Támogatás a földrajz tantárgyban megjelenő pénzügyi, gazdasági ismeretek hatékony tanításához

Szerző: Vargáné Bukucs Zsuzsanna
Pénziránytű Alapítvány
bukucs.zsuzsanna@penziranytu.hu
A Pénziránytű Alapítvány sokszínű és korszerű eszköztára köznapi példákon tanítja a diákokat a pénzügyi döntések következményeire, alkalmas a tanulók érdeklődésének felkeltésére és fenntartására. A bemutatott anyagok illeszkednek a NAT tartalmaihoz, segítik a pénzügyi-gazdasági témák feldolgozását a földrajzórákon, és támogatják a érettség-felkészülést is.

A pénzügyi tudatosság fejlesztésének lehetőségei az oktatásban

 A 21. századi oktatás egyik kulcsterülete a pénzügyi tudatosság fejlesztése, amely nem csupán önálló tantárgyként, hanem tantárgyakon átívelő módon is helyet követel magának az iskolai nevelésben. A földrajz – amely hagyományosan is hangsúlyos szerepet kap a gazdasági ismeretek tanításában – különösen alkalmas arra, hogy a tanulók pénzügyi szemléletformálását támogassa. A diákok gyakorlatias pénzügyi neveléséhez, a tanórák színesítéséhez, az érettségire való felkészüléshez számos szórakozva oktató lehetőséget kínál a Pénziránytű Alapítvány, amely 2008 szeptemberében jött létre azzal a céllal, hogy a kormányzattal, a civil szervezetekkel és a piaci szereplőkkel együttműködve segítse a lakosság pénzügyi műveltségének fejlesztését. Az Alapítvány tevékenységének célkeresztjébe az elmúlt 10 évben a fókuszt az iskolai pénzügyi szemléletformálást helyezte, amelyben a tanárokra mint stratégiai szövetségeseire tekint. Küldetése elsősorban az iskolai pénzügyi nevelés támogatása tananyagfejlesztéssel, ingyenes iskolahálózati programokkal, tanárképzésekkel, mivel a már iskolás korban megkezdett pénzügyi szemléletformálás járul hozzá a leghatékonyabban az egyének és családok felelős, megalapozott pénzügyi döntéshozatalához.

Pénzügyi tudatosság tantárgyakba integrálva

Évek óta egyre több iskolában kap jelentős szerepet a pénzügyi ismeretek oktatása (link1link2), ezt azonban nem teszi könnyűvé, hogy a Nemzeti alaptantervben a pénzügyi, gazdasági témakörök alapjában véve elszórtan, különböző tantárgyak keretében jelennek meg. Egyre több iskola és tanár ismeri azonban fel, hogy a mindennapi pénzügyek oktatása jól integrálható egyes tantárgyakba, és – a matematika és az állampolgári ismeretek mellett – elsősorban a földrajz ad lehetőséget a köznapi pénzügyi ismeretek elsajátítására. A diákoknak olyan tudásra van szükségük például, mint hogy hogyan válasszanak bankszámlát, milyen bankkártyájuk legyen, hogyan készítsenek majd családi költségvetést, hogyan számolják ki, mekkora törlesztőrészletet bír el a családi kassza, vagy például hogyan döntsenek a befektetési lehetőségek között. Emellett érdemes ismerniük az alapvető gazdasági folyamatokat, helyüket, szerepüket a globális világban, valamint a tudatos és fenntartható fogyasztás és a tervezés fontosságát és egyéni, társadalmi felelősségüket. 

A földrajz tantárgy interdiszciplináris jellege révén hidat képez a természet- és társadalomtudományok között. Ez a szintézis teszi lehetővé, hogy a földrajz oktatása során ne csak a természeti környezet, hanem a társadalmi-gazdasági rendszerek működését is átfogóan és összefüggéseiben mutassa be a tanulók számára. A kerettantervek (link3link4) és az érettségi követelmények (link5) földrajzra vonatkozó részei egyaránt kiemelik a gazdasági jelenségek, folyamatok megértését, mint a földrajz tantárgy központi célját. 

