Tanulmányok

A „Tanulmányok” rovatban földtudományi és földrajz szakmódszertani elméleti tanulmányok, tudományos cikkek jelennek meg. Elméleti és szakirodalmi elemzéseket, esettanulmányokat, empirikus kutatási eredményeket és gyakorlatorientált témákat feldolgozó tanulmányokat egyaránt közöl. Kiemelt célja tudományos hátteret adni az alap- és középfokú földrajztanítás, valamint a felsőfokú földrajztanár-képzés szakmai és szakmetodikai megújulásához. Esetenként egy szakmai, szakmódszertani műhely kutatási eredményeit tárja az érdeklődők elé.

Módszertani műhely

Fókuszban a társadalom – a földrajz és a kémia tantárgyak kapcsolata

A természettudományos tantárgyak csekély időkeretének időszakában fontos a földrajz tantárgy interdiszciplináris megközelítése. A holisztikus szemléletmóddal a megszerzett tudás mélyebbé és sokrétűbbé válik, és a komplex szemléletmód hangsúlyozása segíti a tanulókat a világ mélyebb megismerésében.

Módszertani műhely

A hazai földrajztankönyvek fejlődése és használata

Szerkesztői megjegyzés: a tanulmány a magyarországi földrajztankönyvek időbeli változásának történeti áttekintésével tiszteleg a Magyar Földrajzi Társaság fennállásának 150. évfordulója előtt, hiszen a tankönyvszerzők között számos olyan személyiséggel találkozhatunk, akinek jelentős szerepük volt és van a Társaság életében is.

Tanulmányok

A geográfia időszerűsége

Az írás a 150 éves Magyar Földrajzi Társaság törekvéseit mutatja be, közülük kiemelten szakosztályok fejlődését és a földrajzi közoktatással összefüggő célokat és tevékenységeket.

Tanulmányok

Másfélszáz éves szemléletváltozások a Magyar Földrajzi Társaságban

Az 1872-ben alakult Magyar Földrajzi Társaság az elmúlt 150 évben eredeti céljai szerint működött. Az első 25 évben a földrajzi felfedezések bemutatása került a középpontba. A századfordulóra a földrajzi kutatások lebonyolítása és koordinálása került előtérbe. Az I. háború után az egyik fő tevékenysége a földrajz tantárgy közoktatásban betöltött szerepének támogatása.

Tanulmányok

A földtudományi sokféleség világnapja

A földtudományi sokféleség (geodiverzitás) világnapja 2021 óta egy új nemzetközi nap. Nagyon fontos és a földrajztanítás szempontjából rendkívül hasznos lenne, ha iskoláinkban a földrajztanárok a Föld napjához hasonlóan október 6-ra szerveznének a tanulók figyelmét a Föld változatosságára felhívó rendezvényeket.

Módszertani műhely

Geográf(ia) – Számoljunk a matematikával a földrajzórákon

Jelen helyzetfelmérés jó kiindulási pontja lehet az átgondolt fejlesztésnek. A kutatás abban nyújthat segítséget, hogy a matematikai és gondolkodási kompetenciát felépítő komponenseket jobban átlássuk és ezáltal a fejlesztési folyamat még tudatosabb legyen.