Zöld Föld program – Tantárgy, szemlélet és életmód
![](https://geometodika.hu/wp-content/uploads/2024/05/Papp_kiemelt.png)
Sokszor felmerül a kérdés: kell-e egyáltalán a fenntarthatóságot tanítani az iskolákban? Kell-e egy újabb tantárgy az amúgy is túlterhelt tanulóknak (és pedagógusoknak)? A válasz egyértelműen igen!
A hazai földrajztankönyvek fejlődése és használata
![](https://geometodika.hu/wp-content/uploads/2024/05/Tankonyv_kiemelt.png)
Szerkesztői megjegyzés: a tanulmány a magyarországi földrajztankönyvek időbeli változásának történeti áttekintésével tiszteleg a Magyar Földrajzi Társaság fennállásának 150. évfordulója előtt, hiszen a tankönyvszerzők között számos olyan személyiséggel találkozhatunk, akinek jelentős szerepük volt és van a Társaság életében is.
Geográf(ia) – Számoljunk a matematikával a földrajzórákon
![](https://geometodika.hu/wp-content/uploads/2024/05/desk-1456142_1280-1024x682.jpg)
Jelen helyzetfelmérés jó kiindulási pontja lehet az átgondolt fejlesztésnek. A kutatás abban nyújthat segítséget, hogy a matematikai és gondolkodási kompetenciát felépítő komponenseket jobban átlássuk és ezáltal a fejlesztési folyamat még tudatosabb legyen.
A migráció témájának tanítása
![](https://geometodika.hu/wp-content/uploads/2024/05/migration-2698946_1280-1024x601.jpg)
A bemutatott kutatás két eltérő történeti fejlődésű és társadalmi-politikai berendezkedésű ország földrajz tankönyveit vizsgálta. Az Egyesült Királyság tankönyvei a multikulturális nevelésre, az empatikus készség és a kompetenciafejlesztésre helyezik a hangsúlyt.
Népesség- és településföldrajz a gimnáziumban – szemléletváltási lehetőségek
![](https://geometodika.hu/wp-content/uploads/2024/05/Kepernyofoto-2024-05-07-14.51.47.png)
A népesség- és településföldrajz a gimnáziumi földrajzórákon szerencsés esetben annak a terepe, hogy a világ népességéről és lakóhelyeiről szóló releváns kérdéseket feltehessük és megvitathassuk.
Vele vagy nélküle?
![](https://geometodika.hu/wp-content/uploads/2024/05/Kiemelt_tk.png)
A tanulók nem szívesen használják a tankönyveiket, a földrajzkönyvüket pedig még kevésbé vonják be a tanulási folyamatba. A tanórákon nem általános az, hogy ne legyen tankönyvhasználat valamilyen formában, viszont a földrajzórákon sokkal kisebb a tankönyvhasználati hajlandóság.
Kell-e tankönyv a földrajztanuláshoz?
![](https://geometodika.hu/wp-content/uploads/2024/05/Tankonyv_kiemelt-1.png)
Az újgenerációs tankönyvek egy komplett tankönyvcsalád részei, szervesen épülnek egymásra a tankönyvek tartalmi, módszertani és tanulástechnikai szempontból, a tankönyvek mellett a tanulói munkához munkafüzetek, tudásellenőrző feladatlapok, a tanári munkához pedig tanmenetjavaslatok, linkeket és azokkal elérhető interaktív elemeket is tartalmazó függelék és tanári kézikönyvek készültek.
Milyen a jó földrajztankönyv?
![](https://geometodika.hu/wp-content/uploads/2024/05/Kiemelt_tk.png)
Ahhoz, hogy a magyarországi földrajzoktatást, azon belül elsősorban a haza földrajzának feldolgozását az információs társadalom igényeihez, képességeihez igazodva újszerűbbé alakíthassuk, nagyon fontos a korábbi tapasztalatok értékelése, a hazai és a nemzetközi tankönyvek, gyakorlatok elemzése.