A stratégiai gondolkodást fejlesztő feladatok az általános iskolai földrajztanításban  

Szerző: Zsoldos Gábor
PhD-hallgató, ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem TTK FFI Földrajz szakmódszertani csoport
zsoldos0724@gmail.com
A stratégiai gondolkodás fejlesztése remek lehetőséget ad arra, hogy fejlesszük a tanulók kreatív és kritikai gondolkodását. Ebben a cikkben a tanulók stratégiai gondolkodását fejlesztő feladatokat mutatunk be, amelyek a kerettanterv valamennyi témaköréhez kapcsolódnak, és fokozatosan nehezednek általános iskolai szinten.

Szerkesztői megjegyzés: A stratégiai gondolkodás elméleti hátteréről és fejlesztésének lehetőségeiről a GeoMetodika folyóirat 9. évfolyam 3. számban (link) adtunk áttekintést.

Az általános iskolások számára készített fejlesztési terv

A földrajztanítás során kiemelt jelentősége van a stratégiai gondolkodásnak, ezért fejlesztése folyamatos kötelezettségt jelent a földrajztanár számára. Az általános iskolák 7–8. évfolyama számára összeállítottam egy fejlesztési programot, amit az alábbi táblázat foglal össze. A harmadik oszlop a feladatokat a stratégiai gondolkodási műveleteihez kapcsolja, amelyek fokozatosan az ismerettől az összegzés, stratégiai tervezés műveleti szintig terjednek. 

A stratégiai gondolkodás műveleti szintekhez kapcsolódó feladatainak áttekintése az általános iskolai korosztály számára

Stratégiai gondolkodást fejlesztő program feladatai 7–8. osztályosok számára

FELADAT 1.

Stratégiai gondolkodási művelet: ismeret, felfogás

Témakör: Tájékozódás földrajzi térben

Feladat címe: A legrövidebb út

Feladatleírás

Egy utazási iroda az osztályotoktól kért segítséget, hogy tervezettek meg egy kétnapos kirándulást budapesti indulással, amely érinti Celldömölk, Tapolca, Tata, Tihany, Sopron, Veszprém településeket. A cél, hogy találjuk meg a legrövidebb útvonalat. A feladatot atlasz segítségével végezzétek el!

  1. Számítsátok ki az egyes városok közötti távolságot a térkép méretarányának a segítségével! Az adatokat írjátok a táblázatba!
  2. Rajzoljátok különböző színekkel az egyes útvonalszakaszokat a kontúrtérképbe! (Érdemes az egyes szakaszokat a táblázatban is kiszínezni, hogy könnyeben átlássátok a táblázat és a kontúr térkép kapcsolatát.)
Két város közötti távolság – feladatlap „A legrövidebb út” című feladathoz
Kontúrtérkép „A legrövidebb út” című feladathoz (a térkép forrása)

Elvárható teljesítmény

A két város közötti távolság táblázat megoldása
A kontúrtérkép megoldása „A legrövidebb út” című feladathoz 

Egy tanulói megoldás: link

Metodikai értékelés

A feladat a stratégiai gondolkodás fejlesztési tervének bemelegítő feladata, ahol a tanulóknak  települések közötti legrövidebb útvonalat kell megtervezniük. A feladat során a diákoknak különböző kérdéseket kell végig gondolniuk, például azt, hogy hol találhatók az egyes települések, merre érdemes elindulni, merre vezet a legrövidebb út. Ezen kérdések megválaszolásával a tanulók felfogják és megértik a problémát, és hogy hogyan lehet megoldani egy ilyen típusú feladatot. Mindeközben gyakorolják a térképészet témakörében megtanult számításokat.  

FELADAT 2.

Stratégiai gondolkodási művelet: felfogás, alkalmazás

Témakör: Közvetlen lakókörnyezetünk földrajza

Feladat címe: Közösségi terek fejlesztése

Feladatleírás

A településeteken a polgármester egy fórumbeszélgetést tartott az elmúlt napokban a helyi lakosokkal való egyeztetés céljából, ahol felmerült a régi sportpálya felújításának a szükségessége. Most a polgármester szeretné megismerni a ti véleményeteket is, hogy milyen új szolgáltatásokkal egészítenétek ki a közeljövőben megújuló közösségi teret. Mérjétek fel, hogy milyen új szolgáltatásokat kellene létesíteni és indokoljátok meg, hogy miért! Az indoklásban  térjetek ki arra, hogy miért lényeges a jövőben az új szolgáltatás, miért feltétlenül szükséges és mi célt szolgál majd! Felmérésetek eredményét táblázatban rögzítsétek!

