Gondolatébresztő világnapokról 3.

Szerző: Ütőné Visi Judit
Oktatási Hivatal
judit.uto.visi@gmail.com
Újra becsengettek! A nyári csend után ismét hangosak az iskolák. Mindannyian tudjuk, hogy nem egyszerű a visszatérés, de talán segíti a közös munkát, ha a szürke hétköznapokba becsempészünk egy-egy ünneplésre alkalmas napot, érdekes programot.

Szeptember–október

Újra becsengettek! A nyári csend után ismét hangosak az iskolák. Mindannyian tudjuk, hogy nem egyszerű a visszatérés, de talán segíti a közös munkát, ha a szürke hétköznapokba becsempészünk egy-egy ünneplésre alkalmas napot, érdekes programot. Ezért is folytatjuk az előző tanévben megkezdett világnapok sorozatot. Szeptember és október is több érdekes programlehetőséget tartogat. 

Szeptember 16. – Az ózonpajzs megőrzésének nemzetközi napja

1987-ben ezen a napon írták alá a Montreáli Egyezményt, amelynek célja a Föld ózonrétegének megóvása volt. Ennek emlékére az ENSZ Közgyűlése 1994-ben az ózonpajzs megőrzésének nemzetközi napjává nyilvánította szeptember 16-át.  A nap jó lehetőséget teremt arra, hogy felhívjuk a tanulók figyelmét a légkör védelmének fontosságára, és arra, hogy nemzetközi összefogással mérsékelhető a károkozás, ugyanis ez volt az első olyan globális környezetvédelmi egyezmény, amely jelentős sikereket ért el. 

Néhány javaslat a világnaphoz

  • Beszélgetés az osztályban az ózon légköri szerepéről – Miért fontos az ózonréteg? Mitől véd bennünket? Mi történik, ha ritkul a rétegben az ózon sűrűsége? Mi a helyzet a felszínközeli ózonnal? 
  • Tanulói kiselőadás Összefogás az ózonréteg védelmében címmel – a probléma észlelésétől az eredményekig 
  • Fényképfelvételek gyűjtése és azokból sorozat összeállítása az „ózonlyuk” méretének alakulásáról rövid ismertetéssel

Szeptember 21. – A magyar termék napja

Széchenyi István születésnapját választotta egy civil kezdeményezés a magyar termékek napjává, amelynek célja, hogy a hazai termékek vásárlására ösztönözze a magyar fogyasztókat. Részletesebben itt.

Néhány javaslat a naphoz

  • A termékeken található védjegyek megismertetése rövid bemutatóban vagy a tanulók által készített tabló segítségével, amelyet kihelyezhetünk az osztályba
  • Beszélgetés az osztályban Miért válasszam a hazai terméket? címmel
  • Kampány szervezése: Ma hazai terméket eszem! címmel. A kampány célja, hogy ezen a napon a tanulók hazai termékekből készült tízórait, uzsonnát hozzanak, és az iskolai büfében is legyen az elsőbbség a hazai termékeké.
  • Termékbemutató szervezése az osztályban a kedvenc hazai termékekből. Ha lehet, akkor helyi termékek is kerüljenek bemutatásra.
  • Ki tud többet a magyar termékekről? című vetélkedő szervezése a magyar márkákról (pl. Miből készül? Hol készül?)
Magyar termék védjegyek és jelentésük (forrás)

Szeptember 22. – autómentes világnap

Az Európai Unió által meghirdetett rendezvényre először 1997-ben került sor a franciaországi La Rochelle-ben, de csak 2001-ben született meg az autómentes napról szóló Európai Charta, és 2002 szeptember 22-én rendezték meg az első hivatalos európai autómentes napot. Az esemény célja, hogy felhívja a figyelmet a mind nagyobb méreteket öltő gépkocsiközlekedés okozta környezeti és egészségügyi problémákra. Az esemény alkalmával arra ösztönzik az embereket, hogy legalább ezen a napon kerüljék az autó használatát, válasszák inkább a tömegközlekedést, a kerékpáros vagy a gyalogos közlekedést. A nap az Európai Mobilitási Hét része.

