Tevékenységközpontú fejlesztő feladatok a természettudomány órán

Szerző: Kiss Klaudia
Pomázi Német Nemzetiségi Általános Iskola
kissklau7@gmail.com
Három egymásra épülő feladatot mutat be az írás, amelyek révén az 5. évfolyamos tanulók aktív, élményszerű, ugyanakkor egyszerűen kivitelezhető tevékenységek során fedezhetik fel a levegő felmelegedésének és a hőáramlási folyamatoknak a törvényszerűségeit.

A levegő felmelegedése

A mai természettudományos oktatás középpontjában a felfedeztetésen, a tevékenységközpontú tanuláson és a tantárgyak közötti integráción alapuló kompetenciafejlesztés áll. Az alábbiakban három olyan egymásra épülő feladatot mutatok be, amelyek révén az 5. évfolyamos tanulók aktív, élményszerű tevékenységek során fedezhetik fel a levegő felmelegedésének és a hőáramlási folyamatoknak a törvényszerűségeit. A feladatsor interdiszciplináris szemléletben készült: a földrajzi tartalmak feldolgozását a fizika és a környezetismeret alapfogalmai támogatják, lehetőséget adva a természettudományos tantárgyak közötti tudatos integrációra. A tanulók valós környezeti jelenségeket vizsgálnak – a felszínek különböző felmelegedésétől a légmozgások kialakulásán át az üvegházhatás modellezéséig –, így saját tapasztalatokra építve alakítják ki fogalmaikat. 

A feladatok elsődleges pedagógiai célja a megfigyelőképesség, az ok-okozati gondolkodás, a térszemlélet és a következtetési készség fejlesztése, miközben a diákok együttműködve, kutatói szerepbe helyezkedve dolgoznak. Az egymásra épülő, tapasztalatszerzésre és modellalkotásra építő feladatok támogatják a jelenségalapú tanulást, erősítik a természettudományos gondolkodásmódot, és hozzájárulnak ahhoz, hogy a tanulók rendszerszinten lássák a természet működését.

Tartalom: Hogyan melegít a napsugárzás? 

  • A tanulók csoportmunkában megfigyelik, hogyan melegednek fel különböző felületek a napsugárzás hatására. A vizsgálat során a fűre helyezett fehér póló, fekete póló és alufólia felületek felmelegedését hasonlítják össze. A tanulók megtapasztalják az eltérő fényvisszaverő képességet (albedó) és megértik a felület színének szerepét a felmelegedésben. Megtapasztalják azt is, hogy a levegőt a felszín által kisugárzott hő melegíti fel.
  • A feladat második részében a tanulók iránytű segítségével meghatározzák a Nap égtáji helyzetét, majd egy felgyűrt polifoammal modellezik, hogy a lejtők Nap felőli és árnyékolt oldalai eltérően melegednek fel, megértve ezzel a domborzat (lejtés és kitettség) hatását is.
  • Vizsgálják a természetes és mesterséges felületek hőmérséklet-különbségét is, következtetéseik megerősítésére.

Kapcsolódó tananyag:

  • a Nap szerepe a felszín és a levegő felmelegedésében;
  • a domborzat és a tájolás hatása a felmelegedésre;
  • energiaáramlás a természetben;
  • a hőtan alapjai (sugárzás, visszaverődés, elnyelés).

Fejlesztendő tanulói kompetenciák:

  • megfigyelőképesség;
  • rendszerező képesség;
  • térszemlélet (égtájak, lejtők);
  • együttműködési készség;
  • természettudományos gondolkodás.

Módszerek:

  • terepmunka;
  • megfigyelés;
  • tapintásos összehasonlító vizsgálat;
  • modellezés;
  • rögzítés és értékelés megfigyelőlapon;
  • tanulói következtetés, értelmezés, általánosítás.

Munkaforma: csoportmunka – kooperatív munka (4 fős csoportok). Csoportokon belüli szereposztás: 1. felületkihelyező, 2. iránymérő és polifoam-kihelyező, 3. hőmérséklet-érzékelő, 4. jegyző 

Időigény: 16 perc

Időbeosztás:

1. rész – 6 perc

  • helyszínre vonulás, ráhangolódás, feladatok kiosztása;
  • a Nap irányának mérése iránytűvel;
  • anyagok kiosztása;
  • felületek kezdeti hőmérsékletének ellenőrzése tapintással (azonosak-e?);
  • 5:50-6:00’ felületek kihelyezése a napra; polifoam kihelyezése a Nap irányába és felgyűrése;
  • 6:00’ stopper indítása (tanár által, egyszerre).