Szolgáltatások felmérése a „Közösségi terek” című feladathoz

Elvárható teljesítmény

Megoldási lehetőség a szolgáltatások felmérése a „Közösségi terek” című feladathoz

Metodikai értékelés

A feladat során a tanulóknak saját környezetük problémájával kell foglalkozniuk, amikor felmérik, hogy mely új szolgáltatásokkal lehet bővíteni a megújuló közösségi teret. Ebben a feladatban a felfogás műveleti szint mellett megjelenik az alkalmazás is, amikor már megnevezik, hogy milyen célt szolgálnak az adott szolgáltatások. A tanulók stratégiai gondolkodásának egyik kulcseleme a célok megnevezése. Tehát látjuk, hogy a második feladat már egy szinttel nehezebb az elsőnél, mert nemcsak felfogni, hanem alkalmazni is kell a megszerzett információt. 

FELADAT 3.

Stratégiai gondolkodási művelet: elemzés, érvelés

Témakör: Magyarország földrajza

Feladat címe: Hungarikumok nyomában

Feladatleírás

Keressetek olyan magyar jellegzetességeket, termékeket, zöldség- és gyümölcsféléket, társas tevékenységeket (pl. tánc), amik nem hungarikumok, de a nemzeti értékek! Nevezzetek meg célokat, érveket, hogy miért lenne érdemes az adott magyar jellegzetességet a hungarikumok közé sorolni! Gyűjtsetek ellenérveket is! A megoldásaitokat az érvelőtáblázatban gyűjtsétek össze!

 Érvelőtáblázat a „Hungarikumok nyomában” című feladathoz

Elvárható teljesítmény

Egy tanulói megoldás: link 

Metodikai értékelés

A hungarikumok nyomában című feladatban már az elemzés gondolkodási szintjét igényli, hiszen érveket kell felhozniuk a tanulóknak az egyes hungarikumjelöltek mellett és ellen, hogy miért vagy miért nem lehetne hungarikum. A javasaltokat nemcsak megnevezik, hanem részekre bontva elemzik, indokolják is. Tehát látjuk a feladat gondolkodási műveleti szintje emelkedett. A feladatban a gondolkodás fejlesztése mellett a nemzeti identitástudat fejlesztése is megjelenik.

FELADAT 4.

Stratégiai gondolkodási művelet: elemzés, mérlegelés

Témakör: A Kárpát-medence térsége

Feladat címe: A határon túli magyarság erősítése

Feladatleírás

Osztályotok a „Határtalanul” programban vesz részt, és az osztályfőnökötök a véleményetekre kíváncsi, hogy milyen programokat terveznétek a határon túli magyarság és az anyaországban lévő magyarság kapcsolatának erősítése céljából. 

  1. Tervezettek közös programokat a határontúli diákokkal bel- és külföldön! Számoljatok a várható költségekkel is!
  2. Az öteltelés után állítsatok fel fontossági sorrendet a programok között! Indokoljátok is, hogy miért hoztátok meg az egyes döntéseket!
Ötletelőtáblázat programtervezéshez 

Elvárható teljesítmény

Megoldást tisztázó áttekintőtáblázat a programtervezéshez

Egy tanulói megoldás: link

Metodikai értékelés

A határon túli magyarság erősítése című feladatban is megjelenik a nemzeti identitástudat fejlesztésének célja. A stratégiai gondolkodás műveleti szintje ebben a feladatban az elemzés, ami alapján a tanulóknak egy konkrét tervet kell készíteniük. Ennek során különböző kérdésekre kell válaszolniuk, például milyen programok legyenek, mennyibe kerülnek az egyes programok, majd fel kell állítaniuk egy sorrendet is, hogy melyik program a legjobb, amit feltétlenül meg kell valósítani, illetve melyik kevésbé fontos. Tehát látjuk, hogy a feladat során az egyes programokat részekre bontva vizsgálják, sőt egymáshoz képest egy fontossági sorrendet is felállítanak, ami szintén az elemzési képességüket fejleszti a mérlegelés által. 

FELADAT 5.

