Óraterv
Az összefoglaló óra koncepciója
Célcsoport: 7. évfolyam
Az óra témája: Az amerikai kontinens
Óratípus: összefoglaló, rendszerező óra
Az óra cél- és feladatrendszere
- A tanulók tájékozottságon alapuló ismereteinek felidézése az amerikai kontinensről és ezek bővítése az egész témakör feldolgozása során.
- Tudják meghatározni a kontinens tényleges és viszonylagos földrajzi helyét a Földön.
- Korábbi tanulmányaik alapján jellemezzék a kontinens partvonalát, példákkal igazolják az állításaikat.
- A földtörténeti összefüggések segítségével határozzák meg a kontinens nagytájait, keressék meg az atlaszban és mutassák meg falitérképen, kontúrtérképen. Ezekre támaszkodva építsék fel saját világukat a földrész adta lehetőségekről.
- Legyen az gazdasági, kulturális, filmtörténeti, gasztronómiai vagy bármilyen más érdeklődésükből fakadó.
Az óra didaktikai feladatai: motiválás, a tanulók előzetes ismereteinek felidézése, új ismeretek szerzése, analizálás, szintetizálás, ok-okozati összefüggések felismerése, rendszerezés, rögzítés.
Tantárgyi kapcsolatok
- Természetismeret – kontinensek partvonala
- Történelem – a „fiatal” kontinens, Amerika felfedezése
- Biológia – az emberi rassz eredete, kialakulása biológiai és környezeti hatásokra
- Rajz- és vizuális kultúra – amerikai filmek, rajzfilmek, animációs filmek
- Technika – háztartástan, gasztronómia; informatika – Szilícium-völgy, Apple
- Testnevelés- és sport – világrekordok, olimpikonok
- Osztályfőnöki – boldogságórákhoz kapcsolódó témák beágyazása a tananyagokba.
Óraterv (link)
Prezentáció (link)
Megjegyzések
1. Kooperatív csoportok kialakítása – Véletlenszerű. Azért nem tartom fontosnak most az általam differenciáltan kialakított csoportok létrehozását, mert bár a produktum közös, az értékelés egyéni és csoportos is. Azon van a hangsúly, hogy ki mire emlékszik, valamint, hogy egymást segítsék a tanulók az egyéni ismereteikkel. Olyan ez, mint egy ötletbörze. Az összefoglaló órákon azért alkalmazom ezt a munkaformát előszeretettel, mert érvényesül a kooperatív tanulás minden feltétele: az építő egymásra utaltság, az egyéni felelősség, egyenlő részvétel és a párhuzamos interakció.
2. Hatalmas témakör – kevés idő – Számos munkaforma áll rendelkezésünkre a földrajz tanítása során. Más órákon alkalmazom valamennyit, az adott téma feldolgozásához a legmegfelelőbbet. De nyilván nem ezért szeretem tanítani. Hanem azért, mert a lexikális tananyagon túl megszámlálhatatlan lehetőségem van felkelteni a tanulók érdeklődését. Akár a tantárgyi koncentrációt figyelembe véve vagy azon túl. A tanulás sikerének egyik feltétele az ismeretek kapcsolása és memorizálása. Arra törekszem, hogy minél könnyebben, minél több információ maradjon tartósan meg a gyerekek emlékezetében.
3. Színek – tanulók – Azért fontos, hogy mindenki saját színnel dolgozzon, mert így nyomon követhető, ki-ki mennyi ismerettel járult hozzá a közös produktumhoz. Az óra végén pontra váltjuk a beírt tényanyagot és ez alapján értékelünk.
4. A szókártyákat én készítettem, lamináltam. Minden kontinenshez, az éghajlathoz, a termesztett növényekhez.
Reflexió: A földrajz tanítása régen és ma – Földrajz ezért szeretlek
Több mint húsz éve vagyok a tanári pályán. Tanítottam egy térképpel és egy krétával. Használtam írásvetítőt, „asztalterítőt” – a gyerekek szurkosvászonnak nevezték, mert az illata arra hasonlított. Voltak szókártyáim, amit minden évben újra kellett filccel írni. Óráról órára cipeltem a sok eszközt és arról álmodoztam, milyen jó lenne egy bevásárló kocsi, amibe minden belefér, mert leszakad a karom.
