A mediterrán vidék mint tipikus táj

Szerző: Székely Florentina Katalin
földrajz tanárszakos egyetemi hallgató, ELTE TTK
szekelyflorentinakatalin@gmail.com
Az írás a mediterrán mint tipikus táj feldolgozásának egy lehetséges módját mutatja be.

Egy kooperatív-kollaboratív óra terve

Az óra célja, hogy a tanulók megismerkedjenek a mediterrán területek elhelyezkedésével és földrajzi jellemzőivel, tudjanak példát mondani mediterrán területekre, és azok természet- és társadalomföldrajzi sajátosságaira.

A feladatok során a tanulók csoportban dolgoznak digitális eszközök segítségével, így fejlődik az együttműködési és kommunikációs, valamint digitális kompetenciájuk. A feladatok elvégzéséhez szükség van internetkapcsolatra, számítógépre, telefonra, projektorra. Használjuk a Padlet, a Canva, a Mentimeter és a  Superteachertools alkalmazásokat. A feladatokat egy számítógépekkel felszerelt tanterembe terveztem, különösen a második csoportos feladat miatt fontos, hogy a számítógépeken letöltött videóvágó program is legyen. 

Időbeosztás

  • Adminisztráció, óra kezdete: 0–2. perc
  • Ráhangolódás: 3–7. perc 
  • Első csoportmunka: 8–20. perc
  • Második csoportmunka: 21–40. perc
  • Értékelések: 41–45. perc

Feladatok

Ráhangolódás

Az óra eleji adminisztratív teendők után ráhangolódással kezdjük a téma feldolgozását. A Menti.com oldalra belépve kell a tanulóknak leírniuk az első dolgot, ami eszükbe jut, ha a „mediterrán” szót hallják. Majd kivetítem az osztály válaszait, így tájékozódom a tanulók előzetes tudásáról, és ők is láthatják, hogy mire gondoltak a többiek.

Közösen készülő szófelhő a Menti alkalmazásban (képernyőfelvétel)

Első csoportmunka

A következő feladat már csoportban zajlik, amit előbb egy online módon történő csoportalkotás előz meg, amihez a www.superteachertools.us oldalt használjuk.

A tanulóknak a Canva oldalon előre elkészített diasorban feltett kérdésekre kell válaszolniuk a képek, a grafikon, a tankönyv szövege és az internet segítségével.

Canva prezentáció

A mediterrán vidék mint tipikus táj

  • Mely tájak, területek tartoznak a mediterrán vidékhez?
  • Mit tudtok leolvasni az éghajlati diagramról? Mi jellemző a mediterrán éghajlatra?
  • Milyen helyben termesztett finomságokat kóstolhatunk, ha a mediterrán területre utazunk? Melyek a jellegzetes termesztett növényei?

A tanulók a kérdésekre adott válaszaikat csoportonként feltöltik a Padletre, és bemutatják a többi csoport számára a válaszaikat. A csoportok neve a Padleten látható. Minden csoportnak más-más kérdésen kell dolgoznia, így közösen, az egész osztály fogja kialakítani a mediterrán vidék bemutatását. 

A tanulócsoportok válaszai a Padlet felületen (képernyőfelvétel)

Fontos, hogy a csoporttagok felosszák egymás között a szerepeket. Minden csoportot négy tanuló alkot. A csoporton belüli szerepek a következők: 

  • csoportvezető, aki kiosztja a szerepeket és koordinálja a munkát, hogy gördülékenyen menjen;
  • időfelelős, aki időnként jelzi a többieknek, hogy mennyi idejük van még hátra a munkából;
  • jegyző, aki a Padletre feltölti a csoport válaszait;
  • mesélő, aki elmondja a többi csoportnak, hogy milyen válaszokat adtak.

A feladatot tanári magyarázat, kiegészítések kísérik, így a tanulók szakszerű és átfogó képet kaphatnak a mediterrán területek jellemzőiről. 

Második csoportmunka

A második csoportmunka során a tanulóknak egy rövid (maxiumum 1 perces) reklámfilmet kell készíteniük egy utazási iroda számára, amely szeretne minél több embert rávenni arra, hogy mediterrán területre utazzon. A feladathoz az interneten található képeket kell felhasználniuk és egy zenét illeszteniük a videó alá, illetve kiegészíthetik szöveggel is. 

Egy a tanulók által készített lehetséges reklámfilm. Két kép a Csoda Mediterrán Utazási Iroda reklámfilmjéből

Értékelések

Az óra közben többször is előkerül az értékelés mint kötelező órai elem, „feladat”. A csoportok egymást közvetlenül az első csoportmunka befejezése után értékelik szóban, ezzel azonnali visszajelzést adnak a végzett munka eredményéről. Fontos, hogy kapjon tőlük visszajelzést a mesélő arról, hogy érthetően mondta-e el a megbeszélteket, átlátható volt-e a többiek számára is a Padlet-oszlop (mert ebből a későbbiekben készülhetnek). 

A videók megtekintése után is szóban értékelik egymást a csoportok. Kinek, hogy tetszett a videó, mi volt benne jó, mire figyeljenek legközelebb? (Pl. „Nagyon jó volt a zeneválasztás és a képek, ötletes nevet adtatok az utazási irodátoknak. Legközelebb esetleg lehetne egy kicsit lassabb a képek váltakozása, hogy több idő legyen elolvasni, ha van rajtuk szöveg.”)

A csoporton belül mindenkinek kell értékelnie önmagát és másokat. Egymás értékelése írásban, anonim módon történik, így kiküszöbölve azt, hogy eltitkolják, ha valamelyik csoporttag munkájával nem voltak megelégedve. Az írásbeli értékeléshez egy Google Űrlapot alkalmazok.  

A tanulói értékelésen kívül a tanári értékelés is meghatározó eleme az órának. Minden feladat után van lehetőség megbeszélni a kérdéseket, illetve fontosnak tartom, hogy értékeljem is a tanulók munkáját:  „Nagyon jó ötlet.”, „Tényleg jellemző erre a vidékre, amit írtatok…”, „Ügyesen oldottátok meg a feladatot!”. Főként a pozitív megerősítésben és az előremutató tanácsadásban hiszek, így azt igyekezném az órái értékelésnél is alkalmazni. 

Részlet az értékelő Google Űrlapból

Mellékletek

Források:

Felhasznált források 

  • Földrajz kerettanterv az általános iskolák 7-8. évfolyama számára 
  • Módszerek és eszközök a földrajztanításban előadás – Együttműködő földrajztanulás 
  • http://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/koop_tech_oj/iv_fejleszt_rtkels_a_kooperatv_tanulsi_folyamatban.html
  • http://fszk.hu/wp-content/uploads/2016/08/de-hogyan_fejleszto-tamogato-ertekeles.pdf

Felhasznált képi források

 

https://www.youtube.com/watch?v=SVAzB8Uj0KM

Kiemelt írások

Módszertani műhely

Módszertani megújulás civil együttműködések révén

A 21. századi iskolának korábban nem látott kihívásokkal kell megküzdenie. A folyamatosan gyorsuló ütemű globalizáció olyan kérdéseket vet fel, amelyek megoldása a jövő nemzedékekre is hárul, ezekre tehát fel kell készíteni a most iskolába járókat.

Módszertani műhely

Az „Energiakövetek 2017” program bemutatása

„Szuperhősöket a magyar oktatásba!” jelmondattal várt kreatív és szemléletformáló pályázatokat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal az Energiakövetek programban, amelyek alapján élményszerű órákat tarthatnak a pályázók az iskolásoknak.