Interaktív foglalkozás 7. osztályosok számára
Így élnek mások – interaktív foglalkozás 7. osztályosok számára az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumban az Anthropolisz Egyesület Így élnek mások – Felfedező projekt a világ körül (2012) kiadványa alapján.
A projekt célja és tartalma
Az „Így élnek mások” projekt magját 16 család fotója adja. A fényképen látható családok a világ különböző kultúráinak és életmódjainak sokszínűségét mutatják be. A tanulók különböző életformákat, lakásviszonyokat, társadalmi helyzeteket ismerhetnek meg.
A projekt célja, hogy a tanulók …
- sztereotípiák és előítéletek nélkül fedezzék fel a kulturális sajátosságokat. Ismerjék fel, hogy az embereknek – helyzetüknél fogva – különböző lehetőségeik vannak egyetemes szükségleteik (lakni, enni, játszani, tanulni…) kielégítésére;
- fejlődjön a szociális kompetenciájuk, kapcsolatteremtési készségük;
- megtanuljanak érvelni, több szempont alapján mérlegelni, mások véleményét elfogadni.
Előzmények
A foglalkozásokat földrajzóra keretében, az aktuális tananyaghoz kapcsolódóan tartottam. A kontinensek földrajzával ismerkedtünk, ebbe illesztettem bele a különböző családok életét feldolgozó témát.
Előkészítés
A foglalkozásokat megelőző órán arra kértem a tanulókat, hogy a következő alkalomra nyolc négy fős csoportba szerveződjenek, ennek megfelelően rendezzék be a termet. Gyakran dolgozunk csoportban, ez tehát nem okozott gondot. A szükséges eszközöket (füzet, színes ceruzák, földrajzi atlasz) hozniuk kellett.
A munka menete
1. foglalkozás
Ismerkedés a képekkel
Nyolc képet választottam ki a tizenhatból, olyan családokét, amelyek országairól (vagy legalább a kontinensről) már tanultunk a tanév során. A képeket elhelyeztem az osztályteremben úgy, hogy jól körüljárhatók legyenek. Majd „csendes múzeumi séta” következett. A tanulók tanulmányozták a fényképeket, akár jegyzetelhettek is, azonban egymással nem beszélhettek.
A csendes vizsgálódás után a tanulók visszatértek csoportjaikhoz.
A következő kérdésekre kellett önállóan, írásban válaszolniuk:
- Mi jutott eszedbe a képen látottakról?
- Mi meglepő a képen?
- Mi tett kíváncsivá a képekkel kapcsolatban?
Ismerkedés a családdal – Amiről tudni szeretnék
Miután a gyerekek megválaszolták a kérdéseket, megoszthatták válaszaikat egymással a csoporton belül, arra kértem a csoportokat, hogy válasszanak egy-egy képet, és adjanak választ közösen az alábbi kérdésekre:
- Melyik országból származhat a család? Miből gondoljátok?
- Milyen életkörülmények között élnek? Mi utal erre?
A gyerekek saját csoportjaikon belül megvitatták a kérdéseket.
Mire vagy kíváncsi? – Kérdezz a családtól!
Ezután a tanulók a családhoz intéztek kérdéseket, amelyeket egymással is megosztottak a csoportok. Majd minden csoport megkapta „saját” családja részletes névjegykártyáját, amit összevetettek a családról, családtagokról alkotott elképzeléseikkel. Végül egy közös világtérképen kiszínezték az ország erületét, ahol a család él.
2. foglalkozás
Legbecsesebb tárgyak, vágyak
A fotókon látható tárgyak közül ki kellett választaniuk a tanulóknak, melyik lehet az, amelyet az egyes családtagok a legnagyobb becsben tartanak.
- Melyek a legfontosabbak a család létfenntartásához?
- Vajon milyen ajándéknak örülnének a családok, családtagok a legjobban?
Ismét összehasonlították elképzeléseiket a tényekkel.
„Az én családi fotóm”
A továbbiakban arról beszélgettünk, miben különbözne a saját családjukról készült kép a most megismert családétól. Mik az ő vágyaik, mi jelenti számukra a legfőbb értékeket.
„Ha a te családodról készülne hasonló fotó, mit ábrázolna, a feltett kérdésekre mik lennének a te válaszaid?”
Tapasztalatok
A téma nagyon jól illeszthető a földrajzórák sorába, akár a kontinensek témakörében, akár a társadalomföldrajzi témák keretén belül a globális problémák, pl. szegénység témakörében. A projekt remek módszer a szegénységgel szembeni érzékenyítésre. A tanulók nagy érdeklődéssel dolgoztak.
A gyerekek véleménye
- „nagyon érdekes volt látni, hogy milyen sokféle család van”
- „sokkal jobban tudom értékelni azt, amim van”
- „nem az anyagiak jelentik a boldogságot”
- „amikor országokról tanulunk, ott igazi emberek élnek”
- „sosem láttam még közelről ilyen szegénységet”
- „elfogadóbb leszek”