Új tantárgy lehetősége
A Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány támogatásával 2020-ban kezdődött meg a fenntarthatóságra nevelés tantárgyi kereteinek a kidolgozása. A fejlesztés célja az volt, hogy – a Nemzeti alaptanterv előírásaival, illetve az uniós és hazai törekvésekkel összhangban – a köznevelés teljes vertikumára kidolgozzon egy olyan programot, amely segíti a hatékony környezeti nevelés megvalósulását.
A fejlesztők – pedagógusok, környezeti neveléssel, a környezet védelmével hazai és nemzetközi szintem foglalkozó szakértők – egy különleges, a szemléletfejlesztést középpontba állító, választható tantárgy megalkotását tűzték ki célul. Olyan tantárgyét, amely beláttatja és megérteti a felelős környezeti magatartás, a fenntarthatóságra törekvés fontosságát. Integrálja és szintetizálja a más közismereti tantárgyakban megjelenő releváns tartalmakat, kiemelt hangsúlyt helyez olyan kompetenciák fejlesztésére, mint a rendszerszemlélet és rendszergondolkodás, az elemző és kritikai gondolkodás, a problémamegoldás, valamint az együttműködés.
A koncepcióalkotást követő fejlesztő munkának köszönhetően született meg a gimnáziumok 9. (10.) évfolyama számára a tantárgy kerettanterve, és erre épülve a tankönyv és a munkafüzet. A programot 2021 szeptemberétől építhették be az iskolák a 9. vagy a 10. évfolyamon folyó munkába heti 2 óra időkeretben. 2022-től pedig elérhető a 11. és a 12. évfolyamosok számára készült kerettanterv, illetve annak oktatásához szükséges tankönyv és munkafüzet. Mindkét program tanórai feldolgozását tanári kézikönyv (letölthetők) is segíti. Időközben elkészült egy mobiltelefonos applikáció is, amely a tanulókhoz közelálló nyelvezettel, interaktív módon szeretné segíteni a célok megvalósulását. A későbbekben lehetőség nyílik választható érettségi tantárgyként (projektérettségi keretében) vizsgázni is a fenntarthatóság tantárgyból. A tantárgy oktatása iránt érdeklődő pedagógusok számára pedig 30 órás akkreditált továbbképzés elvégzésére van lehetőség.
Nézzünk bele a tankönyvekbe!
Ha belelapozunk 9. (10.) évfolyam számára készült tankönyvbe, akkor azonnal feltűnik annak kissé rendhagyó, magazin jellegű szerkezete. A tankönyv az alábbi témák köré építi fel a tananyagot:
- Fenntartható fejlődés? Az meg mi?
- Csak természetesen! Tudatos természetmegőrzés
- Hova mész? A közlekedés ára
- Jól nézünk ki! Divat és környezet
- Itthon otthon vagyok. Lakás, épület, település
- Bomba formában. Környezettudatos egészségmegőrzés
- Jövőkép-alakítás
A 11–12. osztályos tankönyv bár tematikusan és szemléletében kapcsolódik a 9(10). osztályoshoz, de attól függetlenül tanulható. Stílusa, szerkezete egy érdekes enciklopédiáéra emlékeztet. A fenntarthatóság gondolata kiegészül a rendszerszemlélettel, a földi szférák folyamatai közötti összefüggések, kapcsolatrendszerek bemutatásával. A gazdaság működésével kapcsolatban a tanulók megismerhetik a lineáris és a körkörös gazdálkodás-szervezés jellemzőit, a hatékonyság és a fenntarthatóság kapcsolatát, a hulladékhasznosítás fontosságát. A településekkel foglalkozva bepillantást kaphatunk az okostelepülések és az ökotelepülések működésébe, olvashatunk a két fogalom kapcsolatáról, de a települések fejlődésének környezeti vonatkozásairól is. Fontos téma a társadalom működésének megismerése, az eltérő fejlettségű társadalmak fenntarthatósági problémáinak összevetése. A tankönyv ebben az esetben is a fenntartató jövő érdekében szükséges összefogás lehetőségeinek bemutatásával zárul.
Mindkét könyvre jellemző a mindennapi életünkből vett sok-sok példa, esetbemutatás. Az esetleírásokhoz kapcsolódóan a problémák feltárását, összefüggéseinek felismerését segítő, a megelőzésre, a káros hatások mérséklésére fókuszáló feladat, amely a tanulók aktív közreműködésére épít.
Miért érdemes minderről tudniuk a földrajztanároknak?
Egyrészt azért érdemes tudniuk erről a földrajztanároknak, mert a program, a tankönyvek szemlélete nagyon közel áll a földrajztantervekben is megjelenő környezeti tartalmakéhoz. A tankönyv és a munkafüzet feladatai jól beépíthetők a földrajzórákba, segítve a földrajztanítás szemléleti-módszertani megújulását. Nem mellékesen, ha az intézmény úgy dönt, hogy önálló tantárgyként tanítja a fenntarthatóságot, akkor azt a földrajztanár teheti meg a legsikeresebben.
A fejlesztés folytatódik. Jelenleg az általános iskolák felső tagozata számára készül fenntarthatósági program, az 5–6. osztályos anyagok várhatóan 2023 szeptemberére készülnek el.