€uroPara?!

Szerző: Jékel Bernadett
egyetemi hallgató, ELTE TTK
jekelbetti13@gmail.com
Egy középiskolásoknak készített témanap tervét adjuk közre, amely tevékenykedtető földrajzi feladatok megoldás során állíthat emléket hazánk Európai Unióhoz való csatlakozási évfordulójának.

Témanap középiskolásoknak

Tantervi kapcsolat: A nemzetgazdaságtól a globális világgazdaságig, Magyarország és a Kárpát-medence a 21. században

Korcsoport: 10. osztály 

A témanap célkitűzései

A témanappal az elsődleges célom az, hogy a tanulók betekintést nyerhessenek az Európai Unióhoz való csatlakozás kérdéseibe, illetve láthassák annak (bizonyos) hatásait az életükben. Mindezekhez számomra fontosnak tűnt, hogy képet kapjanak a csatlakozás körüli eseményekről, így a népszavazásról és csatlakozási ünnepségek sorozatáról is.  Mivel az adott korosztály még biztosan nem született meg 2004-ben, figyelmet felkeltő és érdekes lehet számukra, hogy hogyan zajlott ez a folyamat. A levetítendő videók, a kézhez kapott cikkek és az interneten való böngészés segíthet nekik az eseményekbe való mélyebb belehelyezkedésbe is. 

A feladatokat négy csapatra osztva, két körben képzeltem el. Ezzel az a cél, hogy mindenkinek lehetősége legyen ugyanazokon a feladatokon, így hasonló fejlesztési folyamaton átmenni. Mivel a csapatok nem nagy létszámúak a feladatok időbeni befejezéséhez szükséges, hogy az egyes részfeladatokat a csapaton belül felosszák egymás között, így indirekt módon az együttműködésben is fejlődhetnek a tanulók. 

Mivel a földrajz tantervben legalább két témakörön belül is előkerül az Európai Unió, ezért az azok feldolgozása során szerzett tudásra is alapoztam a témanapot. Ugyanakkor a tanterveben leírtak mellett szerettem volna, ha olyan érdekes tartalmak is előkerülnének, amelyek a tanórák kereteit szétfeszítenék. 

Fejlesztési szempontból probléma lehet, hogy a feladatok megoldása során a csapattagok kiválasztják a nekik szimpatikus feladatrészeket, és így azt oldják meg, amiben nem feltétlenül szorulnak fejlesztésre. Ennek elkerülése érdekében az egyes feladatokat kisebb létszámú csoportokban, viszonylag rövid idő alatt kell megoldaniuk a tanulóknak, így valószínűbb, hogy jobban összedolgoznak a jó eredmény érdekében. Másfelől az egyes csapatok egymással is összemérik, megosztják a kapott eredményeiket, ami szintén nagyobb motivációt ébreszthet bennük.

A (szak)tanárok jelenlétét rendkívül fontosnak tartom az egyes helyszíneken, mivel így kisebb az esélye a feladatok félreértésének, illetve annak, hogy nem készülnek el időben a feladatok. A disputa lebonyolítása során különösen is elengedhetetlen a tanár jelenléte, aki megfelelően tudja animálni a tanulói munkát, és szükség esetén kezelni képes a konfliktusos helyzeteket, így a diákok a tanári reakciókon keresztül is megtanulhatják a helyes vitázást. 

A témanap egy különleges pontja a „teaház”, amelyre az előkészület már korábban történik. A feladattal az a célom, hogy a diákok már előzetesen ráhangolódjanak a napra, illetve a receptek keresésével is indirekt módon plusz információkat szerezzenek az Európai Unió egyes tagállamairól. 

A feladatok egyik buktatója lehet az interneten való keresés. Abban az esetben ugyanis, ha a diákok nem jól használják az internetes keresési lehetőségeket, kicsúszhatnak az időből, ami a megoldás minőségének a rovására történhet. A feladatokhoz adott kérdésekkel, linkekkel ezt a hibalehetőséget szerettem volna a minimálisra csökkenteni, illetve ezek által segítséget nyújtani a további keresésekhez.

A témanap lebonyolítását május 1-jéhez közeli dátumra, vagy pedig május 9-ére, az Európa Napra tenném, ezzel is hangsúlyozva Magyarország Uniós tagságának fontosságát.

A témanap feladatainak szerepe a kompetenciafejlesztésben

1.feladat: Időutazás – Mi történt 2004. május 1-jén?

A feladat elsősorban a kommunikációs kompetencia fejlesztését célozza meg. A tanulók a munka során felkészülnek egy vitahelyzetre (disputára), ami elősegíti az egészséges vitakultúra fejlődését. Mivel a felkészülést segítő cikkekben, tanulmányokban olyan kifejezésekkel, információkkal találkozhatnak, amiket elengedhetetlen, hogy értelmezzenek, végig gondoljanak és összekapcsoljanak a már megtanultakkal, a szövegértés és az anyanyelvi kommunikáció is fejlődhet. 

2. feladat: Disputa – „Egyetért-e azzal, hogy a Magyar Köztársaság az Európai Unió tagjává váljon?”

Hasonlóan az első feladathoz, ez az egység is a kommunikációs kompetencia fejlesztésére hivatott. A disputa során elsősorban a már említett egészséges vitakutúra formálódása, kialakulásának elősegítése a cél, érveket és ellenérveket ütköztetnek a diákok, amiket magyarázni is tudniuk kell, illetve egymás érvelésével kapcsolatban kérdéseket is tehetnek fel, amik mind fejlesztik a kommunikációt.