Néhány javaslat a világnaphoz

  • Plakátkészítés – a napot megelőzően készítsenek a tanulók plakátokat, amelyben felhívják a figyelmet erre a napra és kérik, hogy aki csak teheti, ne autóval jöjjön iskolába
  • Figyelemfelhívás az iskolarádióban 
  • Felmérés az osztály, esetleg az iskola diákjainak közlekedési szokásairól, az ezzel kapcsolatos véleményekről
  • Tanulói kiselőadás a közlekedés környezetszennyező szerepéről
  • Gyalogos és kerékpáros útvonaltervek összeállítása az iskola és különböző népszerű célpontok között a Google Maps segítségével 
  • Véleményütköztetés az egyes közlekedési módok választásáról (pl. Autóval vagy tömegközlekedéssel? Autóval vagy gyalog? Autóval vagy kerékpárral?)

Szeptember harmadik hétvégéje (2022-ben szeptember 17–18.) – Európai örökség napok  

Az Európai Tanács kezdeményezésére 1991 óta minden év szeptemberében megrendezésre kerül a program. Az akció célja a kulturális identitástudat megőrzése és a kulturális örökség értékeinek megismerése. Ezen a napon a múzeumok, a nemzeti emlékhelyek, a műemlékek nyílt napot tartanak a közönség számára. A látogatás általában ingyenes, és olyan intézményekbe is bejuthatunk, ahova máskor nem. Magyarország 1992-ben csatlakozott a rendezvénysorozathoz.

Néhány javaslat a napokhoz

  • Bemutatók készítése egy-egy világörökségi helyszínről – Alakítsunk 4 fős csoportokat, minden csoport válasszon egy hazai és egy külföldi világörökség helyszínt, és az internet segítségével készítsenek azokról bemutatót. A helyszíneket jelöljék egy kivetíthető térképen, és írjanak egy-egy hívószót a helyszínek mellé.
  • Vetélkedő szervezése egyének vagy csoportok között hazánk és Európa kulturális örökségei témában
  • Képeslapkészítés az internet segítségével a tanulók által választott világörökségi helyszínről, és egy rövid, informatív üdvözlő üzenet küldése a többieknek. A képeslapok feltehetők pl. Európa falitérképére. 
  • Útiterv közös készítése egy képzeletbeli kulturális utazáshoz Hova mennél el? címmel – Beszéljék meg közösen, hogy miért ezeket az úticélokat választanák!

Szeptember 27. – Idegenforgalmi világnap

A Turisztikai Világszervezet 1970. szeptember 27-én fogadta el működésének alapszabályzatát a Mexikóvárosban megtartott konferenciáján. Ennek emlékére 1980 óta ez a nap az idegenforgalom világnapja.  

Néhány javaslat a világnaphoz

  • Beszélgetés a tanulókkal – összekapcsolható a program az előző ponttal, és beszélgethetünk mindkét nap jelentőségéről, a tanulók mondják el, miért hasznosak ezek a megemlékezések. 
  • Vetélkedő szervezése, amelyben turisztikai célpontokat kell felismerni kivetített képek alapján 
  • Prospektus készítése az internet segítségével egy kiválasztott célpont bemutatására Hova utaznék? címmel
  • Helyszínbemutatás Itt jártam címmel – mutassanak be a tanulók egy olyan idegenforgalmi helyszínt, ahol jártak egy A4-es lapon, majd beszéljék meg, hogy milyen információk kerüljenek fel a lapra. Rendezzünk kiállítást, bemutatót a lapokból, jelöljük térképen a helyszíneket!
  • Plakátkészítés az idegenforgalom és fenntarthatóság kapcsolatáról – dolgozzanak 4 fős csoportokban! Hívják fel a figyelmet a turizmus okozta környezetszennyezésre, környezeti veszélyekre!
Budapesti idegenforgalmi ajánlatok a világnaphoz kapcsolódóan (forrás

Szeptember utolsó péntekje (2022-ben szeptember 30–október 1.) – Kutatók éjszakája 

Az Európai Unió Bizottságának Marie Skłodowska-Curie Akciói által 2005-ben indított kezdeményezés legfontosabb célja, hogy megismertesse a fiatalokkal és vonzóvá tegye számukra a kutatók és fejlesztők sokszínű munkáját. A Kutatók éjszakáját 2006 óta Magyarországon is megrendezik, és mára a legnagyobb hazai tudományos-ismeretterjesztő fesztivállá vált.  

