Demográfiai problémák a világban
A témát feldolgozó tanítási óra adatai
Évfolyam: 10. évfolyam
Témakör: Demográfiai problémák a világban
Előzetes tudás:
- a témakör feldolgozása épít a diákok előzetes ismereteire a demográfia témakörével kapcsolatban (pl. korfák elemzése, népességvándorlás okai);
- a különböző IKT-eszközök sikeres használatához a tananyag feldolgozása során szükség van alapszintű felhasználói ismeretekre, ami ebben az esetben elsősorban az artsteps.com virtuálismúzeum-készítő weboldalt és a Google Forms alkalmazást jelenti.
Helyszín: lehetőség szerint informatika terem vagy hagyományos tanterem, amennyiben csoportonként biztosíthatók laptopok.
Szükséges eszközök: tablet/okostelefon, laptop/számítógép, fülhallgatók, internetkapcsolat
Javasolt weboldalak:
- online múzeum készítő: artsteps | Make your own VR Exhibitions
- Google kérdőív: Google Forms: Free Online Form Creator | Google Workspace
- videóvágás: canva.com
- ötletbörze: polleverywhere.com
- gondolattérkép: MindMup
Időkeret:
- a. előzetes tanulói felkészülés: ismerkedés az artsteps.com virtuális múzeum programmal és a Google Forms-szal
- b. tanítási óra: 1 perc – adminisztráció, 3 perc – ráhangolódás, 10 perc – videoelemzés csoportban, 12 perc – videóbemutatás csoportban + gondolattérkép-készítés, 5 perc – frontális megbeszélés a videókról és a gondolattérképekről, 13 perc – csoportmunka, témafeldolgozás megkezdése, 1 perc – lezárás, kérdések, a munka további menetének tisztázása
A tanítási óra leírása
Egy rövid ráhangoló feladattal kezdődik az óra, amelyet a polleverywhere.com oldalon valósítok meg. Ezután a tanulók csoportban megnéznek egy videót (A, B, C videók – külön-külön csoportban), egy csoport egyet.
Miután a szempontok alapján megbeszélik a látottakat, újralakulnak a csoportok. Az új, 3 fős csoportokban (A + B + C videót vizsgált tanulók egy csoport) bemutatják egymásnak a saját témájukat, közösen összehasonlítják azokat, és a tartalomból létrehoznak egy digitális gondolattérképet. A videókról és a gondolattérképekről ezután frontálisan is szó esik, tanári koordinálással megbeszéljük, hogy melyik csoport mit tartott fontosnak azok tartalmából. Az itt megismert esetek alapján könnyebben tudnak majd dolgozni a csoportmunka során a saját témájukban.
Ismét újraalakulnak a csoportok. Minden csoporttag kap egy szerepet (koordinátor, jegyző, rendszergazda, kommunikációs felelős). A csoportok kapnak egy-egy országot, amelynek a demográfiai helyzetét, problémáit kell bemutatniuk. Ehhez a tanár ad segédanyagot felhasználható linkek formájában (hírek, cikkek, videók, könyvrészletek stb.). A feldolgozott információkat összegyűjtik a Google Drive felületen (amit a tanár folyamatosan nyomon tud követni). Ezekből kell létrehozni egy virtuális kiállítást, amely a többi csapat számára bemutatja a témakör fontosabb tudnivalóit.
A csoportoknak a maguk által összeállított kiállításhoz kell készíteniük egy Google Forms kérdőívet is, amelyben olyan információkra kérdeznek rá, amelyet fontosnak ítéltek és a múzeumi tárlatukban megtalálható a hozzá kapcsolódó információ. Ez nem fér be egy 45 perces tanóra keretei közé, de a következő órán folytatva, vagy otthon befejezve működhet. A csapatok megtekintik a kiállításokat, kitöltik a kérdőíveket, és véleményezik a saját tevékenységüket és a többiek munkáját.