A pénzügyi nevelés megjelenése a földrajz tantervekben

A tantervi szabályozókban (link3, link4, link6) a pénzügyi nevelés integrált módon jelenik meg a földrajzban. A tantárgy kiemelt figyelmet fordít a globális és lokális gazdasági rendszerek bemutatására, a termelési tényezők, az ipari és mezőgazdasági tevékenységek, valamint a szolgáltatások földrajzi sajátosságainak értelmezésére. A tantárgyban így minden életkori szakaszban előkerülnek a gazdasági-pénzügyi témakörök:

  • 7–8. évfolyamon a munka és a pénz világával foglalkoznak a diákok. A témakör célja, hogy a tanulók érveket fogalmazzanak meg a pénzügyi szempontból átgondolt, egyben környezettudatos döntések fontossága mellett, továbbá életkori sajátosságaiknak megfelelő helyzetekben alkalmazzák pénzügyi ismereteiket: tudjanak egyszerű költségvetést készíteni, ismerjék például a valutaváltás, vagy egy diákvállalkozás tervezésének menetét.
  • 9–10. évfolyamon Magyarország és a globális gazdasági világ elemzése során olyan fogalmak kerülnek elő, mint a költségvetés, munkapiac, vállalkozási formák, a piaci és tőkemozgások folyamatának megismerése is fókuszba kerül. A tanulók betekintést nyernek az egyéni és a makrogazdasági pénzügyi döntések alapjaiba. Cél többek között, hogy a tanulók átlássák a gazdasági és pénzügyi hírek tartalmait, képesek legyenek átgondolt hitelfelvételi és befektetési döntéseket hozni, aminek során érvényesítsenek fenntarthatósági szempontokat is.
  • 11–12. évfolyamon (az érettségire való felkészítés során): a földrajzérettségin rendszeresen előfordulnak gazdasági térképek, demográfiai, fejlettségi (GDP, HDI) adatsorok értelmezése, amelyekhez elengedhetetlenek a pénzügyi, gazdasági ismeretek.

A földrajz tantárgy az elméleti ismeretek átadásán túl egyedülálló lehetőséget kínál arra, hogy a tanulók komplex gazdasági-társadalmi összefüggéseket lássanak át, és ezzel a pénzügyi tudatosság alapjai is megerősödjenek. A tantárgy így közvetve hozzájárul:

  • a gazdasági szereplők működésének megértéséhez;
  • a gazdasági döntések térbeli következményeinek felismeréséhez;
  • a környezettudatos fogyasztói magatartás kialakításához;
  • a fenntartható gazdasági fejlődés alapelveinek megismeréséhez;
  • az egyéni és a makrogazdasági pénzügyi döntésekhez szükséges alapismeretek elsajátításához.

Pénzügyi, gazdasági feladatok az érettségin

A 2025 tavaszi vizsgaidőszakban több mint tízezer diák, az összes érettségiző 7,3%-a választotta vizsgatárgynak a földrajzot. Középszinten 8827-en, emelt szinten pedig 1553 diák adott számot a földrajzi tudásáról (Rodler L. 2025). 

középszintű földrajzérettségi feladatsorában (link7) több célzottan pénzügyi és fogyasztói tudatosságot igénylő, elsősorban elméleti ismeretekre épülő feladat várta a tanulókat. A monetáris világgal kapcsolatos kérdések a pénzügyi ismereteket tesztelték fogalmi szinten, azonban a vizsgasorban az ismeretek alkalmazásának igénye is megjelent. A térképvázlatos feladatok gazdasági szempontból jelentős városok és iparvidékek gazdaságtörténeti jellemzőit kérdezték vissza, emellett a tanulók elemzőképességét is mérték a makrogazdasági megközelítésű feladatok. Emelt szinten (link8) pedig egy nagyon fontos témakör, a hitelfelvétel került elő gyakorlati példán keresztül. A komplex feladat egy változó kamatozású forinthitel, illetve egy fix kamatozású euro alapú hitel összehasonlításán keresztül mutatta be a hitelek által nyújtott lehetőségek és mérlegelendő kockázatok rendszerét. 

