Módszertani műhely

Az elmúlt évtized soha nem látott gyors változást hozott a világban. Ha lépést akarunk tartani a világgal, követni kell a változásokat, alkalmazkodni kell a módosult igényekhez. Tudomásul kell venni, hogy az iskola ma már csupán az egyik helyszíne az információ- és ismeretszerzésnek. A tanár feladata már nem az ismeretek tömegének átadása, sokkal inkább az információhalmazban való eligazodás készségének fejlesztése, a tanulás képességének kialakítása. Az új szerep új, változatos módszereket igényel, változtatni kell az évtizedek alatt meggyökeresedett tanítási gyakorlaton. Meg kell találni azokat a munkaformákat, módszereket és iskolán kívüli lehetőségeket, amelyekkel a legjobb eredmény érhető el a földrajztanításban. A „Módszertani műhely” rovat célja, hogy bemutasson olyan módszertani elemzéseket, jó gyakorlatokat (kiemelten az kollaboratív és az online földrajztanítás-tanulásra), amelyek segítséget nyújthatnak pályakezdő és gyakorló földrajztanároknak a korszerű módszerek megismeréséhez és alkalmazásához.

Taníts érdekesen érdekeset!

Sókotrás

Etiópia déli részén El Sod maar-vulkán krátertavában a helyi törzs tagjai tradicionális módon bányásszák – inkább kotorják a tófenékről – a sót már évtizedek óta. A vízben kézzel végzett munka igencsak kikezdi az egészségüket.

Taníts érdekesen érdekeset!

Szellemházak

Thaiföldön az épületek, benzinkutak, üzletek, szállodák bejáratánál mindenhol kicsiny, általában egy oszlopra helyezett kis épület, szellemház fogad. Ezek a helyi szellemeknek nyújtanak otthont, hogy ne a házakban tartózkodjanak rontást hozva annak lakóira.

Módszertani műhely

Amerika földrajzának összefoglalása

A Magyar Földrajzi Társaság 100. évét ünneplő Szakmódszertani Osztálya által meghirdetett pályázat különdíjas óratervét mutatjuk be, amely fő értéke a felhasznált oktatási segédanyagok gazdagsága.

Módszertani műhely

Vulkánokról kicsiknek

Az alábbi óraterv a Magyar Földrajzi Társaság „Földrajz – én ezért szeretlek” pályázatra beérkezett III. díjat nyert pályamunka az óraterv kategóriában.

Módszertani műhely

A földrajzoktatás egyedi vonásai és a hazánkkal kapcsolatos földrajzi ismeretek megjelenítési lehetőségei a Nemzetközi Érettségi (IB) Diploma Programjában

A Nemzetközi Érettségi program keretében megvalósuló földrajzoktatás tartalma, óraszámai, céljai, módszerei sok ponton különböznek a hazai földrajzos hagyományoktól, de a tartalom és a taneszközök nem annyira különböznek , mint az IB-képzés bevezetésekor volt a ’90-es években.

Módszertani műhely

Hazánk nagy kihívása, az aszály

Az alábbi óraterv a Magyar Földrajzi Társaság „Földrajz – én ezért szeretlek” pályázatra beérkezett II. díjat nyert pályamunka az óraterv kategóriában.

Módszertani műhely

A bányászati és ipari tevékenységek környezetkárosító hatásaihoz köthető fogalmak ismeretének vizsgálata tanító szakos hallgatók körében

Az írás bemutatja a kutatást, amely azon fogalmak ismeretét vizsgálta, amelyek a 2012-es NAT szerint a földrajz tantárgy tartalmában, a tankönyvekben és a tanórákon megjelenhettek a bányászati és ipari tevékenységek környezetkárosító hatásai vonatkozásában. A kutatásból kiderül, hogy a téma kis súllyal szerepel a földrajzoktatásban.

Módszertani műhely

Légköri válság

Az alábbi foglalkozásterv a Magyar Földrajzi Társaság „Földrajz – én ezért szeretlek” pályázatra beérkezett I. díjat nyert pályamunka az óraterv kategóriában.

Módszertani műhely

Az esőerdő mint tipikus táj

Alkalmanként közzéteszünk komplett óraterveket, amelyek segítséget adhatnak az együttműködéseken alapuló online földrajztanításhoz. Az alábbi a 7. osztályosok tanításához készült, és az övezetesség témaköre feldolgozásának iránytűje lehet.