Az új interaktív iskolai földrajzi atlasz bemutatása

Okostankönyvekhez okostérkép kell! Az írás bemutatja az újfejlesztésű interaktív földrajzi atlaszt, amely hatalmas adatmennyiséggel és látványos szemléltetéssel kiegészíti az új papíralapú középiskolai földrajzi atlasz és az okostankönyvek információbázisát.

Földrajzi atlasz középiskolásoknak

Megjelent az új középiskolai földrajzi atlasz, amely a 2020-as Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek földrajzi tartalmi, fejlesztési és szakmódszertani követelményeihez igazodik.

Narratív kartográfia: történetmesélés térképekkel  

A tanulmány a „Kőrösi Csoma Sándor és a Magyar Földrajzi Társaság gyűjteményének kincsei” című országos vándorkiállítás tervezésének elméleti hátterét mutatja be. Beavat a modern térképes történetmesélés módszerébe, és megmutatja annak lehetőségeit a kritikai térképolvasási készség fejlesztésében.

Nagytájneveink változásai (1920–2018)

A földrajzi tananyagban és az iskolai atlaszokban előkerülő magyar természeti tájnevek évtizedekre hatással vannak a névhasználatra. A földtudományok művelői arra törekednek, hogy az elnevezés tükrözze az adott terület földrajzi jellegét, és a tájegységek (pl. kistáj, középtáj, nagytáj) világos hierarchia szerint épüljenek fel. A tanulmány ennek a fejlődését tekinti át.

Térképen az erdőlakó népesség

Térképen ábrázolták azokat a helyeket, ahol a népesség szoros kapcsolatban él a környező erdőkkel. A vizsgálat alapján világtérképen láthatjuk a területeket, ahol a körülbelül 1,6 milliárd ember lakik az erdők maximum 5 kilométeres körzetében.

Más tájak más szemlélettel

Tökéletes tájbeosztás nem létezik, csak a konszenzusra való törekvés lehet célravezető. Ezért a köznevelési rendszerben való meghonosításának a tantervi váltás időszakában van optimális időpontja, ami viszont most, éppen a nemzeti atlasz megjelenésével egyidőben érkezett el.

Térbeli tájékozódási készség fejlesztése a 9. évfolyamon

A bemutatott fejlesztő program célja, hogy a kognitív tudásépítés lépései fokozatosan valósulhassanak meg, és a diákokban rendszerszerű, értő tudás alakulhasson ki, illetve a gyakorlati feladatok segítségével megvalósuljon a valódi készségfejlesztés a téri tájékozódást illetően.