A Pénziránytű Alapítvány által kínált pedagógiai lehetőségek földrajztanárok számára 

A földrajz tantárgy természetéből fakadóan ideális lehetőségeket kínál a gazdasági, társadalmi és környezeti összefüggések bemutatására. Azonban a pénzügyi nevelés is csak akkor hatékony, ha gyakorlatias feladatokkal, életszerű, a korosztály figyelmét felkeltő példákkal, illetve a játék motiváló erejét felhasználva jutnak el az ismeretek a gyerekekhez. A Pénziránytű Alapítvány évek óta segíti a pedagógusokat abban, hogy korszerű, a tantervhez illeszkedő, egyben szórakozva oktató módszerekkel és eszközökkel támogathassák a diákok pénzügyi tudatosságának fejlesztését – mindezt ingyenesen és a földrajztanárok számára is közvetlenül hasznosítható módon. Az olyan jellegű feladatokra, mint amelyek pl. a fentebb említett érettségi vizsgán megjelentek, remekül felkészítenek a Pénziránytű Alapítvány tankönyvei, munkafüzetei, e-learning portálja, illetve érdemes a PÉNZ7 tananyagok gyakorlati feladataiból is szemezgetni.

Modern tankönyvek, digitális kiadványok

Az Alapítvány tankönyvei, munkafüzetei és digitális kiadványai, játékai számos lehetőséget kínálnak a pénzügyi témák beillesztésére a földrajzórák menetébe. Az alsó tagozatos környezetismereti tananyag már megalapozza a későbbi gazdasági témák földrajzi feldolgozását. A 3. és 4. osztályos munkafüzetekben az adott tanév tananyagához kapcsolódó, gyakorlati pénzügyi feladatokból álló önálló fejezet segíti a gyerekek korai pénzügyi nevelését. A Küldetések a pénz világában című akkreditált, kiterjesztett valóság (AR) megoldásokkal színesített tankönyv a felső tagozatosok számára mutatja be a pénzvilág működését. A tanulókat izgalmas és gyakorlatias módon kalauzolja el a játék keretét adó ún. „Pénzügyi Hősképzőbe”, ahol mentorok segítik őket az ismeretek megszerzésében. Négy mentor négy olyan tantárgyban járatos, amelyekben integrálva megjelennek a pénzügyi ismeretek. A földrajz mentor „hősi” neve Humusz, ami a talaj szó latin megfelelőjéből ered.

Kiterjesztett valóság megoldással színesített tankönyvek segítik a pénzügyi nevelést (forrás alapján)

A középiskolás korosztálynak készült Iránytű a pénzügyekhez című tankönyv korszerű multimédiás elemekkel – AR-tartalmakkal – támogatja a tanulók gazdasági ismereteit. Egy ingyenes applikáció segítségével a tankönyv AR-logóval ellátott képei megelevenednek, és megtekinthetők az adott témához kapcsolódó 2-4 perces animációk, magyarázó videók. A könyv első része a családok mindennapi pénzügyi döntéseihez nyújt kapaszkodót a költségvetés készítése, tervezése témakörétől egészen a hitelek, a befektetések vagy a fogyasztóvédelem kérdésköréig. A második rész a piacgazdaság folyamatait mutatja be szemléletesen a pénz szerepétől az infláción, a bankrendszer felépítésén át a világ pénzügyi piacainak áttekintéséig. A tankönyv teljes tudásanyaga elérhető kvízekkel és animációkkal színesített e-learning formában is. A Pénziránytű e-learning portálhoz minden tanár és diák ingyenesen csatlakozhat.

Az Állampolgárok pénzügyei 8. és 12. osztályos munkafüzetek ugyan elsősorban az állampolgári ismeretek tantárgyhoz kínálnak szorosan kapcsolódó tartalmakat, de a földrajzórákon és az érettségi felkészüléshez is remekül használhatók. Minden tankönyv és munkafüzet ingyenesen elérhető digitális formában is az Alapítvány honlapján, így akár közvetlenül is felhasználhatók a tanórákon.

