Földrajzi felfedezések a digitális térben

Szerző: Fekete-Mácsai Anetta
Magyar Földrajzi Múzeum
macsai@foldrajzimuzeum.hu
A Magyar Földrajzi Múzeum már a digitális térben is látogatható! A legkorszerűbb 3D technológiával elkészített digitális múzeumlátogatás a VR House Hungary segítségével jött létre.

Ha még sosem vettünk részt kihívásokkal, veszélyekkel teli expedíciókon, ha már lekéstük Afrika, Ázsia vagy akár a Kárpát-medence fehér foltjainak feltérképezését, esetleg a magyarok őshazájának vagy új kontinenseknek felfedezését, akkor sem kell elkeserednünk.

A Magyar Földrajzi Múzeum most segít, hogy társául szegődjünk mások mellett az egykor élt őshazakutatónak (Julianus barát), szabólegénynek (Jelky András), nyelvésznek (Vámbéry Ármin), geológusnak (Lóczy Lajos) és hittérítőnek (Brentán Károly), és bepillantsunk utazásaik kevésbé ismert részleteibe, naplóbejegyzéseikbe, útirajzaikba, különös kalandjaikba. Ugyanis a Magyar Földrajzi Múzeum összes kiállítása megtekinthető egy háromdimenziós virtuális séta keretében, ami a hazai múzeumok tekintetében még igen nagy ritkaságnak számít. 

A digitális túrán láthatunk Dél-Amerikából származó zsugorított emberfejet (zanza) a Magyar utazók, földrajzi felfedezők részben; a Balaton-kutatásnál egykor használt összehajtható, bőrből készült csónakot (A Kárpát-medence tudományos feltárói);  bekukkanthatunk a múzeumalapító Balázs Dénes saját méretére elkészített expedíciós sátrába (3276 expedíciós nap, Balázs Dénes a múzeumalapító geográfus újra olvasva); beleolvashatunk az 1945-ben Érdről málenkij robotra elhurcoltak ún. szélleveleibe (Szabadulás nélkül); vagy megismerkedhetünk a varázslatos Fundoklia-völgy egykori és mai élővilágával és a csak Érden növő deres szádorgóval (Érd elszórt természeti kincsei) kiállításokon.

Virtuális sétánk során 27 információs pont segíti a tájékozódásunkat, hogy éppen melyik kiállítási egységben tartózkodunk, és minden teremben egyetlen kattintással megállhatunk a minket érdeklő tárlónál, enteriőrnél, diorámánál.

A legkorszerűbb 3D technológiával elkészített digitális múzeumlátogatás a VR House Hungary segítségével jött létre. Zombory András ügyvezető egy speciális, hatobjektíves kamerával szkennelte be a Magyar Földrajzi Múzeum kiállítótereit, majd erre a digitális modellre feszítette fel azokat a nagy dinamikatartományú fotókat, melyekből végül létrejött a háromdimenziós digitális modell.

A virtuális túrával elsődleges célunk a tájékoztatás, a kiállításaink iránti érdeklődés felkeltése. Emellett segítséget szeretnénk nyújtani a majdan hozzánk látogató iskolás csoportok pedagógusainak is, hiszen így sokkal egyszerűbb és hatékonyabb egy tárlatvezetés vagy múzeumi óra tervezése. Természetesen tudjuk, hogy a virtuális séta nem pótolja a személyesen átélhető élményeket, de reméljük, hogy sokan érdeklődve fogadják digitális kiállításainkat.

A kiállítások az alábbi linken érhetők el: https://foldrajzimuzeum.hu/muzeum/virtualis-tura/

Kellemes barangolást kívánunk!

Fotók: VR House Hungary

Források:

Legfrissebb írások

Rovatok

Új írásaink

Módszertani műhely

Tevékenységközpontú fejlesztő feladatok a természettudomány órán

Három egymásra épülő feladatot mutat be az írás, amelyek révén az 5. évfolyamos tanulók aktív, élményszerű, ugyanakkor egyszerűen kivitelezhető tevékenységek során fedezhetik fel a levegő felmelegedésének és a hőáramlási folyamatoknak a törvényszerűségeit.

Taníts érdekesen érdekeset!

A keréktől a füstig

Ha valaki buddhista vallású területen utazik, elképzelhetetlen, hogy ne találkozzon a vallás fontosabb jelképeivel. Ezek egy részét mutatja be az írás főként Tibet területéről vett példákon.

Taníts érdekesen érdekeset!

A nagyúr

Az írás az afrikai Namib-sivatag különleges felépítésű szárazságtűrő növényét, az évszázmilliók óta csaknem változatlan velvícsiát mutatja be szép fotókkal eredeti környezetében.