Néhány javaslat a programhoz

  • Javasoljuk, hogy a tanulókkal együtt előzetesen mérjük fel, hogy milyen programok lesznek a környezetünkben, és készítsünk róla táblázatot! Ha van lehetőség, válasszuk ki a legtöbb tanuló számára vonzó programot, és nézzük meg közösen!
  • Aki egyénileg vesz részt valamelyik programon, számoljon be röviden erről. 

Október 4. – Az állatok világnapja

Ez a nap Assisi Szent Ferenc halálának napja, akit  az állatok védőszentjeként tisztelünk. A világnap lehetőséget ad arra, hogy felhívjuk a figyelmet az állatok szerepére mindennapi életünkben, az állatokkal való felelős együttélés fontosságára. Ezen a napon nemcsak a házi- és a haszonállatokat ünnepeljük, hanem a vadon élőket is.

Néhány javaslat a világnaphoz

  • Fotópályázat hirdetése a jeles nap alkalmából, amelyre állatfotókkal pályázhatnak a tanulók. A pályaművek értékelésébe is vonjunk be tanulókat!
  • Előadónap – Meghívhatunk előadót pl. osztályfőnöki, természettudomány vagy biológia órára, aki mesél az állatok életéről, védelmük fontosságáról vagy a felelős kisállattartásról. 
  • Mese- vagy novellaíró pályázat hirdetése, amelyben állatokról szóló története kell írniuk a résztvevőknek. Itt is legyen a zsűriben tanuló. 
  • Állatkertlátogatást vagy az állatok megfigyelésére alkalmas erdei séta – készítsünk előre feladatlapot, amit a program során kell kitöltenie a tanulóknak, és mindenképpen szánjunk időt a program megbeszélésére!

Október első hétvégéje – Madármegfigyelő napok

1992-ben, a madárvédők világszervezete, a Bird Life International kezdeményezésére szervezték meg először a programot, amelyet az őszi madárvonulás fő időszakában rendeznek meg. A célja, hogy minél több ember ismerje meg a madarak életét, védelmük fontosságát az ezzel foglalkozó szerveztek munkáját. 

Néhány javaslat a világnaphoz

  • Fotópályázat – Legkedvesebb madaram címmel
  • Előadás vendégelőadóval a madarak védelméről, a madárvédők munkájának fontosságáról
  • Térkép készítése a madármegfigyelésre kiemelten alkalmas helyszínekről, a madárvonulás fő útvonalairól
  • Közös madármegfigyelés a tanulók előzetes felkészítésével
  • Madárfelismerési verseny szervezése fotók, madárhang-felvételek alapján
  • Madarak a művészetben – a művészetek iránt érdeklődők gyűjthetnek a madarakkal kapcsolatos képzőművészeti, irodalmi, zenei alkotásokat, amelyből bemutatót is szervezhetnek.
Egy korábbi program a Magyar Madártani Egyesület honlapján

Október 4–10. – A világűr hete

Ezt a hetet az űrkutatás két fontos dátuma foglalja keretbe. 1957. október 4-én indult útjára az első ember által készített űreszköz, a Szputnyik I., tíz évvel később, 1967. október 10-én lépett hatályba az űrkutatás békés felhasználásáról szóló egyezmény. A világűr hetét az ENSZ 2000 óta ünnepeli.

