Tanulmányok

A „Tanulmányok” rovatban földtudományi és földrajz szakmódszertani elméleti tanulmányok, tudományos cikkek jelennek meg. Elméleti és szakirodalmi elemzéseket, esettanulmányokat, empirikus kutatási eredményeket és gyakorlatorientált témákat feldolgozó tanulmányokat egyaránt közöl. Kiemelt célja tudományos hátteret adni az alap- és középfokú földrajztanítás, valamint a felsőfokú földrajztanár-képzés szakmai és szakmetodikai megújulásához. Esetenként egy szakmai, szakmódszertani műhely kutatási eredményeit tárja az érdeklődők elé.

Módszertani műhely

A migráció témájának tanítása

A bemutatott kutatás két eltérő történeti fejlődésű és társadalmi-politikai berendezkedésű ország földrajz tankönyveit vizsgálta. Az Egyesült Királyság tankönyvei a multikulturális nevelésre, az empatikus készség és a kompetenciafejlesztésre helyezik a hangsúlyt.

Módszertani műhely

A földrajz és a történelem tantárgyak kapcsolata a köznevelési rendszer 7–10. évfolyamain

A tanulmány bemutat 3 nagyobb részterület mentén néhány lehetséges kapcsolódási pontot a földrajz és a történelem tantárgy között, felvázolva egy-két, tanításban is használható ötletet, javaslatot. Célja, hogy felhívja a figyelmet a különböző tantárgyakat tanító szaktanárok együttműködésének szükségességére, amellyel eredményesebbé tehető a tanulás.

Tanulmányok

Miről árulkodnak a cseppkövek? – A barlangok világa

A barlangokban megcsodálhatók a természet remekművei, és tudományos módszerekkel megfejthetők a képződményekbe kódolt információk. Példaként a tanulmány bemutatja, hogy a cseppkövek elemzéséből új adatok várhatók hazánk földtörténetileg közelmúltbeli éghajlatváltozásairól.

Tanulmányok

Kialszik-e egyszer a közel-keleti tűzfészek?

Kialszik-e egyszer a közel-keleti tűzfészek? – csak a történelmi Izrael – Palesztina – Szentföld térségére korlátozva vizsgáljuk, akkor is eléggé pesszimista válasz adható – márpedig a Közel-Keletnek nevezett térséget még ezer más konfliktus is tépázza…

Tanulmányok

A magyar etnikai térbeliség jellemzői az 1910-es anyanyelvi statisztikai adatok alapján

Magyarország etnikai térbeliségét olyan sajátos összetettség jellemezte, amelynek alapja volt a fő etnikumok tömbszerű megjelenése, de emellett történeti okokból jelentős volt egyes etnikumok szigetszerű megjelenése is. Többnyire nem voltak éles határok a tömbök érintkezésénél, hanem itt keveredtek egymással a különböző etnikumú települések, sőt sokszor a településeken belül az etnikumok is.

Tanulmányok

A trianoni országhatárok kialakítása

A történelmi Magyar Királyság „ezeréves” határai az I. világháborút Magyarország szempontjából lezáró „trianoni” békeszerződés következtében megváltoztak, teljesen új határvonalakat kellett meghúzni. Ennek kijelölése, a határ pontjainak kitűzése nemcsak fájdalmas, de nehéz feladatot is jelentett. A tanulmány e határok meghúzásának, kitűzésének az alapvetéseit és egyes érdekességeit ismerteti.

Tanulmányok

Vele vagy nélküle?

A tanulók nem szívesen használják a tankönyveiket, a földrajzkönyvüket pedig még kevésbé vonják be a tanulási folyamatba. A tanórákon nem általános az, hogy ne legyen tankönyvhasználat valamilyen formában, viszont a földrajzórákon sokkal kisebb a tankönyvhasználati hajlandóság.