
Dromedár
Az Arab-félszigeten és Észak-Afrikában élő tevék szinte tökéletesen alkalmazkodtak a sivatagi léthez. Gyakran nevezik a sivatag hajóinak, pedig vizet csak alkalmanként látnak, akkor is főként a kutakból való itatás során.
Az elmúlt évtized soha nem látott gyors változást hozott a világban. Ha lépést akarunk tartani a világgal, követni kell a változásokat, alkalmazkodni kell a módosult igényekhez. Tudomásul kell venni, hogy az iskola ma már csupán az egyik helyszíne az információ- és ismeretszerzésnek. A tanár feladata már nem az ismeretek tömegének átadása, sokkal inkább az információhalmazban való eligazodás készségének fejlesztése, a tanulás képességének kialakítása. Az új szerep új, változatos módszereket igényel, változtatni kell az évtizedek alatt meggyökeresedett tanítási gyakorlaton. Meg kell találni azokat a munkaformákat, módszereket és iskolán kívüli lehetőségeket, amelyekkel a legjobb eredmény érhető el a földrajztanításban. A „Módszertani műhely” rovat célja, hogy bemutasson olyan módszertani elemzéseket, jó gyakorlatokat (kiemelten az kollaboratív és az online földrajztanítás-tanulásra), amelyek segítséget nyújthatnak pályakezdő és gyakorló földrajztanároknak a korszerű módszerek megismeréséhez és alkalmazásához.
Az Arab-félszigeten és Észak-Afrikában élő tevék szinte tökéletesen alkalmazkodtak a sivatagi léthez. Gyakran nevezik a sivatag hajóinak, pedig vizet csak alkalmanként látnak, akkor is főként a kutakból való itatás során.
A Selyemút mentén fekvő üzbég Híva őrzi a középkori oázisvárosok minden szerkezeti és építészeti emlékét. Kígyózó városfal kapukkal, citadella, minaretek, mecsetek segítik ma is turistának elképzelni az egykori életet.
A jordániai Petra romvárosának Kincstár épülete ámulatba ejti az embert a kanyonból való váratlan kibukkanásával, pompás és változó színeivel a sárgától a vörösön át a liláig és gazdag homokkőfaragásaival. Valódi építészeti kincs!
San Francisco szimbóluma a tengerszoros felett átívelő narancssárga Golden Gate híd, ami gyakran ködbe burkolózik a hideg Kalifornia-áramlás miatt. Építése sok kihívás elé állította a tervezőket a földrajzi adottságok miatt.
A mangroveerdők az Egyenlítőtől északi és déli irányban kb. 30 fok távolságban találhatók a tenger és a szárazföld találkozásánál. Ez az élőhely az árapályzónában fekszik, igen kemény életfeltételeket kínál az itt élő vegetációnak és lakóinak.
A Kara-kum mélyén, porózus homokkőben rejtőzik Türkmenisztán földgázvagyona. Egy hatalmas, mély kráterből tör fel a metán, ami hatalmas lánggal ég, és különösen éjszaka káprázatos látványt nyújt.
A dizájnalapú tanulás olyan tanulási stratégia, amelyben a diákok egy tervezési kihívással kerülnek szembe, amire egyénileg vagy kiscsoportokban próbálnak megoldást találni, kizárólag előzetes tudásuk felhasználásával.
A tűz is válhat a világörökség részévé, ha éppen egy hegy lábánál ég már jó pár évtizede. Ilyen hely Azerbajdzsánban az Apseron-félszigeten a Yanar dağ, amely elnevezés maga is égő hegyet jelent.
A problémaközpontú tanulásnál fontos, hogy a tanulás valósághű problémán alapuljon, amit többféle nézőpontból lehessen vizsgálni, továbbá, hogy magának a tanulásnak tényleges együttműködés legyen az alapja, és alapvetően önirányításos módon, de szükség esetén instrukciók segítségével történjen.
Copyright 2024 © GeoMetodika – földrajz szakmódszertani folyóirat – Minden jog fenntartva!