Módszertani műhely

Az elmúlt évtized soha nem látott gyors változást hozott a világban. Ha lépést akarunk tartani a világgal, követni kell a változásokat, alkalmazkodni kell a módosult igényekhez. Tudomásul kell venni, hogy az iskola ma már csupán az egyik helyszíne az információ- és ismeretszerzésnek. A tanár feladata már nem az ismeretek tömegének átadása, sokkal inkább az információhalmazban való eligazodás készségének fejlesztése, a tanulás képességének kialakítása. Az új szerep új, változatos módszereket igényel, változtatni kell az évtizedek alatt meggyökeresedett tanítási gyakorlaton. Meg kell találni azokat a munkaformákat, módszereket és iskolán kívüli lehetőségeket, amelyekkel a legjobb eredmény érhető el a földrajztanításban. A „Módszertani műhely” rovat célja, hogy bemutasson olyan módszertani elemzéseket, jó gyakorlatokat (kiemelten az kollaboratív és az online földrajztanítás-tanulásra), amelyek segítséget nyújthatnak pályakezdő és gyakorló földrajztanároknak a korszerű módszerek megismeréséhez és alkalmazásához.

Módszertani műhely

A bányászati és ipari tevékenységek környezetkárosító hatásaihoz köthető fogalmak ismeretének vizsgálata tanító szakos hallgatók körében

Az írás bemutatja a kutatást, amely azon fogalmak ismeretét vizsgálta, amelyek a 2012-es NAT szerint a földrajz tantárgy tartalmában, a tankönyvekben és a tanórákon megjelenhettek a bányászati és ipari tevékenységek környezetkárosító hatásai vonatkozásában. A kutatásból kiderül, hogy a téma kis súllyal szerepel a földrajzoktatásban.

Módszertani műhely

Légköri válság

Az alábbi foglalkozásterv a Magyar Földrajzi Társaság „Földrajz – én ezért szeretlek” pályázatra beérkezett I. díjat nyert pályamunka az óraterv kategóriában.

Módszertani műhely

Az esőerdő mint tipikus táj

Alkalmanként közzéteszünk komplett óraterveket, amelyek segítséget adhatnak az együttműködéseken alapuló online földrajztanításhoz. Az alábbi a 7. osztályosok tanításához készült, és az övezetesség témaköre feldolgozásának iránytűje lehet.

Taníts érdekesen érdekeset!

Bételdió-rágás

Délkelet-Ázsiában hagyományos csemege az arékapálma magjából készült fűszeres rágcsálnivaló. A bételdió rágása közösségi program is, különösen az idősebb korosztályban.

Taníts érdekesen érdekeset!

Sziklamecset

A Templom-hegyen álló Sziklamecset aranyló kupolájával Jeruzsálem egyik szimbóluma. Az épület és környéke a mekkai nagymecset és a medinai mecset után az iszlám világ harmadik legfontosabb szent helye.

Taníts érdekesen érdekeset!

Templomváros

Talán kevés hely van a világon, ahol annyi pagoda, sztúpa épült volna, mint a többségében buddhisták lakta Mianmarban. Az egyik legimpozánsabb a Svedagon aranytól csillogó sztúpája és a körülötte lévő pavilonok, pagodák, szobrok együttese, a Föld egyik legfontosabb buddhista zarándokhelye. 

Módszertani műhely

A projektmódszer egy lehetséges földrajzórai alkalmazása

A közreadott projektterv 8. osztályosok számára készült az Európán kívüli kontinensek földrajza témakörének feldolgozására. A projekt során a tanulók kiscsoportokban önálló kutatást végeznek, a megszerzett információkból maguk konstruálnak „tananyagot”, amelynek ezáltal a szakértőivé válnak. “Szakértői tudásuk” alapján más csoportok tagjainak tanítják meg az ismereteket, bemutatják a kultúrát, ezzel is mélyítve saját tudásukat.

Módszertani műhely

Kéregföldrajzi modellek a konyhából

Az írás összefoglal néhány olyan egyszerű modellezést, amely könnyen és élményszerűen beépíthető a kőzetburokkal foglalkozó órák tananyagába. A modellek analógiás gondolkodást segítik a konyhában előállítható édességek és a valós struktúrák, folyamatok összevetésével.