Az értékelőtáblázatok mint tanári és társértékelési eszközök
Szerkesztői megjegyzés: rovatunkban az előző írás a fejlesztő értékeléssel kapcsolatban az ellenőrzőtáblázatot mint tanulói önértékelési eszközt mutatta be (link). A fejlesztő értékelés lényegéről és szerepéről a földrajztanításban pedig a Tanulmányok rovatban (link) adtunk áttekintést.
Az értékelőtáblázatoknak többféle formája lehet, szöveges vagy akár pontozásos is, valamint alkalmazhatók tanári és társértékelésre egyaránt. Bár egy jó és részletes értékelőtáblázat elkészítése több időbe telhet, a belefektetett idő megtérül, hiszen rendkívül részletes visszajelzést tud nyújtani a tanulók munkájáról és fejlődési lehetőségeiről, továbbá nagyon sokféle produktum értékelésére alkalmas.
Az elkészített példák is szemléltetik, hogy milyen változatos típusú értékelőtáblázatokat lehet készíteni. Van közöttük tanári és társértékelésre is használható, valamint szöveges és pontozásos skála is. Az elkészítésükkor mindig a feladatban megadott kritériumokat kövessük, valamint a szempontok elrendezésében érdemes logikus sorrendet felállítani. A szövegek megfogalmazása során törekedjünk a tömör, lényegre törő megfogalmazásra, hogy a tanuló számára feldolgozható mennyiségű legyen a kapott információ. A szintek meghatározásánál előfordulhat, hogy egy szempontnál (például időkeret) nem ésszerű ugyan olyan sok teljesítményszintet megadni, mint a többi szempont esetében, ebben az esetben a szinteket össze lehet vonni.
Pontozásos értékelőtáblázatok
A pontozásos értékelőtáblázat esetében a tanulók teljesítményét számszerű skálával tudjuk értékelni a megadott szempontok szerint. A skála meghatározásakor érdemes eltérni a megszokott 1–5-ig (vagy más páratlan beosztású skálával) való értékeléstől annak érdekében, hogy a tanulók ne a megszokott érdemjegyekben gondolkodjanak, valamint, hogy ne a semleges középértéket válasszák, hanem foglaljanak állást az inkább jobb vagy inkább rosszabb oldal mellett.
Adatok ábrázolása: éghajlati diagram – tanári értékelés
Karikázd be a megfelelő értékelési számot soronként! (1 – legrosszabb, 4 – legjobb)

Poszter – tanári értékelés
A megfelelő értékelés soronként karikázással jelölendő. (1 – legrosszabb, 4 – legjobb)

Videó – társértékelés
Értékeld a videót a pontszámok bekarikázásával! (1 – legrosszabb, 4 – legjobb)

Digitális történetmesélés – társértékelés
Mennyire értesz egyet az alábbi állításokkal? Értékeld társaid munkáját a pontszámok bekarikázásával!

Szöveges értékelőtáblázatok
A szöveges értékelőtáblázatban az egyes szempontok értékeléséhez szöveges leírások tartoznak a megadott kritériumok teljesítésére vonatkozóan. Az egyes leírások meghatározzák, hogy az adott szempont kritériumainak milyen szinten felelt meg a tanuló vagy az elkészült produktum. Így az értékelés kézhez kapása után a tanuló láthatja, hogy hol tart a fejlődésben, miben tudna még fejlődni, mit kell még elérnie ahhoz, hogy jobban tudjon teljesíteni.
Társértékelés esetén azért lehet előnyös a szöveges értékelőtáblázat, mert ha csak számokkal értékelik egymást a tanulók, akkor előfordulhat az, hogy az egyes számokhoz más értékelés tartozik a fejükben. Például valaki csak a teljesen hibátlan megoldásra ad maximum pontszámot, valaki pedig akár néhány kisebb hiba ellenére is. A szöveges értékelőtáblázatban viszont könnyebb értelmezni a tanulóknak is az egyes minősítési szinteket, így objektívebben tudják értékelni egymást. Ezzel szemben viszont az értékelés sokkal több időbe telhet, mert a tanulóknak végig kell olvasniuk minden szempontot. Ezért az értékelés megtervezésekor érdemes mérlegelni, mi a fontosabb az adott esetben, mik a céljaink az értékeléssel.
Szövegalkotás – tanári értékelés
A megfelelő értékelés soronként karikázással jelölendő.

Terepi munka – tanári értékelés
A megfelelő értékelés karikázással jelölendő soronként.

Videó – tanári értékelés
A megfelelő értékelés soronként karikázással jelölendő.

Tudósítás – tanári értékelés
A megfelelő értékelés karikázással jelölendő soronként.

Prezentáció – tanári értékelés
A megfelelő értékelés karikázással jelölendő soronként.

Projektterv – tanári értékelés
A megfelelő értékelés karikázással jelölendő soronként.

Projektmunka – társértékelés
Milyen volt a közös munka a társaddal a projektmunka során? Jelöld minden sorban X-szel, hogy melyik állítás igaz!

Projektmunka – tanári értékelés
A megfelelő értékelés karikázással jelölendő soronként.

Témanapterv – társértékelés
Értékeld a témanap tervét a táblázat segítségével! Soronként egy állítást jelölj karikázással!