11 évvel ezelőtt új tagintézmény-vezetőnk lett, aki megengedte egy földrajz szaktanterem kialakítását. Már az ajtó fölötti cégér elárulja hová lép be a látogató. Ez most a földrajz szentély. Térképek, kőzetek, ásványok, szuvenírek birodalma. Ma is használom a matuzsálem korú eszközöket, mert a gyerekek szeretik (az ötödikesek az írásvetítőre gyakran rácsodálkoznak, nem tudják mi az, csak ha bekapcsolom). Mindez kiegészült a 21. századi technikával, technológiával: az internettel, az IKT-eszközökkel, okostelefonokkal, digitális feladatokkal, amelyek sokkal érdekesebbé és könnyebbé teszik a tanulást.
Az óravázlat, amit most közreadok egy régi tagozatos (matematikát emelt óraszámban tanuló) osztály foglalkozása némi kiegészítéssel. Ez a fajta kooperatív munkaformás összefoglaló óra csak akkor alkalmazható, ha a tanulók ismeretanyaga megfelel a követelményeknek. Most van olyan osztályom, akiknél ezt nem merném bevetni.
A feladat megoldására kevesebb, az ellenőrzésre kétszer annyi időt szánunk. Az ablak felrajzolása és kinyitása néhány pillanat, a kitekintés pedig pörgős. A csoport minden tagja egyszerre dolgozik, bármelyik ablakba írhatnak a saját színükkel. Az egymás által beírt ismereteket megbeszélhetik, új témákat társíthatnak hozzá.
Az ellenőrzés több időt vesz igénybe. Figyelniük kell a megoldásokra. Aki emlékszik, hogy beírta az információt, ki kell pipálnia, hogy az később pontot érjen. A megoldás elhangzik szóban vagy szókártya kihelyezésével a táblán, vagy interaktív feladat megoldása során. Ablakonként összesítjük a csoport és az egyén által elért pontokat, így az összesítésnél nincs kavarodás. Az egész óra pontos és kitartó figyelem koncentrációt igényel, ezért jó képességű osztályban javaslom megvalósítását.
Amiért a legjobban szeretem tanítani
Szerintem nincs még egy olyan tantantárgy, amit annyi más területhez lehet kapcsolni. Ahol maximálisan érvényesül a tantárgyi koncentráció és más kapcsolódási pontok. Ezt a gyerekek is hangoztatják és a kollégák is elismerik, amikor a tanulók erről áradoznak.
Néhány példa a teljesség igénye nélkül, nem csak Amerikához kapcsolódva:
- a gyerekek kedvence és első helyre teszik a gasztronómiával való összekapcsolást. Magyarországnál elkészítjük nemzeti ételeinket, a malomipar tanulásánál mindenki puliszkát hozott, Németországban „hamburgert ettünk”, Olaszországban pizzát, milánói makarónit;
- filmekkel való társítás: filmajánló, esetleg mozidélután megszervezése: Sahara (1983) – az olaj, a hagyomány, Rio – a brazil esőerdő védelme, Oroszlánkirály (szavannaéghajlat), Pocahontas (Amerika felfedezése, az arany a kukorica) stb.;
- a boldogiskola programmal való egyezés: hátrányos helyzetű, elmaradott területek – gettó, favela (Amerika), bászti (India): hála gyakorlása;
- társadalomföldrajz tanításánál: társas kapcsolatok gyakorlása…
- legek, érdekességek, amelyek után a tanulók nyomoznak és kiselőadásokat készítenek (Niagara-vízesés, Titicaca-tó, amerikai autógyártás története stb.);
- a művészetekhez, építészethez való viszonyulás (Tadzs Mahal története, Akropolisz, Ausztrál operaház stb.);
- sport: a fiúk általában a labdarúgást és a Forma-1-et említik, a lányok az olimpiát;
- mindig a tananyag hozza a lehetőségeket, az ötleteket; azok a legjobbak, amelyeket a gyerekek mondanak, a saját tapasztalásuk, élményeik alapján.
A zsűri véleménye a pályamunkáról
Az általános iskolai tananyagból az amerikai kontinens összefoglalását feldolgozó óravázlatot a kidolgozott segédeszközök gazdagsága miatt különdíjban részesítjük.