Módszertani műhely

Az elmúlt évtized soha nem látott gyors változást hozott a világban. Ha lépést akarunk tartani a világgal, követni kell a változásokat, alkalmazkodni kell a módosult igényekhez. Tudomásul kell venni, hogy az iskola ma már csupán az egyik helyszíne az információ- és ismeretszerzésnek. A tanár feladata már nem az ismeretek tömegének átadása, sokkal inkább az információhalmazban való eligazodás készségének fejlesztése, a tanulás képességének kialakítása. Az új szerep új, változatos módszereket igényel, változtatni kell az évtizedek alatt meggyökeresedett tanítási gyakorlaton. Meg kell találni azokat a munkaformákat, módszereket és iskolán kívüli lehetőségeket, amelyekkel a legjobb eredmény érhető el a földrajztanításban. A „Módszertani műhely” rovat célja, hogy bemutasson olyan módszertani elemzéseket, jó gyakorlatokat (kiemelten az kollaboratív és az online földrajztanítás-tanulásra), amelyek segítséget nyújthatnak pályakezdő és gyakorló földrajztanároknak a korszerű módszerek megismeréséhez és alkalmazásához.

Módszertani műhely

Hogyan segíthető a rendszerszemlélet és a mindennapi életben is alkalmazható tudás kialakulása az időjárási tananyag tanításával?

A mindennapi időjárás kihívásaihoz való alkalmazkodáshoz szükséges a vonatkozó ismeretek bővítése, a megfelelő készségek, kompetenciák fejlesztése, ami leghatékonyabban iskolai környezetben valósítható meg. Az írás olyan szakmai és módszertani tanácsokat ad a tanároknak, amelyek célja a légköri folyamatok értelmezésének, az időjárási jelenségek természetben való megfigyelésének, a légköri, időjárási ismeretek és információk mindennapi alkalmazásának elősegítése.

Módszertani műhely

Rendezd sorba adatok szerint!

A következőben egy a térbeli tájékozódási készséget és matematikai kompetenciát fejlesztő játékot mutatunk be, amely a földrajzi tudás rögzülését, mélyítését segíti elő.

Módszertani műhely

Kalandozás a kontinenseken makett készítésével

Az írás egy tanórába illeszthető modellezési feladatot mutat be a kontinensek szerkezeti felépítésével kapcsolatban, melyekhez papírmakettek készítése kapcsolódik, amelyek formájukban és színükben hasonlítsanak a valós képződményekre, méretükben pedig érzékeltetik a kontinensen való gyakoriságukat, jellemzőségüket.

Kitekintő

Kell-e tankönyv a földrajztanuláshoz?

Az újgenerációs tankönyvek egy komplett tankönyvcsalád részei, szervesen épülnek egymásra a tankönyvek tartalmi, módszertani és tanulástechnikai szempontból, a tankönyvek mellett a tanulói munkához munkafüzetek, tudásellenőrző feladatlapok, a tanári munkához pedig tanmenetjavaslatok, linkeket és azokkal elérhető interaktív elemeket is tartalmazó függelék és tanári kézikönyvek készültek.

Módszertani műhely

KINECTO-MORPHO-lógia

A bemutatott technikai fejlesztés célja egy olyan kiterjesztettvalóság-rendszer létrehozása, amely alkalmas a térben előforduló felszíni formakincs valódi, háromdimenziós megismertetésére. Ezt a formakincset a tanulók aktív közreműködésével, a térképi megjelenítés eszköztárának segítségével egy térinformatikai megoldáson keresztül lefordítja sík, térképi felületre.

Módszertani műhely

Geoinformatika a közoktatásban – nemzetközi iskolai hálózatok 

A tanulók sokféle módon élvezhetik a GIS használatának előnyeit: növeli az adatok elemzésében a kritikus gondolkodás, a numerikus készségek fejlődését, valamint, hogy olyan eszközöket használjanak, amelyek megkönnyítik az információk feldolgozását és átadását, lehetővé teszi a térbeli minták, összefüggések és kapcsolatok vizualizálását.

Módszertani műhely

„Ha a víz az élet, vajon meddig élek?” – Projekttervezés

Olyan kidolgozott projekttervet teszünk közzé, amely egy globális földrajzi, környezeti problémát elemez, egyúttal hétköznapiságával könnyen megérthető a közoktatás minden évfolyama számára a víz-, illetve ivóvízhiány témakörben.

Módszertani műhely

Vízszállító rendszerek a földkéregben 

A földrajz tantárgyban az 1990-es évek óta folyamatos a törekvés arra, hogy a világ működését összefüggéseiben, rendszerszerűen ismerjék meg a tanulók. Ennek érdekében sokféle új tartalom került a tananyagba, de a fejlesztés elkerülte a felszín alatti vizekkel kapcsolatos ismeretek körét.