2. rész – 5 perc

  • várakozás;
  • közben „felületkutatás”: 3, az iskolaudvaron található felület hőmérsékletének érzékelése tapintással (pl. betonjárda, murva, vasrács, fű, homok), összehasonlítása;
  • megfigyelési lap megfelelő részének kitöltése, a lap 2. oldalának áttekintése a továbbiakhoz.

3. rész – 5 perc

  • 11:00’ közvetlenül a felületek fölötti levegő összehasonlítása a kéz érzékelésével, felületek hőmérsékletének összehasonlítása tapintással;
  • eredmények rögzítése a megfigyelési lapon;
  • (pontos mérés elvégzése infravörös hőmérővel lehetséges – opcionális);
  • eredmények megbeszélése, értelmezés, következtetések, munkalap 2. oldal közös kitöltése, egyszerű ábra;
  • vissza a tanterembe.

Szemléltető és munkaanyagok:

  • Szükséges eszközök csoportonként: fekete és fehér póló, alufóliadarab, sötét színű polifoam, iránytű, megfigyelőlap, ceruza, kemény alátét, stopper
  • Szükséges feltételek: füves terület, napsütés – hiányában a tevékenység teremben, infralámpa használatával is elvégezhető. Az anyagokat érdemes pl. kartondobozban tárolni a kihelyezésig.

Feladatlap

A feladatlap megoldása link

A megbeszélés kérdései:

  • Miért melegedett jobban a fekete póló, mint a fehér?
  • Miért az alufólia volt a leghidegebb?
  • A polifoamnak miért a Nap felőli oldala melegedett fel jobban?

Rögzítés a füzetben

A földfelszín felmelegedése függ:

  • a fényvisszaverő képességétől (albedó) – hó: nagy, aszfalt: kicsi
  • a színétől – sötét: jobban elnyeli a fényt, jobban felmelegszik
  • a domborzattól – a déli lejtőket az É-i félgömbön nagyobb szögben érik a napsugarak

A levegőt a felszín által kisugárzott hő melegíti fel.

Tartalom: Hogyan mozog a felszín felett felmelegedő levegő? 

A tanulók megfigyelik, hogyan viselkedik a felszín közelében felmelegedő levegő. A melegebb levegő kitágul, sűrűsége csökken, ezért felfelé áramlik. A felfelé áramló levegő mozgásba hozza a papírból készült, spirál alakú „kígyót”. A kísérlet szemlélteti a hőmérséklet-különbség hatására létrejövő légmozgást, amely természetben is megfigyelhető (pl. felszálló légáramlatok, hőoszlopok, termikek).

Kapcsolódó tananyag:

  • a levegő felmelegedése;
  • a szél keletkezése;
  • hőáramlás, hőterjedés;
  • energia és hő.

Fejlesztendő kompetenciák:

  • megfigyelőképesség;
  • ok-okozati gondolkodás;
  • megfigyelési-vizsgálódási készség;
  • értelmezés, következtetés;
  • eszközhasználat; munkavédelmi szabályok betartása;
  • kommunikációs kompetenciák;
  • együttműködés, egymásra figyelés.

Módszerek:

  • megfigyelés;
  • vizsgálódás;
  • ok-okozati következtetés;
  • tanulói eszközhasználat.

Munkaforma:

Páros munka – kooperatív munka: a tanulók páronként készítenek papírkígyót. A vizsgálat során egyikük a mécsesekért felelős, a másik a papírkígyót tartja. A megfigyelést és a következtetések levonását együtt végzik.

