Módszertani műhely

Az elmúlt évtized soha nem látott gyors változást hozott a világban. Ha lépést akarunk tartani a világgal, követni kell a változásokat, alkalmazkodni kell a módosult igényekhez. Tudomásul kell venni, hogy az iskola ma már csupán az egyik helyszíne az információ- és ismeretszerzésnek. A tanár feladata már nem az ismeretek tömegének átadása, sokkal inkább az információhalmazban való eligazodás készségének fejlesztése, a tanulás képességének kialakítása. Az új szerep új, változatos módszereket igényel, változtatni kell az évtizedek alatt meggyökeresedett tanítási gyakorlaton. Meg kell találni azokat a munkaformákat, módszereket és iskolán kívüli lehetőségeket, amelyekkel a legjobb eredmény érhető el a földrajztanításban. A „Módszertani műhely” rovat célja, hogy bemutasson olyan módszertani elemzéseket, jó gyakorlatokat (kiemelten az kollaboratív és az online földrajztanítás-tanulásra), amelyek segítséget nyújthatnak pályakezdő és gyakorló földrajztanároknak a korszerű módszerek megismeréséhez és alkalmazásához.

Taníts érdekesen érdekeset!

Kaucsuk

A kaucsukfából nyert tejnedvet már az indiánok is ismerték, ők adták neki a ca-huchu nevet, ami azt jelenti: könnyezőfa. Azonban e fának a kicsurgó tejnedve felforgatta az egész világ iparát és kereskedelmét a 19. században. A cikkben egy thaiföldi kaucsukültetvényen nézünk körbe.

Taníts érdekesen érdekeset!

Bátorságjelkép

A Szír–Arab-árok pereméről a hátravágódó időszakos vízfolyások szigethegyeket vágtak le a kréta üledékes kőzetek táblájából, mint amilyen a Maszada is. Lapos fennsíkján erődök, katonai tábor és kastélyok álltak.

Módszertani műhely

A digitális kompetencia fejlesztési lehetőségei földrajzi projektben

A digitális kompetencia életen át fejlesztendő, ami alapozásának az iskolában kell megtörténnie, hogy a tanulók az iskolából kilépve az új berendezkedéshez ne csak igazodni tudjanak, hanem céltudatosan forgolódni is képesek legyenek benne. Ennek egyik lehetséges módja a projektben való tanulás.

Módszertani műhely

Wanted! – Szökésben az energia

Bemutatunk egy 8 tanórát magában foglaló interdiszciplináris projekttanulási folyamatot a 11. évfolyamos természettudományhoz kapcsolódóan az energiaforrások és az energiaválság témakörében

Módszertani műhely

Vizuális megjelenítés infografikákkal

Manapság mind az iskolai környezetben, mind az élet számos más területén arra van igényünk, hogy gyorsan és könnyedén jussunk információkhoz. Egyre magasabban van a mérce az információk látványossága, az esztétikusan kidolgozott képi világ tekintetében is. Ez a két elvárás egyesül az infografika műfajában, amellyel egyre gyakrabban találkozhatunk. 

Taníts érdekesen érdekeset!

Úszókertek

Mianmar második legnagyobb tava az Inle-tó, amely területének jelentős részét cölöpökön álló kis falvak, házcsoportok és úszókertek foglalják el. A lakosság a halászat mellett a mesterségesen kialakított úszókertekben növénytermesztést folytat.

Taníts érdekesen érdekeset!

Bölények

Az amerikai bölény a legnagyobb őshonos állat Észak-Amerikában. A préri királyát azonban az ember a kihalás szélére sodorta, mert elvette élőhelyüket és levadászta őket. A nemzeti parkokban ma már szépen szaporodnak.

Módszertani műhely

Egy középiskolai projekt a fenntartható fejlődésről

A projektmunka jelentősége A földrajz tantárgy rendkívül tág ismeretanyagot foglal magában, amelyben megjelennek a környezeti problémák és az ezzel kapcsolatos fenntarthatósági kérdések is. A környezettudatos