Útmutató a földrajz tanításához

Szerző: Ütőné Visi Judit
Oktatási Hivatal
judit.uto.visi@gmail.com
Az útmutató bemutatja a kerettantervek új vonásait, a változtatások célját és okait. Kiemeli a földrajztanítás szerepét az alaptantervben megfogalmazott átfogó fejlesztési célok megvalósításában, és példák segítségével bemutatja a földrajztanítás szerepét és lehetőségeit a kulcskompetenciák és a kognitív képességek fejlesztésében.

Az Eszterházy Károly Egyetemen működő Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport az EFOP-3.2.15-VEKOP-17-2017-00001 számú projekt keretében évek óta jelentős szerepet játszik a köznevelés, a tantervi szabályozás tartalmi-módszertani megújításában. A csoport tagjai Csépe Valéria vezetésével 2018 őszére elkészítették egy új Nemzeti alaptanterv munkaanyagát, amely végül hosszas oktatáspolitikai viták és egyeztetések után a 2020 januárjában megjelent Nemzeti alaptanterv kiindulópontjának tekinthető. A tantárgyi kutató-fejlesztő csoportok szakértői közreműködtek a kerettantervek kidolgozásában, az új szabályozó dokumentumok implementációjának támogatásában. Ennek során készültek azok a tantárgyi útmutatók, segédletek, amelyek 2020. október folyamán váltak elérhetővé az Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport honlapján. Ezek között találjuk az Útmutató a földrajz tantárgy tanításához a 2020-ban kiadott Nemzeti alaptanterv és kerettantervek alapján című szakmai anyagot is. 

Az útmutató bevezetője összegyűjti a kerettantervek új vonásait, a változtatások célját és okait. Kiemeli a földrajztanítás szerepét az alaptantervben megfogalmazott átfogó fejlesztési célok megvalósításában. Ezt követően konkrét példák segítségével bemutatják a szerzők a földrajztanítás szerepét és lehetőségeit a kulcskompetenciák fejlesztésében. Külön fejezetben foglalkoznak a kognitív készségek fejlesztésének lehetőségeivel, és ezeket összekapcsolják konkrét tantervi fejlesztési feladatokkal. 

Napjainkban sok tanuló számára jelent problémát a hosszabb-rövidebb összefüggő szövegek értő olvasása, az elolvasott szöveg lényeges elemeinek kiemelése, az útmutatóban ennek földrajzoktatáshoz kapcsolódó fejlesztéséhez is adnak javaslatokat. Felértékelődnek a mindennapi élethez szükséges ismeretek, és azoknak a kompetenciáknak a kialakítása, amelyek segítik a szűkebb és tágabb környezetünkben felmerülő problémák megértését és megoldását. Az útmutató javaslatai ehhez is segítséget nyújthatnak. A korszerű földrajzoktatás igényli a digitális világ nyújtotta aktuális információk felhasználását. Bár a földrajztanárnak nem elsődleges feladata a tanuló digitális kompetenciáinak fejlesztésére, a digitális ismeretek alkalmazására is építő földrajztanítás azonban hatékonyan hozzájárulhat ehhez.

A szerzők arra is felhívják a figyelmet, hogy a világháló, a digitális forradalom átalakította a térértelmezést, jelentősen megváltoztatta a földrajzi tudás tartalmát, és erre a változásra a földrajz tananyagtartalmának illetve a földrajztanítás módszereinek reflektálnia kell. A tanulási-tanítási folyamat eredményessége függ attól is, hogy a tanuló látja-e az adott tartalom megtanulásának értelmét. Fontos, hogy a tartalmak aktuálisak és érdekesek legyenek és ezzel járuljanak hozzá a korszerű földrajzi műveltség megalapozásához. 

A szerzők kiemelik, hogy a tanulóközpontú tanulási-tanítási folyamatban a tanár feladata, hogy megfelelő információk átadásával közvetítsen a valóság, a tudomány és a tanulók között, hozzásegítse tanítványait az információk kritikus feldolgozásához, értelmezéséhez és felhasználásához. A tanárnak a tanulókhoz kell igazítania a tananyagot, személyre szabottan kell irányítania a tanulók tanulási folyamatát. 

A honlapon olvasható 17 oldalas segédlet egy hosszabb szakmai anyag része, amely remélhetően a későbbiekben teljes egészében olvasható lesz. Az érdeklődő a honlapon a kerettantervek bevezetéséhez kapcsolódó tantárgyi segédleteken kívül számos egyéb, az oktatás szemléleti kérdéseivel, módszertani megújításával foglalkozó tanulmányt is olvashat.

Források:

Legfrissebb írások

Rovatok

Új írásaink

Hírek, események

Kéziratokat várunk az országhatáron túlról is

Várjuk a földrajzoktatásban tevékenykedő országhatáron túli magyar szakemberek, tanárkollégák írásait, hogy megismerhessük földrajzi szemléletüket, kutatási területeiket és az ottani földrajzoktatás, földrajztanárképzés helyzetét.

Hírek, események

Felszínalatti vizek modellje

Az ELTE Tóth József és Erzsébet Hidrogeológia Professzúra meghívja a földrajztanárokat és tanulóikat a Magyar Tudományos Akadémia székházában megrendezésre kerülő, felszínalatti vizekkel és a vízkörforgással foglalkozó kiállításra és kapcsolódó modellbemutatókra.

Hírek, események

AI a tanteremben

Meghívó a Mozaik Kiadó online rendezvényére. A kiadó egy ingyenes webináriumon mutatja be, hogyan segítheti a mesterséges intelligencia a tanárok mindennapi munkáját.