Időigény: 13 perc

Időbeosztás:

  • előkészítés, párok, eszközök kiosztása, munkavédelem – 2’
  • papírspirál megrajzolása és kivágása, rögzítés a pálca hegyére – 5’
  • mécsesek meggyújtása, kísérlet elvégzése, mécsesek biztonságos eloltása – 3’
  • megfigyelések, következtetések megbeszélése páronként – 1’
  • a következtetés rögzítése a füzetben, korábbi ábra kiegészítése – 2’

Szemléltető eszközök és munkaanyagok:

  • Szükséges eszközök és anyagok (mindenből páronként 1-1 db): fémtálca, hegyezett hurkapálca vagy ceruza, papírlap, olló, ceruza, gyufa és 3 mécses/pár, főzőpohár
  • Megjegyzés: látványosabb, ha nagyobb meleg felületet (pl. olajradiátort) használunk, ekkor 1-1 fél burgonyára rögzíthetjük a kígyót.
A szélkígyó szabásmintája

A feladat leírása: 

  1. Rajzoljunk legalább 5-6 menetből álló spirálvonalat a papírra! Vágjuk végig a papírt a vonal mentén, így egy feltekeredett papírkígyót kapunk. A közepét kissé meghajtva, óvatosan helyezzük ezt fel a ceruza/hurkapálca hegyére úgy, hogy könnyedén tudjon forogni!
  2. Gyújtsunk meg három mécsest, és óvatosan tartsuk fölé a ceruzát! Figyeltessük meg, hogy a papírkígyó forgásba jön!

Biztonsági intézkedések:

  • Az olló és a hegyezett hurkapálca vége hegyes, ezért óvatosan használd ezeket az eszközöket! Figyelj a társaidra!
  • A papírt nem szabad a lángba tartani, mert könnyen meggyulladhat!
  • Körültekintően és csak a fémtálcán dolgozz! 
  • A mécseseket a végén a főzőpohár ráborításával oltsd el!
  • A gyufát, égő mécsest a tanulók csak felügyelettel használhatják.

A megbeszélés kérdései:

  • Mi történt a papírkígyóval, amikor a mécsesek fölé tartottad?
  • Miért kezdett el forogni a papírkígyó?

Rögzítés a füzetben:

  • Korábbi ábra kiegészítése: meleg levegő nyíl és felirat
  • A meleg levegő felfelé száll.

Tartalom: Mi történik a légkörben a földfelszín által kisugárzott hővel? 

A tanulók egyszerű és látványos vizsgálattal modellezik az üvegházhatást. A pillecukrot infralámpával melegítik két különböző helyzetben ugyanannyi ideig (1. üvegtál nélkül szabadon és 2. üvegtál alatt alufólián). Tanulmányozzák az eredeti és a melegített pillecukrok belsejét. Megfigyelik, hogyan változik a pillecukor mérete és állaga a melegítés hatására. A belül lyukacsos cukor kitágul, ezért mérete mindkét esetben nő, de az üvegtál alatt magasabb és szélesebb lesz, mint szabadon. Egy idő múlva meg is olvad, ragacsossá válik. Megértik, hogy a különbséget az üvegtál jelenléte okozza: a hő a fényvisszaverő felületről és az üvegtálról is visszaverődik, így a hő bent marad, hasonlóan ahhoz, mint az üvegházakban, illetve ahhoz, ahogyan a Föld légköre visszatartja a hőt.

Kapcsolódó tananyag:

  • az üvegházhatás alapjai (fizika, földrajz, kémia, környezetismeret);
  • az anyagok hőtani tulajdonságai (térfogatváltozás melegítéskor);
  • hősugárzás, elnyelés, visszaverődés.

Fejlesztendő kompetenciák:

  • problémamegoldás;
  • megfigyelőkészség;
  • ok–okozati összefüggés felismerése;
  • természettudományos gondolkodás;
  • anyagok tulajdonságainak felismerése, leírása;
  • modellalkotás, analógia értelmezése (üvegház – a Föld légköre).

Módszerek:

  • tanári demonstráció;
  • csoportos és egyéni megfigyelés (pillecukor szétbontása) megadott szempontok szerint;
  • összehasonlító vizsgálat;
  • következtetés empirikus tapasztalat alapján;
  • értelmezés, analógia felfedeztetése.