A fiatal korosztályok eléréséhez hozta létre az Alapítvány a Pénzbook közösségimédia-csatornákat, de a tartalmak remekül használhatók tanórákon is. A digitális tananyagok közül érdemes kiemelni a Pénzbook YouTube-csatornán megtalálható, témakörök, korosztályok és tantárgyak szerint csoportosított rövid oktatóvideókat és animációkat. A 7-8. osztályos korosztály figyelmét megragadó kisfilmek például a környezettudatos gazdálkodásra hívják fel a figyelmet, bemutatják a pénz és a bankok szerepét a gazdaságban, és elősegítik egy tinédzser pénzügyi döntéseit is. A középiskolás korosztály számára olyan földrajzi és gazdasági témákat feldolgozó tartalmak is találhatók, amelyek az állam gazdasági szerepével, az alapvető makrogazdasági folyamatokkal foglalkoznak, de találunk szemléletes videót például az idei középszintű érettségi egyik feladatához is, ami a pénz funkcióinak megértését segítheti. A tartalmak nemcsak színesítik az órákat, hanem támogatják a tanulók elemző és gyakorlatias döntéshozó képességét is.

Tudást elmélyítő játékok

A gyakorlatorientált, élményalapú tanulást a Pénziránytű Alapítvány különféle játékos taneszközökkel támogatja. Az Emeld a tétet! korosztályonként és témakörökként rendszerezett egyéni játékai az ismeretek megszerzése mellett a tanulók kockázatvállaló képességét is fejlesztik. A tanulóknak kihívásokat kell teljesíteniük, amelyek csak akkor sikerülhetnek, ha bíznak a tudásukban és a rendelkezésre álló virtuális pénzösszegekből kockáztatnak is. A tétjátékok akár összefoglalásként, ismeretellenőrző tesztként, osztályversenyként, vagy házi feladatként is ragyogóan beépíthetők a tanórákba.

Az izgalmas Emeld a tétet! című játék a tudást és a kockázatvállaló képességet is fejleszti (forrás)

Az angol és német nyelven is elérhető csapatjátékok a piac működésének alapjaiba, a tőzsdei befektetések és a vállalkozások világába vezetik el a gyerekeket azáltal, hogy a piaci mechanizmusokat modellezik egyszerű és befogadható formában. Akik a magyar pénztörténettel szeretnének megismerkedni, semmiképp ne hagyják ki az Értem a pénzem társasjátékot, amellyel az ismeretszerzés igazi időutazássá válik. A MoneySim pénzügyi szimuláció, valamint a hagyományosan a PÉNZ7 pénzügyi és vállalkozói témahét kísérőeseményeként elérhető PénzFutam kalandjáték lehetőséget biztosítanak arra, hogy a diákok saját döntéseiken keresztül ismerkedjenek meg a gazdasági helyzetekkel és azok következményeivel. 

PÉNZ7 pénzügyi és vállalkozói témahét évente változó témakörök segítségével mutatja be a legfontosabb pénzügyi alapokat. Akár egy teljes tanórához, akár csak egy-egy feladat erejéig érdemes szemezgetni a PÉNZ7 kínálatából. A tananyagok, a középiskolások számára készített izgalmas projektek szabadon elérhetők. A témahét rendhagyó tanóratervei mellett érdemes a PÉNZ7 pénzügyi fókusztémájához kapcsolódó, 6-8 tanórát felölelő projektterveket is beépíteni akár a témahéten, akár a tanév során megrendezett projektnapon. Projektek segítségével a gyerekek a pénzügyi tervezéshez, a korszerű pénzkezeléshez, a hitelfelvételhez és a befektetésekhez kapcsolódó alapismereteket sajátíthatják el úgy, hogy a projekt egy-egy, a korosztályuknak megfelelő, életszerű probléma megoldásán vezeti végig őket. 

