Módszertani műhely

Az elmúlt évtized soha nem látott gyors változást hozott a világban. Ha lépést akarunk tartani a világgal, követni kell a változásokat, alkalmazkodni kell a módosult igényekhez. Tudomásul kell venni, hogy az iskola ma már csupán az egyik helyszíne az információ- és ismeretszerzésnek. A tanár feladata már nem az ismeretek tömegének átadása, sokkal inkább az információhalmazban való eligazodás készségének fejlesztése, a tanulás képességének kialakítása. Az új szerep új, változatos módszereket igényel, változtatni kell az évtizedek alatt meggyökeresedett tanítási gyakorlaton. Meg kell találni azokat a munkaformákat, módszereket és iskolán kívüli lehetőségeket, amelyekkel a legjobb eredmény érhető el a földrajztanításban. A „Módszertani műhely” rovat célja, hogy bemutasson olyan módszertani elemzéseket, jó gyakorlatokat (kiemelten az kollaboratív és az online földrajztanítás-tanulásra), amelyek segítséget nyújthatnak pályakezdő és gyakorló földrajztanároknak a korszerű módszerek megismeréséhez és alkalmazásához.

Taníts érdekesen érdekeset!

Türkiz krátertó

A jávai Ijen vulkán kaldérájában felépült vulkáni kúp mély kráterében türkiz színű krátertó csillog nappal a napfényben, sárga füstöt ereget, és éjszaka kár lánggal ég a kén.

Taníts érdekesen érdekeset!

Temetőtornyok

A perzsiai zoroasztriánus vallás követőinek nagyon fontos a négy, világot alkotó elem tisztaságának megőrzése. Ezért egyedi temetkezési szokásuk szerint nem lehet a halott testét a földbe temetni, a víz gondjaira bízni vagy elégetni sem. Különös temetkezési helyeiket mutatja be az írás.

Módszertani műhely

Egy “emberkísérlet” és ami mögötte van

Az írás azt mutatja be, hogyan lehet a digitális távoktatással kapcsolatos tanári célokat és meggyőződéseket összhangba hozni a tanulók igényeivel és lehetőségeivel a földrajztanítás-tanulás kereteiben.

Módszertani műhely

Garázsföldrajz karantén idején – 5. évfolyam

Szerkesztői megjegyzés: A Garázsföldrajz karantén idején című írás 2020. június 28-án jelent meg oldalunkon (link). Ennek értelmében először az 5. osztályosok számára készített négy tanítási

Módszertani műhely

Üdv a tengeren! – Online társasjáték

Ebben az írásban az óceánok és a tengerek problémáinak egy lehetséges feldolgozási módját mutatjuk be egy saját fejlesztésű online társasjáték példáján keresztül.

Taníts érdekesen érdekeset!

Tibeti szótár szülőhelye

Zanglában, az egykori királyi palotában dolgozott Kőrösi Csoma Sándor 1823-24-ben 16 hónapon keresztül. A tibeti nyelvet tanulmányozta, és megírta az angoloknak kereskedelmi szempontból is igen fontos angol-tibeti szótárat egy láma segítségével.

Módszertani műhely

Kollaborációra fel! – A WEB 2.0 és a földtörténeti kormeghatározás találkozása

A bemutatott feladatterv arra mutat egy példát, hogyan lehet tanítani a földtörténeti kormeghatározás témát úgy, hogy a tanulók közösen gondolkodva és a poszter bemutatásakor egymást tanítva, könnyedén sajátítsák el a módszereket, miközben jártasságot szereznek a kutatásalapú tanulásban, a kollaboratív munkában.

Taníts érdekesen érdekeset!

Kéngőzös vulkán

Erta Ale egy a ma is folyamatosan működő vulkánok között, ami a lávataváról híres. Itt érzékelhetjük, hogy óriási erők működnek a lábunk alatt, és utat nyitnak a kőzetolvadékoknak a felszínre.

Módszertani műhely

Garázsföldrajz karantén idején

A koronavírus által előidézett helyzet életre hívta a digitalizált oktatást. Napokon belül el kellett dönteni, hogy melyik felületet válasszuk a kapcsolattartásra a tanulókkal, hogy mely