Szerkesztői megjegyzés: A stratégiai gondolkodás elméleti hátteréről és fejlesztésének lehetőségeiről a GeoMetodika folyóirat 9. évfolyam 3. számban (link) adtunk áttekintést.
Az általános iskolások számára készített fejlesztési terv
A földrajztanítás során kiemelt jelentősége van a stratégiai gondolkodásnak, ezért fejlesztése folyamatos kötelezettségt jelent a földrajztanár számára. Az általános iskolák 7–8. évfolyama számára összeállítottam egy fejlesztési programot, amit az alábbi táblázat foglal össze. A harmadik oszlop a feladatokat a stratégiai gondolkodási műveleteihez kapcsolja, amelyek fokozatosan az ismerettől az összegzés, stratégiai tervezés műveleti szintig terjednek.

Stratégiai gondolkodást fejlesztő program feladatai 7–8. osztályosok számára
FELADAT 1.
Stratégiai gondolkodási művelet: ismeret, felfogás
Témakör: Tájékozódás földrajzi térben
Feladat címe: A legrövidebb út
Feladatleírás
Egy utazási iroda az osztályotoktól kért segítséget, hogy tervezettek meg egy kétnapos kirándulást budapesti indulással, amely érinti Celldömölk, Tapolca, Tata, Tihany, Sopron, Veszprém településeket. A cél, hogy találjuk meg a legrövidebb útvonalat. A feladatot atlasz segítségével végezzétek el!
- Számítsátok ki az egyes városok közötti távolságot a térkép méretarányának a segítségével! Az adatokat írjátok a táblázatba!
- Rajzoljátok különböző színekkel az egyes útvonalszakaszokat a kontúrtérképbe! (Érdemes az egyes szakaszokat a táblázatban is kiszínezni, hogy könnyeben átlássátok a táblázat és a kontúr térkép kapcsolatát.)


Elvárható teljesítmény


Egy tanulói megoldás: link
Metodikai értékelés
A feladat a stratégiai gondolkodás fejlesztési tervének bemelegítő feladata, ahol a tanulóknak települések közötti legrövidebb útvonalat kell megtervezniük. A feladat során a diákoknak különböző kérdéseket kell végig gondolniuk, például azt, hogy hol találhatók az egyes települések, merre érdemes elindulni, merre vezet a legrövidebb út. Ezen kérdések megválaszolásával a tanulók felfogják és megértik a problémát, és hogy hogyan lehet megoldani egy ilyen típusú feladatot. Mindeközben gyakorolják a térképészet témakörében megtanult számításokat.
FELADAT 2.
Stratégiai gondolkodási művelet: felfogás, alkalmazás
Témakör: Közvetlen lakókörnyezetünk földrajza
Feladat címe: Közösségi terek fejlesztése
Feladatleírás
A településeteken a polgármester egy fórumbeszélgetést tartott az elmúlt napokban a helyi lakosokkal való egyeztetés céljából, ahol felmerült a régi sportpálya felújításának a szükségessége. Most a polgármester szeretné megismerni a ti véleményeteket is, hogy milyen új szolgáltatásokkal egészítenétek ki a közeljövőben megújuló közösségi teret. Mérjétek fel, hogy milyen új szolgáltatásokat kellene létesíteni és indokoljátok meg, hogy miért! Az indoklásban térjetek ki arra, hogy miért lényeges a jövőben az új szolgáltatás, miért feltétlenül szükséges és mi célt szolgál majd! Felmérésetek eredményét táblázatban rögzítsétek!

Elvárható teljesítmény

Metodikai értékelés
A feladat során a tanulóknak saját környezetük problémájával kell foglalkozniuk, amikor felmérik, hogy mely új szolgáltatásokkal lehet bővíteni a megújuló közösségi teret. Ebben a feladatban a felfogás műveleti szint mellett megjelenik az alkalmazás is, amikor már megnevezik, hogy milyen célt szolgálnak az adott szolgáltatások. A tanulók stratégiai gondolkodásának egyik kulcseleme a célok megnevezése. Tehát látjuk, hogy a második feladat már egy szinttel nehezebb az elsőnél, mert nemcsak felfogni, hanem alkalmazni is kell a megszerzett információt.
FELADAT 3.
Stratégiai gondolkodási művelet: elemzés, érvelés
Témakör: Magyarország földrajza
Feladat címe: Hungarikumok nyomában
Feladatleírás
Keressetek olyan magyar jellegzetességeket, termékeket, zöldség- és gyümölcsféléket, társas tevékenységeket (pl. tánc), amik nem hungarikumok, de a nemzeti értékek! Nevezzetek meg célokat, érveket, hogy miért lenne érdemes az adott magyar jellegzetességet a hungarikumok közé sorolni! Gyűjtsetek ellenérveket is! A megoldásaitokat az érvelőtáblázatban gyűjtsétek össze!

