Módszertani műhely

Az elmúlt évtized soha nem látott gyors változást hozott a világban. Ha lépést akarunk tartani a világgal, követni kell a változásokat, alkalmazkodni kell a módosult igényekhez. Tudomásul kell venni, hogy az iskola ma már csupán az egyik helyszíne az információ- és ismeretszerzésnek. A tanár feladata már nem az ismeretek tömegének átadása, sokkal inkább az információhalmazban való eligazodás készségének fejlesztése, a tanulás képességének kialakítása. Az új szerep új, változatos módszereket igényel, változtatni kell az évtizedek alatt meggyökeresedett tanítási gyakorlaton. Meg kell találni azokat a munkaformákat, módszereket és iskolán kívüli lehetőségeket, amelyekkel a legjobb eredmény érhető el a földrajztanításban. A „Módszertani műhely” rovat célja, hogy bemutasson olyan módszertani elemzéseket, jó gyakorlatokat (kiemelten az kollaboratív és az online földrajztanítás-tanulásra), amelyek segítséget nyújthatnak pályakezdő és gyakorló földrajztanároknak a korszerű módszerek megismeréséhez és alkalmazásához.

Taníts érdekesen érdekeset!

Gátkolosszus

Földünk harmadik leghosszabb folyójának legismertebb szűkületében építettek meg egy évtized alatt a Három-szurdok-gátat hatalmas felszínátalakítási munkálatok során, amely sok célt szolgál.

Módszertani műhely

Témafeldolgozás virtuális tárlattal

Az írás arra ad konkrétan kidolgozott óratervet, hogy hogyan dolgozható fel a világ demográfiai problémái téma online eszközökkel élményszerűen és fejlesztő hatással.

Módszertani műhely

Geográf(ia) – Számoljunk a matematikával a földrajzórákon

Jelen helyzetfelmérés jó kiindulási pontja lehet az átgondolt fejlesztésnek. A kutatás abban nyújthat segítséget, hogy a matematikai és gondolkodási kompetenciát felépítő komponenseket jobban átlássuk és ezáltal a fejlesztési folyamat még tudatosabb legyen.

Módszertani műhely

Új utak a tanárképzésben 

A tanárképzés rendszeréről, a szakosodás rendjéről és a tanárszakok jegyzékéről szóló kormányrendeletek 2021 őszén jelentek meg. Ezekben rögzítették a különböző típusú tanárképzések időtartamát, kreditkereteit és tanári szakképzettség elemeit, valamint közzétették a tanári és szaktanári mesterképzési szakok jegyzékét.

Taníts érdekesen érdekeset!

Kaucsuk

A kaucsukfából nyert tejnedvet már az indiánok is ismerték, ők adták neki a ca-huchu nevet, ami azt jelenti: könnyezőfa. Azonban e fának a kicsurgó tejnedve felforgatta az egész világ iparát és kereskedelmét a 19. században. A cikkben egy thaiföldi kaucsukültetvényen nézünk körbe.

Taníts érdekesen érdekeset!

Bátorságjelkép

A Szír–Arab-árok pereméről a hátravágódó időszakos vízfolyások szigethegyeket vágtak le a kréta üledékes kőzetek táblájából, mint amilyen a Maszada is. Lapos fennsíkján erődök, katonai tábor és kastélyok álltak.

Módszertani műhely

A digitális kompetencia fejlesztési lehetőségei földrajzi projektben

A digitális kompetencia életen át fejlesztendő, ami alapozásának az iskolában kell megtörténnie, hogy a tanulók az iskolából kilépve az új berendezkedéshez ne csak igazodni tudjanak, hanem céltudatosan forgolódni is képesek legyenek benne. Ennek egyik lehetséges módja a projektben való tanulás.

Módszertani műhely

Wanted! – Szökésben az energia

Bemutatunk egy 8 tanórát magában foglaló interdiszciplináris projekttanulási folyamatot a 11. évfolyamos természettudományhoz kapcsolódóan az energiaforrások és az energiaválság témakörében