1. feladat – Ráhangolódás, előzetes tudás felidézése
Munkaforma: egyéni munka
Időkeret: 3 perc
Példa egy lehetséges megoldásra:
2. feladat – Videoelemzés
A. feladatrész
Munkaforma: csoportmunka
Időkeret: 10 perc
Feladat: megalakulnak a csoportok. Mindegyik csoport kap egy videót (A, B, C), amit szempontok alapján kell értelmezni, a fontos gondolatokat összegyűjteni.
A videók linkje:
- Fekete-Afrika: megvágott: link, eredeti: Overpopulation & Africa – YouTube
- Magyarország: megvágott: link, eredeti: Miért fogy a magyar? – YouTube
- Banglades: megvágott: link, eredeti: Overpopulation & Africa – YouTube
B. feladatrész
Munkaforma: csoportmunka (3 fő)
Időkeret: 12 perc
Feladat: a csoportok újraalakulnak (az A + B + C videót megnéző tanulók alkotnak egy csapatot), és beszámolnak egymásnak az eddig általuk tanulmányozott videó fontos gondolatairól. A csoportnak közösen össze kell állítani egy digitális gondolattérképet, amit feltöltenek a Google Drive-ra.
C. feladatrész
Munkaforma: közös megbeszélés
Időkeret: 5 perc
Feladat: a gondolattérképek megbeszélése közösen, osztályszinten: melyek a mindenki által fontosnak tartott gondolatok, milyen logika szerint gondolkodtak a csoportok?
3. feladat – Csoportos témafeldolgozás
Munkaforma: csoportmunka (4 fő)
Időkeret: tanórán 13 perc + tanórán kívül / következőórán
Feladat: a csoportok ismét újraalakulnak, ezúttal 4 főnek kell együtt dolgoznia.
A csoportban betöltött szerepek: a tanulók megbeszélik egymás között, hogy kinek melyik „munkakör” tetszik, melyikben tudná a leginkább segíteni a csoport munkáját.
- koordinátor: figyeli, hogy a feladatokkal haladjanak, a kutatómunka során fontosnak ítélt információk itt megjelenjenek, kollégák irányítása, hogy mindenki dolgozzon és haladjon a munka, senki ne üljön tétlenül;
- kommunikációfelelős: figyel, hogy a csoportban mindenki szóhoz jusson, senki véleménye ne maradjon reakció nélkül, ő a felelős a kapcsolattartásért a tanárral személyesen vagy e-mailben (amennyiben a feladatot otthon kell befejezni);
- jegyző: feladatok írásos / gépelt rögzítése, nyelvtanilag helyes és érthető legyen a leadott munka;
- rendszergazda: a technikai háttérért felelős, a csoportnak csinál egy fiókot az artsteps.com oldalon, illetve a csoport számára, ha nincs, akkor egy Gmail-fiókot (drive miatt), a többieket segíteni tudja plusz digitális tudásával az online feladatokban.
A csapatok egy linkkel elérhető drive felületen gyűjtik a hasznos képeket, jegyzeteket, vázlatokat, a feldolgozott anyagot, amelyből majd létre tudják hozni a kiállítás anyagát. Ezt a tanár folyamatosan nyomon tudja követni, látja, hogy halad-e a munka, illetve, hogy jó irányba indultak-e el a tanulók.
Feldolgozandó források témakörönként
A kiállítások anyagában ne egy az egyben kimásolt szövegek szerepeljenek, fontos a lényegkiemelés és a saját szavakkal megfogalmazás.
