Szeptember 2-án újra becsengettek az ország általános és középiskoláiban. A hosszú augusztusi kánikula után az időjárás is ősziesre váltott, mintha csak a diákok kedvébe szeretne járni, hogy könnyebbé tegye az újrakezdést. Hiába volt még tomboló nyár, a legtöbb kolléga számára már augusztus 20. után megkezdődött a felkészülés az új tanévre. Ezt szolgálták az országszerte megrendezésre kerülő tanévnyitó szakmai rendezvények. Ezek közül most egyet szeretnénk kiemelni, egy olyan rendezvénysorozatot, amelyben különösen nagy hangsúlyt kaptak a természettudományos oktatás és benne a földrajztanítás aktuális kérdései. A Nógrád Megyei Pedagógiai Oktatási Központ által szervezett szervezett Tanévindító Szakmai Napok 2019 keretében két helyszínen, Balassagyarmaton és Salgótarjánban került megrendezésre a tanévnyitó program.
A rendezvények fókuszában az aktuális tanügyi feladatok mellett a fenntarthatóságra nevelés és az oktatás módszertani megújítása állt. Ez utóbbihoz kapcsolódóan több előadáson illetve szekcióban is foglalkoztak az internet, a digitális eszközök (pl. az interaktív tábla) nyújtotta lehetőségek tanórai felhasználásával. A SMART Notebook szoftverhez kapcsolódó több ezer darabból álló Galéria témaspecifikus kép és multimédiás gyűjteménye szinte miden szaktanár számára kínál lehetőségeket. Szintén a rendszer részét képezi a még kevésbé ismert ismert Lesson Activity Toolkit 2.0 animáció-gyűjtemény, amely segítségével egyszerűen hozhatunk létre magunk is animációkat. Az előadás résztvevői maguk is kipróbálhatták az eszköz alkalmazását. Ugyancsak sok érdekességről hallhattak a tanárok a Redmenta, a Tankockák applikációk természettudományos oktatásban való használatáról.
A Szakmai Napok keretében megismerhették az érdeklődők az Együtt Európáért Alapítvány által létrehozott Természettudományos Élményközpontot is, ami 2019. február 21-én nyitotta meg kapuit Balassagyarmaton. Kanyóné Horváth Margit szakmai vezető kiemelte, hogy „modern technológiai megoldásaival és élményalapú oktatási módszereivel a központ hozzájárul a diákok kompetenciáinak fejlesztéséhez. Emellett olyan egyedülálló lehetőséget biztosít a fiatalok számára, amely megváltoztatja az élet- és karrierszemléletüket, új perspektívát nyújt a pályaválasztásban hozzájárulva a térség gazdasági felzárkóztatásához”. Az élményközpontban iskolán kívüli, természettudományos foglalkozásokkal várják a tanulókat, ahol kötetlen formában, játékos keretek között ismerkedhetnek meg a fizikai, kémiai, biológiai kísérletekkel, valamint a földrajz és a robotika rejtelmeivel. A programokon érdekes eszközök pl. 3D nyomtató, VR és AR szemüveg is várják a tanulókat.
Külön szekció foglalkozott a természetismeret és a földrajz oktatásának aktuális kérdéseivel. A szekciómunkában hangsúlyos elemként jelent meg a természetismeret tantárgy összekötő kapocs szerepe, ami kulcsfontosságú a diszciplináris természettudományos tárgyak oktatásának megalapozásában. A Nemzeti alaptanterv várható megújítása jó apropót teremtett arra, hogy a kollégák újragondolják eddigi tanítási tapasztalataikat és megvitassák, hogyan tehetik a tantárgyat gyakorlatorientáltabbá, az elméleti tudás átadása mellett hogyan helyezhetik a fő hangsúlyt a gyakorlati készségek és képességek elsajátítására.
Érdekes és hasznos tudásmegosztó műhellyé alakult át a földrajztanítás aktuális kérdéseivel foglalkozó előadást követő szakmai beszélgetés. A tartalmi megújulás kérdései mellett sok szó esett a földrajztanítás szemléleti és módszertani megújulásának fontosságáról is. Olyan témákban ismerhették meg egymás jó gyakorlatait a földrajztanárok, mint a pénzügyi és gazdasági ismeretek oktatása, a regionális földrajzi tartalmak modern szemléletű értelmezése, a globalizáció és a mindennapi élet kapcsolata, a geoszférák környezeti problémáinak tanórai feldolgozása. Bár minden kolléga úgy érezte, hogy kevés idő jut a földrajz tanítására a köznevelésben, abban is egyetértettek, hogy ezt az időt hatékonyan és a gyermekek érdeklődését felkeltve kell kihasználni. Ebben nyújtott segítséget a tanév eleji közös gondolkodás.
Végezetül egy idézettel szeretnék sok sikert kívánni a most induló, 2019-2020. tanévben: „Minden tudomány kimeríthetetlen; azért tanulni kell folyvást, az egész életen át; különösen a tanárnak kell szünet nélkül tanulnia. Ha ily meggyőződéssel hagyják el az egyetemet azok, kik majd a földrajzot tanítani fogják, s ha a tudományért folyvást lelkesülnek és buzgólkodnak, akkor bármily tanterv és utasítás mellett is sikeres lesz tanításuk.” (Hunfalvy János 1887)