Módszertani műhely

Az elmúlt évtized soha nem látott gyors változást hozott a világban. Ha lépést akarunk tartani a világgal, követni kell a változásokat, alkalmazkodni kell a módosult igényekhez. Tudomásul kell venni, hogy az iskola ma már csupán az egyik helyszíne az információ- és ismeretszerzésnek. A tanár feladata már nem az ismeretek tömegének átadása, sokkal inkább az információhalmazban való eligazodás készségének fejlesztése, a tanulás képességének kialakítása. Az új szerep új, változatos módszereket igényel, változtatni kell az évtizedek alatt meggyökeresedett tanítási gyakorlaton. Meg kell találni azokat a munkaformákat, módszereket és iskolán kívüli lehetőségeket, amelyekkel a legjobb eredmény érhető el a földrajztanításban. A „Módszertani műhely” rovat célja, hogy bemutasson olyan módszertani elemzéseket, jó gyakorlatokat (kiemelten az kollaboratív és az online földrajztanítás-tanulásra), amelyek segítséget nyújthatnak pályakezdő és gyakorló földrajztanároknak a korszerű módszerek megismeréséhez és alkalmazásához.

Módszertani műhely

Tehetséggondozás a felsőoktatási földtudományi diákkörben

Az írás bemutat egy kutatást, amelynek középpontjában az OTDK Fizika, Földtudományok és Matematika Szekciója tehetséggondozó műhelyei munkájának vizsgálata állt a földtudományi alszekcióra fókuszálva. Indítéka a földrajz tantárgy, a földtudományok szintetizáló jellege a ma kiemeltnek tekinthető ismeretek és képességek fejlesztésének színtere. 

Módszertani műhely

A földrajzoktatás játékosítása a városszimulátorok által

A tanulmány bemutatja, miként hasznosíthatók a városszimulátor játékok a földrajz, elsősorban a városföldrajzi témák oktatásban. Ennek érdekében áttekinti a játékosítással kapcsolatos megközelítéseket, valamint bemutatja a leggyakrabban használt oktatási célú városépítő játékokat.

Taníts érdekesen érdekeset!

Rum vádi

A hegyekkel, dombokkal tagolt területen kialakult jordániai Rum vádiban bizarr sziklaalakzatokkal, kőhidakkal, csodálatos homokformákkal és az egykori életet sejtető sziklarajzokkal ismerkedhet meg az idelátogató turista.

Taníts érdekesen érdekeset!

Kókuszdió

A kókuszpálma a trópusi tengerpartok növénye, amely termésének szüretelése ügyességet kíván a magasban. Erre Thaiföldön makákókat tanítanak be. A termés feldolgozása már emberi kézi erővel történik.

Taníts érdekesen érdekeset!

Tengeri teknősök

Az Indiai-óceánban élő teknősök száma jelentősen csökken. Ezt Srí Lanka halászai vették először észre, hiszen egyre kevesebb teknős érkezik holdfényes éjszakákon a partra, hogy tojásait a szaporodási időszakban lerakja. A hulladék, a műanyag és a szennyezett víz nagy veszélyforrás számukra.

Taníts érdekesen érdekeset!

Aranylemezek

Mandalayban ellátogatunk egy olyan helyre, ahol még a hagyományos módon készítik a kis aranylemezeket, amelyeket a buddhista hívők a Buddha-szobrokra „ragasztanak” az imádkozás során. Megnézzük hogyan készülnek az aranylemezek.

Taníts érdekesen érdekeset!

Datolyapálma

Amikor az emberek birtokba kezdték venni az afrikai sivatagot, akkor a természetesen fakadó forrás körüli növények közé betelepítette a datolyapálmát, ezzel megváltoztatva a kis zöld „sziget” arculatát. Így lett a datolyapálma a sivatag jelképe.

Módszertani műhely

Földrajzórából digitális szabadulószoba

A tanulásként alkalmazott szabadulószobák növelik a tanulók motivációját, csökkentik a kudarcélményt és hozzájárulnak a maradandóbb ismeretekhez. Ezért használjuk bátran a tanítási-tanulási folyamat során!

Taníts érdekesen érdekeset!

Lávaártó

Az írás felvillantja az Etiópia legnagyobb tava környékén élő emberek vízhez kötött életét.