Tanítási gyakorlatomban sikerrel használtam egy a földrajzi koordináta-rendszert szemléltető eszközt a 9. osztályosok csillagászati ismereteinek segítésére. Az eszköz fejleszti a térlátás készségét, a diákokat tevékenységükkel bevonja az aktív tanulási folyamatba, továbbá egyszerű és kis költséggel könnyen elkészíthető. Az eszköz elkészítését és használatának bemutatását, további lehetőségeket és segédleteket tartalmazó leírás.
Az eszköz célja
- A földrajzi szélesség és hosszúság eredeztetésének szemléltetése, megértetése.
- A térlátás, tájékozódás készségének fejlesztése.
- Tantárgyi koncentráció matematikai feladatok elvégeztetésével.
Előzmények
Az eszközt földrajzóra keretében, a 9. osztály csillagászati földrajzi ismeretek tananyaghoz kapcsolódóan “A Föld alakja és a földrajzi koordinátarendszer” című tanórához készítettem. Általános iskolai tanulmányaik során a diákok 5. osztályban természetismeretből, majd 7-ben és 8-ban földrajzból a témát már érintik, azonban mélyebb matematikai alapjait, okait nem boncolgatják. Így a koordinátarendszer rendszer jellegével tulajdonképpen először találkoznak.
Az eszköz leírása
Az eszköz két kivágott kör és egy kivágott és bevágott félkör alakú skálázott papírlap összeillesztéséből áll. A két egész kör jelképezi a gömb felezőit, a kezdő szélességi és hosszúsági köröket. A skálázott körről – a tulajdonképpeni Egyenlítőről – olvashatóak le a hosszúsági koordináták, míg a félkör egy fél-fél hosszúsági kör, aminek skálájáról a szélességi koordináták olvashatóak le.
Előkészítés
Eszközigény (1 db eszköz készítéséhez): 2 db A4 (180 g) papír, 1 db A5 (normál) papír, színes nyomtató, olló
A három kör illetve félkör alakú alkatrészt két vastagabb (150-200 g) A4 formátumú papírra nyomtatjuk, majd kivágjuk, félig bevágjuk és összeillesztjük. A papír vastagsága az eszköz állékonyságát, könnyebb használhatóságát biztosítja. Az alkatrészek tulajdonképpen papírszögmérők (1 db 180°-os és 1 db 360°-os) és egy feliratokkal ellátott kör. A gyakorlati feladatok érdekében színes betűk kerültek elhelyezésre az alkatrészeken. Nyomtassuk ki a feladatsort is!
A munka menete
Érdemes annyi eszközt készíteni, hogy minden asztalra kerülhessen egy, így párosával használhassák. Célszerű az eszközöket összecsukott állapotban átadni, hogy ne sérüljenek, majd egy tanári példányon bemutatni az összeállítását. A mosolygós fejecskének célszerű az eszközt tartó diák felé állnia. Kiosztásra kerül a feladatlap is. A feladatlap kérdéseinek megválaszolására 5-8 perc munkaidőt lehet szánni a pároknak.
Kérdések
- Melyik betű jelöl szélességi kört?
- Melyik betű jelöl hosszúság kört?
- Melyik félgömbökön fekszik az A betű?
- Melyik félgömbökön fekszik a B betű?
- Melyik szélességi kör hosszabb az é. sz. (északi szélesség) 40° vagy az é. sz. 53°?
- Melyik hosszúsági kör hosszabb a k. h. (keleti hosszúság) 23,5° vagy az ny. h. 66,5°?
- Keresd meg az atlaszodban, hogy melyik nagyváros található a D, C koordinátákkal jelölt helyen!
- Hová lyukadnánk ki, ha átfúrnánk a Földet (ellenlábas pontnak nevezik)?
A kérdések összeállítása azt a célt szolgálja, hogy a megválaszolásukkal segítség nélkül a megfigyeléseik alapján értik meg és tanulják meg használni a földrajzi koordináta-rendszer működési elvét.
Az ellenlábas pont kiszámításával a diákok térlátása is fejlődik, egyben ellenőrizhető, hogy valóban megértette a koordináta-rendszer logikáját. Érdemes a feladat végén közösen ellenőrizni azokat és rögzíteni a helyes megoldásokat.
Tapasztalataim
Az eszköz kiosztása után annak összeállítás a bemutató ellenére kicsit nehézkes a tanulók számára, éppen a térlátásbeli hiányosságaik miatt. A sikeres összeállítást követően viszont különösebb probléma nélkül képesek megoldani a feladatokat.
Fejlesztési lehetőségek
Lehetséges bonyolultabb feladatok készítése is az eszközhöz. Ezen kívül az eszköz alkalmazható esetleg a Nap égi pályájának bemutatásához is.
Mellékletek
- Eszköz 1: Földi helymeghatározás szögmérős,
- Eszköz 2: Földi helymeghatározás üres