3. feladat: Vissza a jelenbe, avagy a megvalósult lehetőségek

Ez a feladat, illetve a hozzátartozó részfeladatok elsősorban a kreativitás, kreatív alkotás és a digitális kompetenciák fejlesztésére alkalmas. A feladatok megoldásához internet és különböző (kép)szerkesztő programok használata szükséges. Mivel csak az a terület van megadva, ahol a megújult helyeket keresniük kell, a diákoknak kell megtalálni, felfedezni azokat az oldalakat, ahol információkat szerezhetnek a feladat megoldásához. A kreativitás, kreatív alkotás kompetenciái elsősorban a fotókollázs készítése során fejlődhet.

4. feladat: BudaPest – Mit gondol Ön? 

A feladat során a diákok kreatív módon, belehelyezkedve az egyes helyek „szerepébe” fogalmazhatják meg, hogy milyen hatása lehet az életünkre egy-egy fejlesztésnek. Ezáltal egyaránt fejlődhet a kreatív önkifejezésük és a kommunikációjuk is. A feladathoz kapott segítő kérdések is azt szeretnék elősegíteni, hogy a lényeget megragadva tudják megoldani a feladatot, kifejezni önmagukat.

A témanap programja

8:00–8:30 – Köszöntő és a témanap programjának ismertetése 

  • Szaktanári köszöntő: 
    • témanap célja
    • rövid visszautalás a tanórán tanultakra (A nemzetgazdaságtól a globális világgazdaságig, Magyarország és a Kárpát-medence a 21. században)
  • A program ismertetése:
    • miként fognak a különböző körök zajlani
    • helyszínek kijelölése (osztályterem, könyvtár, informatikaterem, ebédlő)
    • csoportok beosztása (4 csoport, ami 2-2 csoportonként mozog együtt a különböző körökben)
    • az egyes köröknél lévő szaktanárok bemutatása

8:30–9:00 – Előadás az Európai Unióhoz való csatlakozás körülményeiről  – a csatlakozás körüli félelmek és a csatlakozás nyújtotta lehetőségek

9:10–10:00 Csoportfeladatok: felkészülés

  • 1. és 2. csapat: Időutazás – Mi történt 2004. május 1-jén? 
    • Videók levetítése
  • 3. és 4. csapat: Vissza a jelenbe, avagy a megvalósult lehetőségek
    • 3. csapat: uniós támogatással létrejött/megújult helyek, terek stb. keresése Budán (internet segítségével) – térképen való megjelenítés és fotókollázs-készítés
    • 4. csapat: uniós támogatással létrejött/megújult helyek, terek stb. keresése Budán
    • Segédanyagok:
      • Feladatleírás – link
      • Térkép – link

10:00–10:25 – Teaház (az osztályteremben; a tanárok előre berendezik, amíg az előadás és az első foglalkozások tartanak)

Feliratkozás alapján a tanulók egyénileg vagy párban ételeket (édes, sós süteményeket) készítenek különböző európai uniós országok nemzeti ételeiből, majd közösen elfogyasztják.

Feliratkozási táblázat – link

10:30–11:15 Csoportfeladatok: véleménymegosztás

  • 1. és 2. csapat: Disputa: „Egyetért-e azzal, hogy a Magyar Köztársaság az Európai Unió tagjává váljon?” 
    • A disputa menete:
      • először, akik mellette érvelnek, elmondják az érveiket → az ellene érvelők ezután reagálnak az elhangzottakra és elmondják saját állás pontjukat
      • a csapatok kérdéseket tehetnek fel egymásnak, amikre egymás után reagálhatnak
      • minden csapatból 2 fő érvelhet, a többi csapattag is segíthet a meglátásaikkal, de csak akkor, amikor egyik csapat sem beszél
  • 3. és 4. csapat: BudaPest – Mit gondol Ön? 
    • Az előzőekben megkeresett helyek, kidolgozott térképek és megszerkesztett képek alapján a két városrész bemutatkozik egymásnak
      • Minden csapattag beleképzeli magát valamely hely, tér stb. helyzetébe
      • A bemutatkozások után egymásra reagálhatnak, egymástól kérdezhetnek
    • Feladatleírás és segítő kérdések – link

11:30–12:20 Csoportfeladatok: felkészülés

  • 1. és 2. csapat: Vissza a jelenbe, avagy a megvalósult lehetőségek – lásd fent
  • 3. és 4. csapat:  Időutazás – Mi történt 2004. május 1-jén? – lásd fent

12:20–12:55 – Ebédszünet

13:00–13:45 – Csoportfeladatok: véleménymegosztás

  • 1. és 2. csapat: BudaPest – Mit gondol Ön? – lásd fent
  • 3. és 4. csapat: Disputa: „Egyetért-e azzal, hogy a Magyar Köztársaság az Európai Unió tagjává váljon?” – lásd fent

13:45–14:00 – A napi tapasztalatok összegzése és a tanulói teljesítmények értékelése

Források:

Kiemelt írások

Módszertani műhely

Módszertani megújulás civil együttműködések révén

A 21. századi iskolának korábban nem látott kihívásokkal kell megküzdenie. A folyamatosan gyorsuló ütemű globalizáció olyan kérdéseket vet fel, amelyek megoldása a jövő nemzedékekre is hárul, ezekre tehát fel kell készíteni a most iskolába járókat.

Módszertani műhely

Az „Energiakövetek 2017” program bemutatása

„Szuperhősöket a magyar oktatásba!” jelmondattal várt kreatív és szemléletformáló pályázatokat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal az Energiakövetek programban, amelyek alapján élményszerű órákat tarthatnak a pályázók az iskolásoknak.