Módszertani műhely

Az elmúlt évtized soha nem látott gyors változást hozott a világban. Ha lépést akarunk tartani a világgal, követni kell a változásokat, alkalmazkodni kell a módosult igényekhez. Tudomásul kell venni, hogy az iskola ma már csupán az egyik helyszíne az információ- és ismeretszerzésnek. A tanár feladata már nem az ismeretek tömegének átadása, sokkal inkább az információhalmazban való eligazodás készségének fejlesztése, a tanulás képességének kialakítása. Az új szerep új, változatos módszereket igényel, változtatni kell az évtizedek alatt meggyökeresedett tanítási gyakorlaton. Meg kell találni azokat a munkaformákat, módszereket és iskolán kívüli lehetőségeket, amelyekkel a legjobb eredmény érhető el a földrajztanításban. A „Módszertani műhely” rovat célja, hogy bemutasson olyan módszertani elemzéseket, jó gyakorlatokat (kiemelten az kollaboratív és az online földrajztanítás-tanulásra), amelyek segítséget nyújthatnak pályakezdő és gyakorló földrajztanároknak a korszerű módszerek megismeréséhez és alkalmazásához.

Módszertani műhely

Programterv a magyar kultúra földrajzi tartalmakon keresztüli megismerésére

A tanulmány olyan iskolai programokat mutat be, amelyek földrajzi tartalmakon keresztül segítik elő Magyarország kultúrájának megismerését. Néhány programtervet részletesen bemutat, megemlítve a kompetenciafejlesztésben betöltött szerepüket, valamint azt, hogy a földrajz hogyan jelenik meg bennük, és hogyan szolgálja a földrajzi ismeretek bővítését.

Módszertani műhely

Az IKT-eszközökkel támogatott földrajztanulás néhány lehetősége

A tanulmány összegzi az IKT-alkalmazások középiskolai földrajztanításban való használatának tapasztalatait. Rövid felhasználói útmutatót ad a térképes programokhoz annak bemutatására, hogy a tanárnak milyen szintű IKT-kompetenciára van szüksége az egyes alkalmazások használatához, és azok által mely tanulói kompetenciák fejleszthetők.

Módszertani műhely

Miért érdemes földrajzot tanulni?

Ahhoz, hogy élni tudjunk a számtalan lehetőséggel, amit a Föld nyújt számunkra, elengedhetetlen a megismerése. Olyan fogalmakat és összefüggéseket érthetünk meg általa, amelyek hatással vannak mindennapi életünkre, a környezeti katasztrófákra és problémákra, a fenntarthatóság kérdéseire.

Taníts érdekesen érdekeset!

Azték romokon

Mexikó fővárosa 2300 m magasságban fekszik a Mexikói-fennsík vulkánokkal övezett déli részén. A jelenlegi városközpont helyén egykor egy mocsaras vidéken teljesen más jellegű azték város, Tehochtitlán élte mindennapjait az 1320-as évektől 2000 éven át.

Taníts érdekesen érdekeset!

Rózsaszín tó

A szenegáli Lap Rose kincse, a bepárlódott tengeri só rengeteg embernek ad megélhetést. A meder alján kialakult tókérget feltörik és csónakokkal viszik partra, ahol eladásra kerül.

Taníts érdekesen érdekeset!

Kínok barlangja

Malajziában egy trópusi toronykarszt óidei mészkőrétegeiben mintegy 20 barlangból álló, többszintes barlangrendszer alakult ki, amelyet a tamil hinduk zarándokhelyként használnak.

Taníts érdekesen érdekeset!

India utcáin

Az indiai városokban az utcán zajlik az élet csaknem minden mozzanata. A közlekedés és a szolgáltatások minden ága összefonódik egymással. Ott mosakodnak, étkeznek, vásárolnak, ott dolgoznak a borbélyok, az aranymosók, a kézművesek.

Taníts érdekesen érdekeset!

Tea

Ceylon kanyargós, szűk útjain araszolva az alig 30 km/h sebességgel haladó helyi járművek mögött van időnk gyönyörködni a hegyoldalakon kialakított teaültetvények látványában. Ma a tea az ország egyik legjelentősebb bevételi forrása, de nem volt ez mindig így. 

Taníts érdekesen érdekeset!

Cseppköves kanyon

A Mexikó déli részén, Chiapas de Corzotól északra található a Grijalva folyónak „köszönhető” fantasztikus völgy, amely 35 millió éve formálódik a kréta mészkőben. Meredek és színes sziklafalak, barlangok, cseppkőképződmények tárháza.