Néhány javaslat a világnaphoz

  • Előadás meghívott előadóval az űrkutatás aktuális eseményei, új eredményei és tervei témában
  • Projekt szervezése Az űr megismerése témában tetszőleges műfajban
  • Bemutató, poszter készítése, amelynek témája: magyarok a világűrben – Mivel járult hozzá hazánk az űr megismeréséhez?
  • Ismertető a https://ng.24.hu/tag/urkutatas oldal érdekességeiből

Október 16.– Élelmezési világnap

A világnap külön érdekessége, hogy magyar kezdeményezésre fogadta el a FAO (az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete) az 1979-es római konferenciáján. A világnap célja, hogy felhívja az államok, a kormányok és az emberek figyelmét a bolygónk egyes területeit még napainkban is sújtó élelmezési gondok megoldására. Ezt a napot a kenyér napjaként is szokták emlegetni. Az élelmezési kérdések szorosan összefüggenek a szegénységgel, talán ezért sem véletlen, hogy a következő nap (október 17.) a szegénység elleni küzdelem világnapja.

Néhány javaslat a világnaphoz

  • Önálló adatgyűjtés internetes forrásból a világ élelmiszerelőállításával és -fogyasztásával kapcsolatban, az adatok alapján bemutató készítése
  • Adatgyűjtés és beszélgetés az International Food Policy Research Institute Globális Éhségindexe felhasználásával
  • Osztálytermi beszélgetés az élelmiszerpazarlásról és a csökkentés lehetőégeiről
  • Légy nyomozó! – Tanulópárok látogassanak el a környéken található élelmiszerboltba és gyűjtenek információt arról, hogy mit tesznek az üzletben az élelmiszerpazarlás csökkentése érdekében! Beszéljék meg közösen a tapasztaltakat!
  • Kukamustra – egy hosszabb időszakban a vállalkozó tanulók vizsgálják meg, hogy a tanítási nap végén mennyi és milyen élelmiszermaradék van az osztályterem szemetesében, és készítsenek beszámolót a tapasztaltakból! Beszüljék meg közösen az eredményt!

Október 24. – Az ENSZ napja

1945. október 24-én ünnepélyes keretek között emelték törvényi rangra az Egyesült Nemzetek Szervezetének 1945. január 26-án San Franciscoban aláírt Alapokmányát. Ennek emlékére vált ez a nap az ENSZ napjává. 

Néhány javaslat a világnaphoz

  • Kiselőadás az ENSZ történetéről, működéséről, szervezeteiről
  • Osztálytermi beszélgetés: Mit tudunk az ENSZ működéséről? Mi lehet a szerepe napjainkban? Milyen, a fiatalokkal, gyerekekkel kapcsolatos feladatot lát el?
  • Térképkészítés azokról a helyszínekről, ahol az ENSZ napjainkban is jelen van és különböző feladattokat lát el
  • Szituációs játék – felszólalás az ENSZ Közgyűlésen: Képzeld el, hogy te vagy az új ENSZ főtitkár! Mit csinálnál, milyen feladatokat tartanál a legfontosabbnak? 

Október utolsó munkanapja (2022-ben október 31.) – A takarékosság világnapja

A világ takarékpénztárainak képviselői 1924 októberében, a Milánóban rendezett nemzetközi konferencián határozták el, hogy október utolsó munkanapját a takarékpénztárak ünnepének nyilvánítják. Ez a nap később tágabb értelmezést kapott, és a takarékosság, a pénzzel való körültekintő bánás fontosságára híja fel az emberek figyelmét. 

Néhány javaslat a világnaphoz

  • Beszélgetés az osztályban a takarékosság fontosságáról. Térjünk ki a hagyományos pénzügyi takarékosságon túl az erőforrásokkal történő takarékoskodás fontosságára is. Kapcsoljuk össze a takarékosság és a fenntarthatóság gondolatát.
  • Ötletbörze – Ki hogyan takarékoskodik? 

Források:

Forrás: https://jelesnapok.oszk.hu/prod/csop?csop=nemzetkozi

Kiemelt kép: Ősz a tatai Fényes-forrásoknál (fotó: Makádi M.)

Legfrissebb írások

Rovatok

Kiemelt írások

Földrajz érettségi 2017 összefoglaló

Ebben az évben május 19-én zajlottak le a földrajz írásbeli érettségi vizsgák. Bár kétszintű vizsgát már 2005-óta tehetnek a diákok, az idei azért különleges, mert

HuCER 2017 Konferencia

A Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (Hungarian Educational Research Assitoation, HERA) hagyományosan május végén tartja éves konferenciáját a HuCER-t (Hungarian Conference on Educational Research).