Munkaformák:

  • frontális munka (tanári demonstráció, biztonsági okokból)
  • egyéni tevékenység

Időigény: 16 perc

Időbeosztás:

  • Bevezetés, eszközök előkészítése, biztonság megbeszélése – 2 perc
  • Kísérlet futtatása, megfigyelés, megfigyelési lap kitöltése (2 verzió, egymás után):
  • pillecukor üvegtál nélkül, melegítés: 1,5’ – összesen 4 perc
  • pillecukor üvegtál alatt + alufólia, melegítés: 1,5’  – összesen 4 perc
  • Értelmezés, magyarázat megbeszélése, rögzítés a megfigyelési lapon; pillecukor elfogyasztása – 3 perc
  • Ábra kiegészítése, jegyzet – 3 perc

Szükséges anyagok és eszközök: infralámpa, üvegtál, pillecukrok tanulónként (3-3 db), alufólia darab, 2 hőálló tálca a kivett cukroknak, ceruza, megfigyelési lap, stopper

A tevékenység menete:

  1. 3 pillecukor tanulónként.
  2. Az 1-t mindenki a tálcára teszi.
  3. A 2-at mindenki a 2. tálcára teszi, 1,5’-ig infralámpa alatt melegítjük (tanári felügyelet).
  4. Közben figyelik a méretváltozást.
  5. Ha a cukor már megfogható, szétbontják, megfigyelik a belsejét. Megfigyelő lapra lerajzolják, leírják a megfigyeléseket (közös megbeszélés közben).
  6. A 3-at mindenki a 3. tálcára teszi, 1,5’-ig alufólián, üvegtálat ráborítva, infralámpa alatt melegítjük (tanári felügyelet).
  7. Közben figyelik a méretváltozást, összehasonlítják az 1. és a 2. cukorral.
  8. Ha a cukor már megfogható, szétbontják, megfigyelik a belsejét, összehasonlítják. Megfigyelő lapra lerajzolják, leírják a megfigyeléseket (közös megbeszélés közben), lerajzolják és leírják a következtetést. Elfogyaszthatják a pillecukrokat.
  9. Üvegházhatás ábra feliratozása, fogalom rögzítése a füzetben.

A pillecukros vizsgálat beállítása (fotók: Kiss K.)

Biztonsági intézkedések: A tanulók 0,5–1 m távolról figyelnek. A pillecukrot NEM fogják meg melegítés közben. A meleg üvegtálhoz nem érnek hozzá.

Feladatlap

1. Megfigyelési lap

Feladat megoldásalink

2. Ábrakiegészítés (füzetbe ragasztandó)

Egészítsd ki az ábrát a megfelelő feliratokkal! 

Nap, földfelszín, hősugárzás, napsugárzás, visszavert hősugarak, vízgőz

Minek feleltethető meg az üvegházhatásban a pillecukros megfigyelés…

  • infralámpája? ………………………………………………
  • az infralámpa sugarai? ………………………………….
  • üvegtálja?       ………………………………………………

A feladatlap megoldása link

Rögzítés a füzetben:

  • Üvegházhatás ábra
  • Üvegházhatás: a levegő vízgőztartalma nem engedi megszökni a felszín által kisugárzott hőt a légkörből, hanem visszaveri azt.

Az elfogyasztható élmény… (fotó: Kiss K.)

Források:

Legfrissebb írások

Rovatok

Új írásaink

Taníts érdekesen érdekeset!

A keréktől a füstig

Ha valaki buddhista vallású területen utazik, elképzelhetetlen, hogy ne találkozzon a vallás fontosabb jelképeivel. Ezek egy részét mutatja be az írás főként Tibet területéről vett példákon.

Taníts érdekesen érdekeset!

A nagyúr

Az írás az afrikai Namib-sivatag különleges felépítésű szárazságtűrő növényét, az évszázmilliók óta csaknem változatlan velvícsiát mutatja be szép fotókkal eredeti környezetében.

Módszertani műhely

A stratégiai gondolkodást fejlesztő feladatok a középiskolai földrajztanításban  

A stratégiai gondolkodás fejlesztése jó lehetőséget ad a tanulók kreatív és kritikai gondolkodásának fejlesztésére. Ebben a cikkben a tanulók stratégiai gondolkodását fejlesztő feladatokat mutatunk be, amelyek a kerettanterv valamennyi témaköréhez kapcsolódnak, és fokozatosan nehezednek a középiskolai szinten.