Stratégiai gondolkodási művelet: elemzés, mérlegelés

Témakör: Európa földrajza

Feladat címe: Magyarország Európa gazdasági térképén

Feladatleírás

Magyarországon találkozhatunk többféle ipari üzemmel, aminek nem hazánkban található a központja. Keressetek az atlasz segítségével egy hazánkban működő autógyárat vagy egy alkatrészüzemet! Fogalmazzatok meg hozzá fontosságukkal kapcsolatos szempontokat! Majd vizsgáljátok meg mérlegelőtáblázat segítségével, hogy mi szól az egyes szempontok mellett vagy ellen!

Mérlegelőtáblázat „Magyarország Európa gazdasági térképén” című feladathoz

Elvárt teljesítmény

Mérlegelőtáblázat lehetséges megoldása „Magyarország Európa gazdasági térképén” című feladathoz

Egy tanulói megoldás: link 

Metodikai értékelés

A témakör 5. feladatában a tanulóknak a tények mellett és ellen kell érvelniük. Az állítások elemzése során mérlegelőképességüket fejlesztjük, hiszen a stratégiai gondolkodás egyik fontos tényezője, hogy a stratégiai gondolkodó képes mérlegelni az egyes állításokat, és azokat alaposan körüljárva megfelelő döntéseket tud hozni. A stratégiai gondolkodás műveleti szintje jelen esetben is az elemzés, amely során a tanulók a lehetséges okokat járják körbe. A feladat elvégzése segít a gondolkodás következő szintjére való felkészülésben, hiszen már képesek mérlegelni is a felhozott érveiket, de majd tovább fejleszteni és összehasonlítani más nézőpontokkal a fejlesztési terv következő feladataiban gyakorolhatják.

FELADAT 6.

Stratégiai gondolkodási művelet: összegzés

Témakör: A földrajzi övezetesség 

Feladat címe: Mit főznek a lakosok az adott éghajlaton?

Feladatleírás

  1. Vizsgáljátok meg, hogy a lakosoknak milyen helyi lehetőségeik vannak ételek készítésére a választott éghajlaton! Készítsetek egy menüsort, amiben az adott éghajlatra jellemző alapanyagokat használtok! 
  2. Miután elkészültetek, nézzétek utána az interneten, hogy milyen tradicionális ételeket fogyasztanak a helyiek! A feladatot poszter formában készítsétek el!

Válaszható éghajlatok: egyenlítői éghajlat, mediterrán éghajlat, kontinentális éghajlat.

Elvárható teljesítmény

 Lehetséges poszter a „Milyen ételeket ehetnek az adott éghajlaton?” című feladathoz
Tanulói megoldás a „Milyen ételeket ehetnek az adott éghajlaton?” című feladathoz

Metodikai értékelés

A tanulóknak a 7. feladatban a földrajzi övezetesség során megismert éghajlatokkal kell foglalkozniuk. A stratégiai gondolkodás műveleti szintjei közül az összegzés és az értékelés műveleti szintjei valósulnak meg, hiszen a tanulóknak a megismert éghajlati jellemzők alapján kell kitalálniuk egy menüsort, amely elkészítése során csak a megszerezett információkra támaszkodhatnak. A feladat a stratégiai gondolkodás szempontjából fontos tényezője, hogy sorrendet alkotnak az egyes ételek, illetve másik fontos tényező, hogy ki kell választani azokat a termékeket, amelyek az adott éghajlaton jellemzők. Tehát látjuk, hogy a feladatot a diákok a maguk módján készítik el, összegzik a megszerzett tudást egy poszter formájában úgy, hogy megítélik a menüsor helytállóságát is a választott éghajlatnak megfelelően. 

FELADAT 7.

Stratégiai gondolkodási művelet: összegzés, tervezés

Témakör: Európán kívüli kontinensek földrajza

Feladat címe: A világgazdaság folyamatai

Feladatleírás

A különböző országok kapcsolatban vannak egymással folyamatos tárgyalások és különböző termékek egymás közötti kereskedelme során. Tételezzük fel, hogy ti most egy választott ország képviselői vagytok, akiknek el kell adni egy kiválasztott saját terméket egy másik országnak! A feladatot 4-5 fős csoportban végezzétek el!

