör, lényegre törő kifejezésmód;
- figyelemfelhívó szövegek;
- képek, színek és különféle grafikai elemek használata.
Választható témák: pazarló ruhavásárlás (angolul fast fashion), közlekedj tömegközlekedéssel, gyors éttermek.
Majd mutassátok be a többieknek az elkészült munkátokat!
Elvárt teljesítmény: példamegoldások a gyorséttermek témára


Metodikai értékelés
A középiskolás korosztály utolsó feladata a fogasztói társadalom egy-egy problémájával foglalkozik, amely során tanulóknak készíteniük kell egy antikampányt „Ne élj!” címmel. A feladat végig gondolása során stratégiai gondolkodásuk fejleszthető, hiszen végig kell gondolniuk, melyek azok a pontok, állítások, amelyek felhívhatják az emberek figyelmét, hogy nem jó ez az életmód. A feladat elvégzése közben a stratégiai gondolkodás műveleti szintjei közül az összegzés és értékelés szint jelenik meg, mert egy olyan infografikát kell készíteniük, amely hatni fog az emberekre és felhívja a figyelmet a választott problémára. Az elkészült produktum összegzi a feladat elvégzése során megszerzett információkat, illetve a bemutatás során értékelik is a tanulók az infografika sikerét.



