Elvárható teljesítmény

Egy tanulói megoldás: link
Metodikai értékelés
A hungarikumok nyomában című feladatban már az elemzés gondolkodási szintjét igényli, hiszen érveket kell felhozniuk a tanulóknak az egyes hungarikumjelöltek mellett és ellen, hogy miért vagy miért nem lehetne hungarikum. A javasaltokat nemcsak megnevezik, hanem részekre bontva elemzik, indokolják is. Tehát látjuk a feladat gondolkodási műveleti szintje emelkedett. A feladatban a gondolkodás fejlesztése mellett a nemzeti identitástudat fejlesztése is megjelenik.
FELADAT 4.
Stratégiai gondolkodási művelet: elemzés, mérlegelés
Témakör: A Kárpát-medence térsége
Feladat címe: A határon túli magyarság erősítése
Feladatleírás
Osztályotok a „Határtalanul” programban vesz részt, és az osztályfőnökötök a véleményetekre kíváncsi, hogy milyen programokat terveznétek a határon túli magyarság és az anyaországban lévő magyarság kapcsolatának erősítése céljából.
- Tervezettek közös programokat a határontúli diákokkal bel- és külföldön! Számoljatok a várható költségekkel is!
- Az öteltelés után állítsatok fel fontossági sorrendet a programok között! Indokoljátok is, hogy miért hoztátok meg az egyes döntéseket!

Elvárható teljesítmény

Egy tanulói megoldás: link
Metodikai értékelés
A határon túli magyarság erősítése című feladatban is megjelenik a nemzeti identitástudat fejlesztésének célja. A stratégiai gondolkodás műveleti szintje ebben a feladatban az elemzés, ami alapján a tanulóknak egy konkrét tervet kell készíteniük. Ennek során különböző kérdésekre kell válaszolniuk, például milyen programok legyenek, mennyibe kerülnek az egyes programok, majd fel kell állítaniuk egy sorrendet is, hogy melyik program a legjobb, amit feltétlenül meg kell valósítani, illetve melyik kevésbé fontos. Tehát látjuk, hogy a feladat során az egyes programokat részekre bontva vizsgálják, sőt egymáshoz képest egy fontossági sorrendet is felállítanak, ami szintén az elemzési képességüket fejleszti a mérlegelés által.
FELADAT 5.
Stratégiai gondolkodási művelet: elemzés, mérlegelés
Témakör: Európa földrajza
Feladat címe: Magyarország Európa gazdasági térképén
Feladatleírás
Magyarországon találkozhatunk többféle ipari üzemmel, aminek nem hazánkban található a központja. Keressetek az atlasz segítségével egy hazánkban működő autógyárat vagy egy alkatrészüzemet! Fogalmazzatok meg hozzá fontosságukkal kapcsolatos szempontokat! Majd vizsgáljátok meg mérlegelőtáblázat segítségével, hogy mi szól az egyes szempontok mellett vagy ellen!

Elvárt teljesítmény

Egy tanulói megoldás: link
Metodikai értékelés
A témakör 5. feladatában a tanulóknak a tények mellett és ellen kell érvelniük. Az állítások elemzése során mérlegelőképességüket fejlesztjük, hiszen a stratégiai gondolkodás egyik fontos tényezője, hogy a stratégiai gondolkodó képes mérlegelni az egyes állításokat, és azokat alaposan körüljárva megfelelő döntéseket tud hozni. A stratégiai gondolkodás műveleti szintje jelen esetben is az elemzés, amely során a tanulók a lehetséges okokat járják körbe. A feladat elvégzése segít a gondolkodás következő szintjére való felkészülésben, hiszen már képesek mérlegelni is a felhozott érveiket, de majd tovább fejleszteni és összehasonlítani más nézőpontokkal a fejlesztési terv következő feladataiban gyakorolhatják.
FELADAT 6.
Stratégiai gondolkodási művelet: összegzés
Témakör: A földrajzi övezetesség
Feladat címe: Mit főznek a lakosok az adott éghajlaton?
Feladatleírás
- Vizsgáljátok meg, hogy a lakosoknak milyen helyi lehetőségeik vannak ételek készítésére a választott éghajlaton! Készítsetek egy menüsort, amiben az adott éghajlatra jellemző alapanyagokat használtok!
- Miután elkészültetek, nézzétek utána az interneten, hogy milyen tradicionális ételeket fogyasztanak a helyiek! A feladatot poszter formában készítsétek el!
Válaszható éghajlatok: egyenlítői éghajlat, mediterrán éghajlat, kontinentális éghajlat.
Elvárható teljesítmény


