Az európai uniós ismeretek megjelenése Magyarországon az általános iskolai földrajz- és történelemtankönyvekben
A tanulók Európai Unióról alkotott tudásának formálásában az iskolai tananyagok tartalma és megközelítése kulcsfontosságú. A tanulmány célja, hogy az általános iskolai földrajz- és történelemtankönyvek elemzésével megvizsgálja, milyen mértékű és mélységű ismeretanyaghoz férhetnek hozzá a diákok az EU-ról hazánkban.
Zöld Föld program – Tantárgy, szemlélet és életmód
Sokszor felmerül a kérdés: kell-e egyáltalán a fenntarthatóságot tanítani az iskolákban? Kell-e egy újabb tantárgy az amúgy is túlterhelt tanulóknak (és pedagógusoknak)? A válasz egyértelműen igen!
A hazai földrajztankönyvek fejlődése és használata
Szerkesztői megjegyzés: a tanulmány a magyarországi földrajztankönyvek időbeli változásának történeti áttekintésével tiszteleg a Magyar Földrajzi Társaság fennállásának 150. évfordulója előtt, hiszen a tankönyvszerzők között számos olyan személyiséggel találkozhatunk, akinek jelentős szerepük volt és van a Társaság életében is.
Geográf(ia) – Számoljunk a matematikával a földrajzórákon
Jelen helyzetfelmérés jó kiindulási pontja lehet az átgondolt fejlesztésnek. A kutatás abban nyújthat segítséget, hogy a matematikai és gondolkodási kompetenciát felépítő komponenseket jobban átlássuk és ezáltal a fejlesztési folyamat még tudatosabb legyen.
A migráció témájának tanítása
A bemutatott kutatás két eltérő történeti fejlődésű és társadalmi-politikai berendezkedésű ország földrajz tankönyveit vizsgálta. Az Egyesült Királyság tankönyvei a multikulturális nevelésre, az empatikus készség és a kompetenciafejlesztésre helyezik a hangsúlyt.
Népesség- és településföldrajz a gimnáziumban – szemléletváltási lehetőségek
A népesség- és településföldrajz a gimnáziumi földrajzórákon szerencsés esetben annak a terepe, hogy a világ népességéről és lakóhelyeiről szóló releváns kérdéseket feltehessük és megvitathassuk.
Vele vagy nélküle?
A tanulók nem szívesen használják a tankönyveiket, a földrajzkönyvüket pedig még kevésbé vonják be a tanulási folyamatba. A tanórákon nem általános az, hogy ne legyen tankönyvhasználat valamilyen formában, viszont a földrajzórákon sokkal kisebb a tankönyvhasználati hajlandóság.
A földrajztankönyvek vizsgálata a térképi képességek szempontjából
Az írás bemutat egy nemzetközi szakmódszertani kutatáshoz kapcsolódó vizsgálatot, ami a tanulók térképi készségeinek fejlesztésére irányul. Feltárja, hogy a földrajztankönyvek mennyiben segítik a téri tájékozódás készségének fejlődését feladataikon keresztül.
A tankönyvellátás alakulása az elmúlt 8 évben
Az írás bemutatja a hazai tankönyvellátás jelentős változási folyamatát a 2010-es években a földrajzi tartalmú tankönyvek adatain keresztül.