Tanulmányok

A „Tanulmányok” rovatban földtudományi és földrajz szakmódszertani elméleti tanulmányok, tudományos cikkek jelennek meg. Elméleti és szakirodalmi elemzéseket, esettanulmányokat, empirikus kutatási eredményeket és gyakorlatorientált témákat feldolgozó tanulmányokat egyaránt közöl. Kiemelt célja tudományos hátteret adni az alap- és középfokú földrajztanítás, valamint a felsőfokú földrajztanár-képzés szakmai és szakmetodikai megújulásához. Esetenként egy szakmai, szakmódszertani műhely kutatási eredményeit tárja az érdeklődők elé.

Tanulmányok

Időjárási veszélyek és veszélyjelzések Magyarországon

Nem szabad alábecsülni az időjárás tér- és időbeli változékonyságát. Gondoljunk erre akkor is, amikor a meteorológiai veszélyjelzések beválását értékeljük! Valóban elmaradt a veszélyes időjárási esemény, vagy csak szerencsésen elkerült minket?

Tanulmányok

Kalandozás a földrajzi nevek között

A földrajzi nevek egy nép múltjába, szokásaiba, nyelvének rejtelmeibe, régiók, falvak belső világába nyithatnak kaput, gazdag forrást biztosítva azoknak, akik be akarnak lépni rajta. Az írás megidéz néhány megközelítést különböző területekről összeválogatva.

Tanulmányok

A Medves-vidék déli peremének homokkőképződményei

A Medves-vidék déli pereme homokkőképződményeinek bemutatása rámutat arra, milyen kincsek rejtőzhetnek egy alig ismert tájrészleten, másrészt felhívja a figyelmet a terepi bemutatás lehetőségeire.

Tanulmányok

Miként jelenik meg a tanár másik szakja a földrajz tanítása közben?

A földrajz óraszámának csökkentése tovább nehezíti a tantárgy helyzetét, elveszi a szintetizálás lehetőségét azzal, hogy a 9–10. évfolyamon zajlik a földrajztanítás. Viszont a 11. osztályban való tanítási lehetősége, továbbá a tanulási eredményre való reflektálás teret engednek a tantárgyi integráció erősödésének. 

Módszertani műhely

A migráció témájának tanítása

A bemutatott kutatás két eltérő történeti fejlődésű és társadalmi-politikai berendezkedésű ország földrajz tankönyveit vizsgálta. Az Egyesült Királyság tankönyvei a multikulturális nevelésre, az empatikus készség és a kompetenciafejlesztésre helyezik a hangsúlyt.

Módszertani műhely

A földrajz és a történelem tantárgyak kapcsolata a köznevelési rendszer 7–10. évfolyamain

A tanulmány bemutat 3 nagyobb részterület mentén néhány lehetséges kapcsolódási pontot a földrajz és a történelem tantárgy között, felvázolva egy-két, tanításban is használható ötletet, javaslatot. Célja, hogy felhívja a figyelmet a különböző tantárgyakat tanító szaktanárok együttműködésének szükségességére, amellyel eredményesebbé tehető a tanulás.

Tanulmányok

Miről árulkodnak a cseppkövek? – A barlangok világa

A barlangokban megcsodálhatók a természet remekművei, és tudományos módszerekkel megfejthetők a képződményekbe kódolt információk. Példaként a tanulmány bemutatja, hogy a cseppkövek elemzéséből új adatok várhatók hazánk földtörténetileg közelmúltbeli éghajlatváltozásairól.

Tanulmányok

Kialszik-e egyszer a közel-keleti tűzfészek?

Kialszik-e egyszer a közel-keleti tűzfészek? – csak a történelmi Izrael – Palesztina – Szentföld térségére korlátozva vizsgáljuk, akkor is eléggé pesszimista válasz adható – márpedig a Közel-Keletnek nevezett térséget még ezer más konfliktus is tépázza…