Metodikai értékelés
A tanulóknak a 7. feladatban a földrajzi övezetesség során megismert éghajlatokkal kell foglalkozniuk. A stratégiai gondolkodás műveleti szintjei közül az összegzés és az értékelés műveleti szintjei valósulnak meg, hiszen a tanulóknak a megismert éghajlati jellemzők alapján kell kitalálniuk egy menüsort, amely elkészítése során csak a megszerezett információkra támaszkodhatnak. A feladat a stratégiai gondolkodás szempontjából fontos tényezője, hogy sorrendet alkotnak az egyes ételek, illetve másik fontos tényező, hogy ki kell választani azokat a termékeket, amelyek az adott éghajlaton jellemzők. Tehát látjuk, hogy a feladatot a diákok a maguk módján készítik el, összegzik a megszerzett tudást egy poszter formájában úgy, hogy megítélik a menüsor helytállóságát is a választott éghajlatnak megfelelően.
FELADAT 7.
Stratégiai gondolkodási művelet: összegzés, tervezés
Témakör: Európán kívüli kontinensek földrajza
Feladat címe: A világgazdaság folyamatai
Feladatleírás
A különböző országok kapcsolatban vannak egymással folyamatos tárgyalások és különböző termékek egymás közötti kereskedelme során. Tételezzük fel, hogy ti most egy választott ország képviselői vagytok, akiknek el kell adni egy kiválasztott saját terméket egy másik országnak! A feladatot 4-5 fős csoportban végezzétek el!
- Vizsgáljátok meg, hogy a kiválasztott saját terméketeket, miért fontos, hogyan érdemes, milyen források kellenek, és hol érdemes értékesíteni! A megoldásaitokat írjátok a tervezőtáblázatba!
- Kössetek szerződést egy másik országgal annak érdekében, hogy árusíthassátok náluk a saját terméketeket!
Választható országok: Kína, USA, Egyiptom, Brazília, India

Elvárható teljesítmény

Metodikai értékelés
A témakör 6. feladatában már az összegzés műveleti szintjére lépünk, hiszen a tanulóknak már tervezési képességüketkell használniuk. Alaposan körül kell járniuk, hogy milyen feltételei vannak egy termék értékesítésének, szembesülnek különböző problémákkal is, a szerződéskötés során kommunikációs érvelési képességeiket is használniuk kell, amit a fejlesztési terv elején lévő feladatok megoldása során gyakorolhatnak.
FELADAT 8.
Stratégiai gondolkodási művelet: összegzés, stratégiai tervezés
Témakör: Életünk és gazdaság: a pénz és a munka világa
Feladat címe: Takarékoskodjunk a jövőre!
Feladatleírás
Készítsétek el Ignác háztartásnak költségvetési tervét! Térképezzétek fel azokat a pontokat, ahol pénzt tudna megtakarítani!
- Dolgozzatok ki egy stratégiai tervet, amely segítségével Ignác még több pénzt tud megtakarítani a mindennapokban! Ebben lesz segítségetekre az ötletelőtáblázat.
- Az ötletelés után állítsatok fel egy fontossági sorrendet is a megoldást tisztázó táblázat segítségével!


Elvárható teljesítmény


Metodikai értékelés
Az általános iskolás korosztály utolsó feladata a stratégiai gondolkodás műveleti szintjei közül az összegző és értékelőműveleti szintbe tartozó feladat. A tanulóknak végig kell gondolni, melyek azok a pontok Ignác életében, ahol pénzt tud megtakarítani, majd a kitalált spórolási pontokból egy sorrendet is kell alkotniuk. A feladat során a fejlesztési terv előző feladataiban elsajátított technikákat kell alkalmazni, amikor megvizsgálják, hogy az egyes pontoknál spórolhat-e vagy sem, illetve a sorrendbe rakás is egy elemzés műveleti szinthez tartozó feladat. A feladatban az összegzés és az érékelés úgy jelenik meg, hogy egy olyan költségvetési tervet készítenek, mely saját ötleteiket tartalmazza, tényleg működő képes és Ignác életét megkönnyíti. A megoldás tisztázó táblázat segíti a tanulókat, hogy még egyszer átgondolják, milyen pontokat alkottak és azok a pontok a többihez képest mennyire fontosak, vagy akár újragondolják és új pontokat írjanak. Tehát segíti az ismeretek megítélését és felmérését is.



















