Módszertani műhely

Az elmúlt évtized soha nem látott gyors változást hozott a világban. Ha lépést akarunk tartani a világgal, követni kell a változásokat, alkalmazkodni kell a módosult igényekhez. Tudomásul kell venni, hogy az iskola ma már csupán az egyik helyszíne az információ- és ismeretszerzésnek. A tanár feladata már nem az ismeretek tömegének átadása, sokkal inkább az információhalmazban való eligazodás készségének fejlesztése, a tanulás képességének kialakítása. Az új szerep új, változatos módszereket igényel, változtatni kell az évtizedek alatt meggyökeresedett tanítási gyakorlaton. Meg kell találni azokat a munkaformákat, módszereket és iskolán kívüli lehetőségeket, amelyekkel a legjobb eredmény érhető el a földrajztanításban. A „Módszertani műhely” rovat célja, hogy bemutasson olyan módszertani elemzéseket, jó gyakorlatokat (kiemelten az kollaboratív és az online földrajztanítás-tanulásra), amelyek segítséget nyújthatnak pályakezdő és gyakorló földrajztanároknak a korszerű módszerek megismeréséhez és alkalmazásához.

Módszertani műhely

A projektmódszer egy lehetséges földrajzórai alkalmazása

A közreadott projektterv 8. osztályosok számára készült az Európán kívüli kontinensek földrajza témakörének feldolgozására. A projekt során a tanulók kiscsoportokban önálló kutatást végeznek, a megszerzett információkból maguk konstruálnak „tananyagot”, amelynek ezáltal a szakértőivé válnak. “Szakértői tudásuk” alapján más csoportok tagjainak tanítják meg az ismereteket, bemutatják a kultúrát, ezzel is mélyítve saját tudásukat.

Módszertani műhely

Kéregföldrajzi modellek a konyhából

Az írás összefoglal néhány olyan egyszerű modellezést, amely könnyen és élményszerűen beépíthető a kőzetburokkal foglalkozó órák tananyagába. A modellek analógiás gondolkodást segítik a konyhában előállítható édességek és a valós struktúrák, folyamatok összevetésével.

Taníts érdekesen érdekeset!

Vörös kőcsipkék

Az utahi nemzeti park elképesztő forma- és színgazdagságú sziklaképződményeit megpillantva méltán kiált fel az ember: „Isten óvjon attól, hogy itt egy tehened elkódorogjon!”

Taníts érdekesen érdekeset!

Kőfák

Megkövesedett fatörzsek kisebb-nagyobb darabjai szanaszét hevernek az arizonai sivatagban a több mint 200 millió évvel ezelőtt élő araukáriaerdő maradványaként. A fákat a vulkáni anyagból kioldódott kova konzerválta, majd a nagy áradások és a szél kihantolta a lazább kőzetektömegből.

Taníts érdekesen érdekeset!

Lakólabirintusok

A törökországi Kappadókia sokáig a viszályok földje volt, a századok során az emberek a felszín alatt találtak menedéket a vallásüldözések, a rablótámadások elől. Szellőzőrendszerük, biztonsági rendszerük, a ki- és bejáratok, kutak technikája lenyűgözik a látogatókat.

Taníts érdekesen érdekeset!

Rossz víz

Amerika legmélyebb pontja a Föld egyik legforróbb és legszárazabb helyén a tenger szintje alatt! Kiszáradó és újraöltődő sós tó, vagy inkább csak tómedence?

Taníts érdekesen érdekeset!

Csillagdűnék

Marokkó leglátogatottabb természeti látványosságai közé tartoznak az  Erg Chebbi homokdűnéi. Méltán, hisz az egzotikus táj olyan színélmény nyújt, amely máshol nehezen élhető meg.

Taníts érdekesen érdekeset!

Ázsiai elefánt

Még évekkel ezelőtt is sok ázsiai elefánt élt az ember szolgálatában, főként a monszunerdők fáinak kitermelésében segédkeztek. Mázsás rönköket húztak ki főként a monszun idején járhatatlan ösvényeken. Napi 4-5 órát is dolgoztak az állatok, de illegálisan akár 15 órára is nyúlhatott a munkaidő.