Minden csoport számára közös források:
- Mozaik digitális oktatás és tanulás (mozaweb.hu)
- Földrajz 9. (NAT2020) – 7. Helyi problémák, globális kihívások – 6. Népesedési kihívások (nkp.hu)
- Population of WORLD 2019 – PopulationPyramid.net
Források Japánnal kapcolatban
- Ezrével tűnnek el a demens japánok, a jelenség az öregedő európai társadalmaknak is tanulságos | Euronews
- Óriási problémákkal küzd a világ harmadik legnagyobb gazdasága (novekedes.hu)
- Olyan problémák várnak az új japán vezetésre, amelyet szinte biztosan nem tudnak majd megoldani – Portfolio.hu
- Megoldhatatlannak tűnőproblémákkal kell szembenéznie az új vezetőnek” bekezdés
Források Bangladesh-sel kapcsolatban
- Banglades összeomlik a menekültáradat miatt | Euronews | Euronews videó (1:57 – 4:04) magyar felirat állítható a videóhoz:
- Mennyit tudsz Bangladesről? (greelane.com)
- Rohingya menekülteknek és a keresztény közösségnek is segítünk Bangladesben – Hungary Helps (gov.hu)
Források Kínával kapcsolatban
- Gazdaság: Most a túl kevés gyerek miatt fenyeget demográfiai válság Kínában | hvg.hu
- Kína végre felhagy az állami születéskorlátozással, de így is baj lesz | G7 – Gazdasági sztorik érthetően
- (2) China’s Population Crisis Explained – YouTube (magyar felirat állítható)
Források Nigériával kapcsolatban
- Afrika óriása összeomlás előtt – Nigéria bajban, és sehol a segítség | Euronews ”Mi a főbaj?” és a „Van még egy nagy baj – a vidékiek is egymást ölik” bekezdések
- 852_Magyarorszag es Afrika.pdf (uni-nke.hu) 196. oldal + 201–203. oldal
Források Indiával kapcsolatban
- A következő évtizedek legnagyobb nyertese India lehet (vg.hu)
- India hatástalanította a népességrobbanást okozó bombáját | National Geographic (24.hu)
- A történelemben először csökken a születésszám Indiában | Euronews
Források Jemennel kapcsolatban
- Jemen: gyermekkor a háború, az éhínség és a koronavírus árnyékában – UNICEF
- Milliók az éhhalál szélén Jemenben | Euronews
- Jemen: polgárháború kamerák nélkül – YouTube
Források Németországgal kapcsolatban
- Németországnak évi 260 ezer bevándorlóra van szüksége | 24.hu
- Sikeres a német családpolitika, de az elöregedést ez még nem állítja meg | G7 – Gazdasági sztorik érthetően
Források a Dél-afrikai Köztársasággal kapcsolatban
- Világ: Az afrikai AIDS-övezetben 49 év az átlagéletkor | hvg.hu
- Konzuli Szolgálat (kormany.hu)
- Koronavírus: Veszélyben Dél-Afrika HIV-pozitívjai – YouTube
Példák virtuális tárlatra
A tanulói munkák értékelése
1. feladat: a beküldött válaszokra röviden reflektál a tanár, kiemeli a legfontosabb tartalmakat, az esetlegesen nem ide kapcsolódókra is felhívja a figyelmet.
2. feladat: A videókat illetve gondolattérképeket megbeszélik, a tanár itt javíthatja, ha valamit félreértelmeztek, illetve megerősítheti a fontos gondolatokat. A tanár a megbeszélés közben is járja a termet, hogy sikerült-e a témát megbeszélni, közben is megdicséri, ahol jót hall.
3. feladat: A csoportmunka során elkészített feladatokat a tanár értékeli, hogy a megadott szempontoknak megfelelt-e, kiemeli a kreatív megoldásokat, javítja a tartalmi hibákat. A tanulók saját maguk és egymás munkáját is értékelik egy Google Forms kérdőív segítségével.
Tanulói kérdőív: ÉRTÉKELÉS (google.com)
A tanulói értékeléseket a pedagógus átnézi, majd a következő órán közösen reflektálnak a tapasztalatokra, megbeszélik, hogy mi nem működött, és legközelebb hogyan lehetne ezeken javítani, milyen tanácsai vannak a pedagógusnak a kérdőívek átnézése után.