
Gyapotvár
Denizlitől lehet megközelíteni a természet egyik csodáját, Pamukkale édesvízi mészkő teraszait és hegyoldalát. Messziről havas tájként látszik, a törökök gyapotbálákhoz hasonlították.
Az elmúlt évtized soha nem látott gyors változást hozott a világban. Ha lépést akarunk tartani a világgal, követni kell a változásokat, alkalmazkodni kell a módosult igényekhez. Tudomásul kell venni, hogy az iskola ma már csupán az egyik helyszíne az információ- és ismeretszerzésnek. A tanár feladata már nem az ismeretek tömegének átadása, sokkal inkább az információhalmazban való eligazodás készségének fejlesztése, a tanulás képességének kialakítása. Az új szerep új, változatos módszereket igényel, változtatni kell az évtizedek alatt meggyökeresedett tanítási gyakorlaton. Meg kell találni azokat a munkaformákat, módszereket és iskolán kívüli lehetőségeket, amelyekkel a legjobb eredmény érhető el a földrajztanításban. A „Módszertani műhely” rovat célja, hogy bemutasson olyan módszertani elemzéseket, jó gyakorlatokat (kiemelten az kollaboratív és az online földrajztanítás-tanulásra), amelyek segítséget nyújthatnak pályakezdő és gyakorló földrajztanároknak a korszerű módszerek megismeréséhez és alkalmazásához.
Denizlitől lehet megközelíteni a természet egyik csodáját, Pamukkale édesvízi mészkő teraszait és hegyoldalát. Messziről havas tájként látszik, a törökök gyapotbálákhoz hasonlították.
Az etiópiai Harar városában lakó hiénaemberek a vad hiénák lelkes barátai. Családjuk akár évtizedek óta eteti a várost körülvevő városfalnál esténként gyülekező állatokat. Vannak, akik úgy gondolják, ha etetik az állatokat, szent áldozatot mutatnak be a jó termés érdekében.
A Föld egyik legkedveltebb itala alapanyagának az Etióp-magasföld az őshazája, ahol a mai napig szertartás kíséretében fogyasztják.
A nepáliak szerint Kumari egy élő istennő, akit csodálnak, akihez könyörgnek a hindu és a buddhista hívők egyaránt. A nemesfémműves newari családok 3-5 éves lányai közül próbatételekkel választják, és biológiai érésükig töltik be a szerepüket.
Bali lakói hiszik, minden dologban szellem lakozik, akinek áldozatot kell bemutatni. A szellemekkel lehet kommunikálni, és az adományokkal ki lehet engesztelni, és kérni, hogy szerencsét hozzon a tárgy birtokosának.
Jáván van a világ déli félgömbi legnagyobb buddhista építménye a templomegyüttese. Eredendően egy teraszosan kiépített, 35 magas sztúpa, vagyis síremlék, amit Kr. sz. 760–830 között építettek. A világörökség részeként nemcsak zarándokhely, hanem lenyűgöző turistalátványosság is.
A thaiföldi kókuszültetvények között kanyargó csatornákon hagyományosan úszó piacokon folyt a kereskedelem. A különleges piac színes forgatagát, hagyományos élelmiszer- és kézművestermék kínálatát ma az idegenforgalom is felfedezte.
A népesség- és településföldrajz a gimnáziumi földrajzórákon szerencsés esetben annak a terepe, hogy a világ népességéről és lakóhelyeiről szóló releváns kérdéseket feltehessük és megvitathassuk.
Az MTA–SZTE Földrajzoktatási és -tanulási Kutatócsoport célja egy tanuló-, tevékenység- és problémaközpontú eszköztár kialakítása a magyarországi földrajzoktatás módszertani megújításának elősegítésére. Az írás olyan feladatlapokat mutat be, amelyek egy-egy jellegzetes magyar régió, táj földrajzi sajátosságaira, folyamataira, problémáira koncentrálnak.
Copyright 2024 © GeoMetodika – földrajz szakmódszertani folyóirat – Minden jog fenntartva!