Az ellenőrzőlisták mint önértékelési eszközök
Szerkesztői megjegyzés: honlapunk ‘Tanulmányok’ rovatában 2025. június végén megjelent egy írás a fejlesztő értékelésről. Annak folyatásaként sorozatban adunk közre példákat a fejlesztő értékelés földrajzórai használatára vonatkozóan, amelyek elsősorban a tanulói teljesítmények és alkotások értékelésében használhatók. Tartalmuk értelemszerűen egy-egy konkrét földrajzi témához kapcsolódik, de nagyon könnyen adaptálhatók a tanítási-tanulási folyamat aktuális kívánalmainak megfelelően.
Fejlesztő értékelési eszközök
Annak érdekében, hogy bemutassam, hogyan lehet a különböző fejlesztő értékelési módszereket használni a földrajzórák keretein belül, kidolgoztam legalább egy értékelési eszközt a földrajzórákon leggyakrabban előforduló produktumok és produktumok készítésére irányuló tevékenységek fejlesztő értékeléséhez. Minden eszközökhöz tartozik egy leírás, majd több különböző alkalmazási lehetőség bemutatása. A kidolgozott értékelési eszközök között található általánosan felhasználható és olyan is, ami egy bizonyos feladathoz készült, de mindegyik könnyen átalakítható saját igény szerint más feladatokhoz is.
Az alábbi áttekintő táblázatban rendszerezve szerepelnek az egyes értékelési eszközök úgy, hogy minden produktumra irányuló tevékenységtípushoz tartozzon önértékelésre, társértékelése és tanári értékelésre használható eszköz is (ahol releváns).

Ellenőrzőlisták a földrajztanításban
Az ellenőrzőlisták olyan önértékelésre alkalmas eszközök, amelyek elsődleges funkciója, hogy a tanulók önmaguk tudják ellenőrizni a munkájukat, így támogatva az önálló munkavégzést és önmaguk ellenőrzését. Egy feladat kiosztása után gyakran tapasztalhatjuk tanárként, sok kérdés érkezik a tanulók felől, hogy pontosan mik a formai vagy esetleg tartalmi követelmények, vagy hogy milyen kritériumok alapján fogják értékelni a feladatot. Egy ellenőrzőlista elkészítésével egyszerűen tudunk iránymutatást adni ezekben a kérdésekben a tanulóknak.
Az ellenőrzőlista formája egyszerű, a tanulók lényegében egy listát kapnak, amiben tételesen fel vannak sorolva a legfontosabb kritériumok és a legfontosabb dolgok, amikre az adott produktum elkészítése során figyelni érdemes. A listát kézhez kapva a tanulóknak lehetőségük van ezeket a tételeket kipipálni, így jelezve maguknak és a majd később értékelő személynek is, hogy (szerintük) az adott kritériumot teljesítették. Az ellenőrzőlisták arra ösztönzik a tanulókat, hogy a munka elvégzése után még egyszer, újra ellenőrizzék a kész produktumot, ezzel is elősegítve, hogy felkészültebben és magabiztosabban tudják majd azt később beadni vagy esetleg bemutatni.
Az ellenőrzőlistákat tehát a feladatkiírás és az értékelési kritériumok figyelembevételével érdemes elkészteni. Mivel az ellenőrzőlista elsősorban tanulói használatra készül, figyeljünk arra, hogy a megfogalmazások a tanulók számára tiszták és érthetők legyenek. Az ellenőrzőlista készülhet papír alapon vagy akár online is, de mindenképpen olyan formában kell elkészíteni, hogy a tanulók azt önállóan, egyénileg tudják vezetni, pipálni.
Az ellenőrzőlisták használata nem ér véget a tanulók kezében a felkészülési időszak után. A produktum bemutatásakor és értékelésekor az ellenőrzőlistát is nézzük át, és ellenőrizzük, hogy a diákok által kipipált elemek valósak-e, így rálátást kaphatunk tanárként, hogy mennyire látják tisztán a diákok a saját munkájukat, és mennyire szükséges az egyes kritériumokat részletesebben átbeszélni, pontosítani. Az ellenőrzőlisták akár társértékelésre is használhatók. A diákok kitölthetik a listákat egymás munkáival kapcsolatban, így értékelve azt.
Az alábbi, általam elkészített ellenőrzőlisták több különböző féle produktum, illetve produktum készítésére irányuló tevékenység értékeléséhez készültek. Van közöttük specifikusabb és általánosabb, valamint a megfogalmazásuk is változó, van amelyik állításokra és amelyik kérdésekre épül.
Sorozatunk első részében az ellenőrzőlistákra mutatunk példákat.
Ábraelemzés
Jelöld pipával azokat a kérdéseket, amiket végiggondoltál az ábraelemzés során!

Adatok ábrázolása
Egy adott település éghajlati diagramjának megrajzolásához.
Jelöld pipával a diagramodra igaz szempontokat!

Videókészítés
Jelöld pipával a videódra igaz szempontokat!

Térképi ábrázolás
Jelöld pipával a térképedre igaz szempontokat!

Prezentáció-összeállítás
Jelöld pipával a prezentációdra igaz szempontokat!