Szeptembertől érdemes ellátogatni a Pénziránytű bázisiskolák egyikébe, ahol egyrészt kihelyezett földrajzóra keretében ismerkedhetnek meg a 7–12. osztályos tanulók a korszerű pénzkezelés, a családi költségvetés készítése, a pénzügyi tervezés vagy akár az állam szerepével. Emellett egy izgalmas kalandjáték, a Pénzügyi helyszínelők segítségével is pallérozhatják pénzügyi tudásukat és problémamegoldó képességüket.

A nyomozós kaland a földrajzban megjelenő pénzügyi témakörökben is fejleszti a diákok ismereteit (forrás)

A fenti lehetőségek kiválóan beépíthetők földrajzórákba akár projektfeladatként vagy osztályversenyt is generálva. További előnyük, hogy egyszerre fejlesztik a diákok pénzügyi gondolkodását és problémamegoldó képességét.

Akkreditált képzések a megújult tanártovábbképzési rendszerben

A pedagógusok szakmai fejlődését a Pénziránytű Alapítvány ingyenes, akkreditált képzésekkel is támogatja. Az e-learning tananyaggal is kiegészített online képzések hozzájárulnak ahhoz, hogy a tanárok naprakész pénzügyi és oktatásmódszertani ismeretekkel gazdagodhassanak. A köznevelésben tanító tanárok számára kínált, az Oktatási Hivatal által nyilvántartott, tartalmi megújító és választható akkreditált képzések segítik a pénzügyi témakörök tantárgyi integrációját, támogatják a pedagógusok korszerű digitális módszertani fejlődését, de akár új, komplex szakmai és módszertani tudás is szerezhető segítségükkel. A képzések már a megújult tanártovábbképzési rendszer keretében érhetők el, és sikeres teljesítés esetén beszámíthatók a pedagógusok ötévenkénti továbbképzési kötelezettségébe.

Akkreditált képzések segítik a tanárok pénzügyi nevelő munkáját (forrás alapján szerk.)

szakképzésben dolgozók számára kínált, szintén akkreditált és ingyenes képzések célja, hogy az oktatók felkészíthessék diákjaikat akár ösztöndíjuk okos felhasználására, beépíthessék a modern gazdasági ismereteket tanóráikba, egyben digitális és módszertani kompetenciájuk is fejlődhessen akár a mesterséges intelligencia oktatási felhasználásával. Sikeres teljesítés esetén a résztvevők a négyévenkénti továbbképzési kötelezettségbe beszámítható ún. IKK tanúsítványt kapnak.

Összefoglalás

A Pénziránytű Alapítvány eszköztára nemcsak sokszínű és korszerű, hanem kifejezetten alkalmas a tanulók érdeklődésének felkeltésére és fenntartására is. A bemutatott anyagok teljes mértékben illeszkednek a Nemzeti alaptantervhez és kiválóan segítik a pénzügyi-gazdasági témák feldolgozását a földrajzórákon, emellett támogatják a földrajzérettségire történő felkészülést is. Mindemellett életközeli példákon keresztül tanítják meg a diákokat a pénzügyi döntések következményeire. A multimédiás és játékos elemek bevonásával színesebbé és interaktívabbá tehetők a földrajzórák, miközben sem anyagi, sem technikai akadály nem áll a használat útjában. Az Alapítvány közösségépítő programjai, az iskolahálózatán keresztül megvalósuló tudásmegosztás emellett hozzájárul a tanulói motiváció megerősítéséhez, a hatékony pedagógiai munkához. Pénzügyei mindenkinek, a tanároknak is vannak és az Alapítvány képzései, tananyagai kutatásokkal bizonyítható módon emelik a pedagógusok pénzügyi tudatosságának szintjét is (Czapák D. – Helgár E. 2023).

Források:

Irodalom

Kiemelt kép forrása: Pexels

Legfrissebb írások

Rovatok

Új írásaink

Hírek, események

A fenntarthatóságról ősszel is!

Ebben az évben hazánkban már 11. alkalommal kerül megrendezésre az őszi fenntarthatósági hét, a Világ Legnagyobb Tanórája programsorozat, amelyre 2025. szeptember 29. és október 3. között kerül sor.