  1. Vizsgáljátok meg, hogy a kiválasztott saját terméketeket, miért fontos, hogyan érdemes, milyen források kellenek, és hol érdemes értékesíteni! A megoldásaitokat írjátok a tervezőtáblázatba!
  2. Kössetek szerződést egy másik országgal annak érdekében, hogy árusíthassátok náluk a saját terméketeket!

Választható országok: Kína, USA, Egyiptom, Brazília, India

Tervezőtáblázat „A világgazdaság folyamatai” című feladathoz

Elvárható teljesítmény

Tervezőtáblázat lehetséges megoldása „A világgazdaság folyamatai” című feladathoz

Metodikai értékelés

A témakör 6. feladatában már az összegzés műveleti szintjére lépünk, hiszen a tanulóknak már tervezési képességüketkell használniuk. Alaposan körül kell járniuk, hogy milyen feltételei vannak egy termék értékesítésének, szembesülnek különböző problémákkal is, a szerződéskötés során kommunikációs érvelési képességeiket is használniuk kell, amit a fejlesztési terv elején lévő feladatok megoldása során gyakorolhatnak. 

FELADAT 8.

Stratégiai gondolkodási művelet: összegzés, stratégiai tervezés

Témakör: Életünk és gazdaság: a pénz és a munka világa

Feladat címe: Takarékoskodjunk a jövőre!

Feladatleírás

Készítsétek el Ignác háztartásnak költségvetési tervét! Térképezzétek fel azokat a pontokat, ahol pénzt tudna megtakarítani!

  1. Dolgozzatok ki egy stratégiai tervet, amely segítségével Ignác még több pénzt tud megtakarítani a mindennapokban! Ebben lesz segítségetekre az ötletelőtáblázat.
  2. Az ötletelés után állítsatok fel egy fontossági sorrendet is a megoldást tisztázó táblázat segítségével!
Ötletelőtáblázat megtakarítás stratégiai tervéhez
Megoldást tisztázó táblázat megtakarítás stratégiai tervezéséhez

Elvárható teljesítmény

Ötletelőtáblázat lehetséges megoldása a megtakarítás stratégiai tervéhez
Megoldást tisztázó táblázat lehetséges megoldása a megtakarítás stratégiai tervezéséhez

Metodikai értékelés

Az általános iskolás korosztály utolsó feladata a stratégiai gondolkodás műveleti szintjei közül az összegző és értékelőműveleti szintbe tartozó feladat. A tanulóknak végig kell gondolni, melyek azok a pontok Ignác életében, ahol pénzt tud megtakarítani, majd a kitalált spórolási pontokból egy sorrendet is kell alkotniuk. A feladat során a fejlesztési terv előző feladataiban elsajátított technikákat kell alkalmazni, amikor megvizsgálják, hogy az egyes pontoknál spórolhat-e vagy sem, illetve a sorrendbe rakás is egy elemzés műveleti szinthez tartozó feladat. A feladatban az összegzés és az érékelés úgy jelenik meg, hogy egy olyan költségvetési tervet készítenek, mely saját ötleteiket tartalmazza, tényleg működő képes és Ignác életét megkönnyíti. A megoldás tisztázó táblázat segíti a tanulókat, hogy még egyszer átgondolják, milyen pontokat alkottak és azok a pontok a többihez képest mennyire fontosak, vagy akár újragondolják és új pontokat írjanak. Tehát segíti az ismeretek megítélését és felmérését is.  

Források:

Kiemelt kép forrása

Legfrissebb írások

Rovatok

Új írásaink

Módszertani műhely

Tevékenységközpontú fejlesztő feladatok a természettudomány órán

Három egymásra épülő feladatot mutat be az írás, amelyek révén az 5. évfolyamos tanulók aktív, élményszerű, ugyanakkor egyszerűen kivitelezhető tevékenységek során fedezhetik fel a levegő felmelegedésének és a hőáramlási folyamatoknak a törvényszerűségeit.

Taníts érdekesen érdekeset!

A keréktől a füstig

Ha valaki buddhista vallású területen utazik, elképzelhetetlen, hogy ne találkozzon a vallás fontosabb jelképeivel. Ezek egy részét mutatja be az írás főként Tibet területéről vett példákon.

Taníts érdekesen érdekeset!

A nagyúr

Az írás az afrikai Namib-sivatag különleges felépítésű szárazságtűrő növényét, az évszázmilliók óta csaknem változatlan velvícsiát mutatja be szép fotókkal eredeti környezetében.