Így élnek mások

Szerző: Kis Kelemen Éva
ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium
Az „Így élnek mások” projekt magját 16 család fotója adja, amelyek a világ különböző kultúráinak és életmódjainak sokszínűségét mutatják be. A tanulók különböző életformákat, lakásviszonyokat, társadalmi helyzeteket ismerhetnek meg az azok feldolgozására épülő tanítási órákon.

Interaktív foglalkozás 7. osztályosok számára

Így élnek mások – interaktív foglalkozás 7. osztályosok számára az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumban az Anthropolisz Egyesület Így élnek mások – Felfedező projekt a világ körül (2012) kiadványa alapján.

A projekt célja és tartalma

Az „Így élnek mások” projekt magját 16 család fotója adja. A fényképen látható családok a világ különböző kultúráinak és életmódjainak sokszínűségét mutatják be. A tanulók különböző életformákat, lakásviszonyokat, társadalmi helyzeteket ismerhetnek meg.

A projekt célja, hogy a tanulók …

  • sztereotípiák és előítéletek nélkül fedezzék fel a kulturális sajátosságokat. Ismerjék fel, hogy az embereknek – helyzetüknél fogva – különböző lehetőségeik vannak egyetemes szükségleteik (lakni, enni, játszani, tanulni…) kielégítésére;
  • fejlődjön a szociális kompetenciájuk, kapcsolatteremtési készségük;
  • megtanuljanak érvelni, több szempont alapján mérlegelni, mások véleményét elfogadni.

Előzmények

A foglalkozásokat földrajzóra keretében, az aktuális tananyaghoz kapcsolódóan tartottam. A kontinensek földrajzával ismerkedtünk, ebbe illesztettem bele a különböző családok életét feldolgozó témát.

Előkészítés

A foglalkozásokat megelőző órán arra kértem a tanulókat, hogy a következő alkalomra nyolc négy fős csoportba szerveződjenek, ennek megfelelően rendezzék be a termet. Gyakran dolgozunk csoportban, ez tehát nem okozott gondot. A szükséges eszközöket (füzet, színes ceruzák, földrajzi atlasz) hozniuk kellett.

A munka menete

1. foglalkozás 

Ismerkedés a képekkel

    Nyolc képet választottam ki a tizenhatból, olyan családokét, amelyek országairól (vagy legalább a kontinensről) már tanultunk a tanév során. A képeket elhelyeztem az osztályteremben úgy, hogy jól körüljárhatók legyenek. Majd „csendes múzeumi séta” következett. A tanulók tanulmányozták a fényképeket, akár jegyzetelhettek is, azonban egymással nem beszélhettek.

    A csendes vizsgálódás után a tanulók visszatértek csoportjaikhoz.

    A következő kérdésekre kellett önállóan, írásban válaszolniuk:

    • Mi jutott eszedbe a képen látottakról?
    • Mi meglepő a képen?
    • Mi tett kíváncsivá a képekkel kapcsolatban?

    Ismerkedés a családdal – Amiről tudni szeretnék

      Miután a gyerekek megválaszolták a kérdéseket, megoszthatták válaszaikat egymással a csoporton belül, arra kértem a csoportokat, hogy válasszanak egy-egy képet, és adjanak választ közösen az alábbi kérdésekre:

      • Melyik országból származhat a család? Miből gondoljátok?
      • Milyen életkörülmények között élnek? Mi utal erre?

      A gyerekek saját csoportjaikon belül megvitatták a kérdéseket.

      Mire vagy kíváncsi? – Kérdezz a családtól!

      Ezután a tanulók a családhoz intéztek kérdéseket, amelyeket egymással is megosztottak a csoportok. Majd minden csoport megkapta „saját” családja részletes névjegykártyáját, amit összevetettek a családról, családtagokról alkotott elképzeléseikkel. Végül egy közös világtérképen kiszínezték az ország erületét, ahol a család él.

      2. foglalkozás

      Legbecsesebb tárgyak, vágyak

        A fotókon látható tárgyak közül ki kellett választaniuk a tanulóknak, melyik lehet az, amelyet az egyes családtagok a legnagyobb becsben tartanak.

        • Melyek a legfontosabbak a család létfenntartásához?
        • Vajon milyen ajándéknak örülnének a családok, családtagok a legjobban?

        Ismét összehasonlították elképzeléseiket a tényekkel.

        „Az én családi fotóm”

          A továbbiakban arról beszélgettünk, miben különbözne a saját családjukról készült kép a most megismert családétól. Mik az ő vágyaik, mi jelenti számukra a legfőbb értékeket.

          „Ha a te családodról készülne hasonló fotó, mit ábrázolna, a feltett kérdésekre mik lennének a te válaszaid?”

          Tapasztalatok

          A téma nagyon jól illeszthető a földrajzórák sorába, akár a kontinensek témakörében, akár a társadalomföldrajzi témák keretén belül a globális problémák, pl. szegénység témakörében. A projekt remek módszer a szegénységgel szembeni érzékenyítésre. A tanulók nagy érdeklődéssel dolgoztak.

          A gyerekek véleménye

          •  „nagyon érdekes volt látni, hogy milyen sokféle család van”
          • „sokkal jobban tudom értékelni azt, amim van”
          • „nem az anyagiak jelentik a boldogságot”
          • „amikor országokról tanulunk, ott igazi emberek élnek”
          • „sosem láttam még közelről ilyen szegénységet”
          • „elfogadóbb leszek”

          Források:

          • Így élnek mások – Felfedező projekt a világ körül, Anthropolis Egyesület, 2012
          • Képek: a szerző saját felvételei (a fotók jogtiszták, szabadon felhasználhatók) 

          Kiemelt írások

          Módszertani műhely

          Módszertani megújulás civil együttműködések révén

          A 21. századi iskolának korábban nem látott kihívásokkal kell megküzdenie. A folyamatosan gyorsuló ütemű globalizáció olyan kérdéseket vet fel, amelyek megoldása a jövő nemzedékekre is hárul, ezekre tehát fel kell készíteni a most iskolába járókat.

          Módszertani műhely

          Az „Energiakövetek 2017” program bemutatása

          „Szuperhősöket a magyar oktatásba!” jelmondattal várt kreatív és szemléletformáló pályázatokat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal az Energiakövetek programban, amelyek alapján élményszerű órákat tarthatnak a pályázók az iskolásoknak.