
Sókotrás
Etiópia déli részén El Sod maar-vulkán krátertavában a helyi törzs tagjai tradicionális módon bányásszák – inkább kotorják a tófenékről – a sót már évtizedek óta. A vízben kézzel végzett munka igencsak kikezdi az egészségüket.
Az elmúlt évtized soha nem látott gyors változást hozott a világban. Ha lépést akarunk tartani a világgal, követni kell a változásokat, alkalmazkodni kell a módosult igényekhez. Tudomásul kell venni, hogy az iskola ma már csupán az egyik helyszíne az információ- és ismeretszerzésnek. A tanár feladata már nem az ismeretek tömegének átadása, sokkal inkább az információhalmazban való eligazodás készségének fejlesztése, a tanulás képességének kialakítása. Az új szerep új, változatos módszereket igényel, változtatni kell az évtizedek alatt meggyökeresedett tanítási gyakorlaton. Meg kell találni azokat a munkaformákat, módszereket és iskolán kívüli lehetőségeket, amelyekkel a legjobb eredmény érhető el a földrajztanításban. A „Módszertani műhely” rovat célja, hogy bemutasson olyan módszertani elemzéseket, jó gyakorlatokat (kiemelten az kollaboratív és az online földrajztanítás-tanulásra), amelyek segítséget nyújthatnak pályakezdő és gyakorló földrajztanároknak a korszerű módszerek megismeréséhez és alkalmazásához.
Etiópia déli részén El Sod maar-vulkán krátertavában a helyi törzs tagjai tradicionális módon bányásszák – inkább kotorják a tófenékről – a sót már évtizedek óta. A vízben kézzel végzett munka igencsak kikezdi az egészségüket.
Thaiföldön az épületek, benzinkutak, üzletek, szállodák bejáratánál mindenhol kicsiny, általában egy oszlopra helyezett kis épület, szellemház fogad. Ezek a helyi szellemeknek nyújtanak otthont, hogy ne a házakban tartózkodjanak rontást hozva annak lakóira.
A Magyar Földrajzi Társaság 100. évét ünneplő Szakmódszertani Osztálya által meghirdetett pályázat különdíjas óratervét mutatjuk be, amely fő értéke a felhasznált oktatási segédanyagok gazdagsága.
Az alábbi óraterv a Magyar Földrajzi Társaság „Földrajz – én ezért szeretlek” pályázatra beérkezett III. díjat nyert pályamunka az óraterv kategóriában.
A Nemzetközi Érettségi program keretében megvalósuló földrajzoktatás tartalma, óraszámai, céljai, módszerei sok ponton különböznek a hazai földrajzos hagyományoktól, de a tartalom és a taneszközök nem annyira különböznek , mint az IB-képzés bevezetésekor volt a ’90-es években.
Az alábbi óraterv a Magyar Földrajzi Társaság „Földrajz – én ezért szeretlek” pályázatra beérkezett II. díjat nyert pályamunka az óraterv kategóriában.
Az írás bemutatja a kutatást, amely azon fogalmak ismeretét vizsgálta, amelyek a 2012-es NAT szerint a földrajz tantárgy tartalmában, a tankönyvekben és a tanórákon megjelenhettek a bányászati és ipari tevékenységek környezetkárosító hatásai vonatkozásában. A kutatásból kiderül, hogy a téma kis súllyal szerepel a földrajzoktatásban.
Az alábbi foglalkozásterv a Magyar Földrajzi Társaság „Földrajz – én ezért szeretlek” pályázatra beérkezett I. díjat nyert pályamunka az óraterv kategóriában.
Alkalmanként közzéteszünk komplett óraterveket, amelyek segítséget adhatnak az együttműködéseken alapuló online földrajztanításhoz. Az alábbi a 7. osztályosok tanításához készült, és az övezetesség témaköre feldolgozásának iránytűje lehet.
Copyright 2024 © GeoMetodika – földrajz szakmódszertani folyóirat – Minden jog fenntartva!