Fejlesztő értékelési eszközök 1.

Szerző: Farkas Fruzsina
végzős egyetemi hallgató, ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem TTK FFI
farkas.fruzsina9@gmail.com
Az ellenőrzőlisták olyan önértékelésre alkalmas eszközök, amelyek elsődleges funkciója, hogy a tanulók önmaguk tudják ellenőrizni a munkájukat, így támogatva az önálló munkavégzést és önmaguk tevékenységének és teljesítményének az ellenőrzését.

Az ellenőrzőlisták mint önértékelési eszközök

Szerkesztői megjegyzés: honlapunk ‘Tanulmányok’ rovatában 2025. június végén megjelent egy írás a fejlesztő értékelésről. Annak folyatásaként sorozatban adunk közre példákat a fejlesztő értékelés földrajzórai használatára vonatkozóan, amelyek elsősorban a tanulói teljesítmények és alkotások értékelésében használhatók. Tartalmuk értelemszerűen egy-egy konkrét földrajzi témához kapcsolódik, de nagyon könnyen adaptálhatók a tanítási-tanulási folyamat aktuális kívánalmainak megfelelően.

Fejlesztő értékelési eszközök

Annak érdekében, hogy bemutassam, hogyan lehet a különböző fejlesztő értékelési módszereket használni a földrajzórák keretein belül, kidolgoztam legalább egy értékelési eszközt a földrajzórákon leggyakrabban előforduló produktumok és produktumok készítésére irányuló tevékenységek fejlesztő értékeléséhez. Minden eszközökhöz tartozik egy leírás, majd több különböző alkalmazási lehetőség bemutatása. A kidolgozott értékelési eszközök között található általánosan felhasználható és olyan is, ami egy bizonyos feladathoz készült, de mindegyik könnyen átalakítható saját igény szerint más feladatokhoz is. 

Az alábbi áttekintő táblázatban rendszerezve szerepelnek az egyes értékelési eszközök úgy, hogy minden produktumra irányuló tevékenységtípushoz tartozzon önértékelésre, társértékelése és tanári értékelésre használható eszköz is (ahol releváns). 

Az elkészített értékelési eszközök áttekintő táblázata (saját szerk.)

Ellenőrzőlisták a földrajztanításban

Az ellenőrzőlisták olyan önértékelésre alkalmas eszközök, amelyek elsődleges funkciója, hogy a tanulók önmaguk tudják ellenőrizni a munkájukat, így támogatva az önálló munkavégzést és önmaguk ellenőrzését. Egy feladat kiosztása után gyakran tapasztalhatjuk tanárként, sok kérdés érkezik a tanulók felől, hogy pontosan mik a formai vagy esetleg tartalmi követelmények, vagy hogy milyen kritériumok alapján fogják értékelni a feladatot. Egy ellenőrzőlista elkészítésével egyszerűen tudunk iránymutatást adni ezekben a kérdésekben a tanulóknak.

Az ellenőrzőlista formája egyszerű, a tanulók lényegében egy listát kapnak, amiben tételesen fel vannak sorolva a legfontosabb kritériumok és a legfontosabb dolgok, amikre az adott produktum elkészítése során figyelni érdemes. A listát kézhez kapva a tanulóknak lehetőségük van ezeket a tételeket kipipálni, így jelezve maguknak és a majd később értékelő személynek is, hogy (szerintük) az adott kritériumot teljesítették. Az ellenőrzőlisták arra ösztönzik a tanulókat, hogy a munka elvégzése után még egyszer, újra ellenőrizzék a kész produktumot, ezzel is elősegítve, hogy felkészültebben és magabiztosabban tudják majd azt később beadni vagy esetleg bemutatni.

Az ellenőrzőlistákat tehát a feladatkiírás és az értékelési kritériumok figyelembevételével érdemes elkészteni. Mivel az ellenőrzőlista elsősorban tanulói használatra készül, figyeljünk arra, hogy a megfogalmazások a tanulók számára tiszták és érthetők legyenek. Az ellenőrzőlista készülhet papír alapon vagy akár online is, de mindenképpen olyan formában kell elkészíteni, hogy a tanulók azt önállóan, egyénileg tudják vezetni, pipálni. 

Az ellenőrzőlisták használata nem ér véget a tanulók kezében a felkészülési időszak után. A produktum bemutatásakor és értékelésekor az ellenőrzőlistát is nézzük át, és ellenőrizzük, hogy a diákok által kipipált elemek valósak-e, így rálátást kaphatunk tanárként, hogy mennyire látják tisztán a diákok a saját munkájukat, és mennyire szükséges az egyes kritériumokat részletesebben átbeszélni, pontosítani. Az ellenőrzőlisták akár társértékelésre is használhatók. A diákok kitölthetik a listákat egymás munkáival kapcsolatban, így értékelve azt.

Az alábbi, általam elkészített ellenőrzőlisták több különböző féle produktum, illetve produktum készítésére irányuló tevékenység értékeléséhez készültek. Van közöttük specifikusabb és általánosabb, valamint a megfogalmazásuk is változó, van amelyik állításokra és amelyik kérdésekre épül.

Sorozatunk első részében az ellenőrzőlistákra mutatunk példákat.

Ábraelemzés

Jelöld pipával azokat a kérdéseket, amiket végiggondoltál az ábraelemzés során!

Adatok ábrázolása

Egy adott település éghajlati diagramjának megrajzolásához.

Jelöld pipával a diagramodra igaz szempontokat!

Videókészítés

Jelöld pipával a videódra igaz szempontokat!

Térképi ábrázolás

Jelöld pipával a térképedre igaz szempontokat!

Prezentáció-összeállítás

Jelöld pipával a prezentációdra igaz szempontokat!

Források:

Kiemelt kép forrása

Kiemelt írások

Módszertani műhely

Módszertani megújulás civil együttműködések révén

A 21. századi iskolának korábban nem látott kihívásokkal kell megküzdenie. A folyamatosan gyorsuló ütemű globalizáció olyan kérdéseket vet fel, amelyek megoldása a jövő nemzedékekre is hárul, ezekre tehát fel kell készíteni a most iskolába járókat.

Módszertani műhely

Az „Energiakövetek 2017” program bemutatása

„Szuperhősöket a magyar oktatásba!” jelmondattal várt kreatív és szemléletformáló pályázatokat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal az Energiakövetek programban, amelyek alapján élményszerű órákat tarthatnak a pályázók az iskolásoknak.