A levegő felmelegedése
A mai természettudományos oktatás középpontjában a felfedeztetésen, a tevékenységközpontú tanuláson és a tantárgyak közötti integráción alapuló kompetenciafejlesztés áll. Az alábbiakban három olyan egymásra épülő feladatot mutatok be, amelyek révén az 5. évfolyamos tanulók aktív, élményszerű tevékenységek során fedezhetik fel a levegő felmelegedésének és a hőáramlási folyamatoknak a törvényszerűségeit. A feladatsor interdiszciplináris szemléletben készült: a földrajzi tartalmak feldolgozását a fizika és a környezetismeret alapfogalmai támogatják, lehetőséget adva a természettudományos tantárgyak közötti tudatos integrációra. A tanulók valós környezeti jelenségeket vizsgálnak – a felszínek különböző felmelegedésétől a légmozgások kialakulásán át az üvegházhatás modellezéséig –, így saját tapasztalatokra építve alakítják ki fogalmaikat.
A feladatok elsődleges pedagógiai célja a megfigyelőképesség, az ok-okozati gondolkodás, a térszemlélet és a következtetési készség fejlesztése, miközben a diákok együttműködve, kutatói szerepbe helyezkedve dolgoznak. Az egymásra épülő, tapasztalatszerzésre és modellalkotásra építő feladatok támogatják a jelenségalapú tanulást, erősítik a természettudományos gondolkodásmódot, és hozzájárulnak ahhoz, hogy a tanulók rendszerszinten lássák a természet működését.
1. feladat: Felületek eltérő felmelegedésének megfigyelése terepen (iskolaudvaron)
Tartalom: Hogyan melegít a napsugárzás?
- A tanulók csoportmunkában megfigyelik, hogyan melegednek fel különböző felületek a napsugárzás hatására. A vizsgálat során a fűre helyezett fehér póló, fekete póló és alufólia felületek felmelegedését hasonlítják össze. A tanulók megtapasztalják az eltérő fényvisszaverő képességet (albedó) és megértik a felület színének szerepét a felmelegedésben. Megtapasztalják azt is, hogy a levegőt a felszín által kisugárzott hő melegíti fel.
- A feladat második részében a tanulók iránytű segítségével meghatározzák a Nap égtáji helyzetét, majd egy felgyűrt polifoammal modellezik, hogy a lejtők Nap felőli és árnyékolt oldalai eltérően melegednek fel, megértve ezzel a domborzat (lejtés és kitettség) hatását is.
- Vizsgálják a természetes és mesterséges felületek hőmérséklet-különbségét is, következtetéseik megerősítésére.
Kapcsolódó tananyag:
- a Nap szerepe a felszín és a levegő felmelegedésében;
- a domborzat és a tájolás hatása a felmelegedésre;
- energiaáramlás a természetben;
- a hőtan alapjai (sugárzás, visszaverődés, elnyelés).
Fejlesztendő tanulói kompetenciák:
- megfigyelőképesség;
- rendszerező képesség;
- térszemlélet (égtájak, lejtők);
- együttműködési készség;
- természettudományos gondolkodás.
Módszerek:
- terepmunka;
- megfigyelés;
- tapintásos összehasonlító vizsgálat;
- modellezés;
- rögzítés és értékelés megfigyelőlapon;
- tanulói következtetés, értelmezés, általánosítás.
Munkaforma: csoportmunka – kooperatív munka (4 fős csoportok). Csoportokon belüli szereposztás: 1. felületkihelyező, 2. iránymérő és polifoam-kihelyező, 3. hőmérséklet-érzékelő, 4. jegyző
Időigény: 16 perc
Időbeosztás:
1. rész – 6 perc
- helyszínre vonulás, ráhangolódás, feladatok kiosztása;
- a Nap irányának mérése iránytűvel;
- anyagok kiosztása;
- felületek kezdeti hőmérsékletének ellenőrzése tapintással (azonosak-e?);
- 5:50-6:00’ felületek kihelyezése a napra; polifoam kihelyezése a Nap irányába és felgyűrése;
- 6:00’ stopper indítása (tanár által, egyszerre).
2. rész – 5 perc
- várakozás;
- közben „felületkutatás”: 3, az iskolaudvaron található felület hőmérsékletének érzékelése tapintással (pl. betonjárda, murva, vasrács, fű, homok), összehasonlítása;
- megfigyelési lap megfelelő részének kitöltése, a lap 2. oldalának áttekintése a továbbiakhoz.




3. rész – 5 perc
- 11:00’ közvetlenül a felületek fölötti levegő összehasonlítása a kéz érzékelésével, felületek hőmérsékletének összehasonlítása tapintással;
- eredmények rögzítése a megfigyelési lapon;
- (pontos mérés elvégzése infravörös hőmérővel lehetséges – opcionális);
- eredmények megbeszélése, értelmezés, következtetések, munkalap 2. oldal közös kitöltése, egyszerű ábra;
- vissza a tanterembe.
Szemléltető és munkaanyagok:
- Szükséges eszközök csoportonként: fekete és fehér póló, alufóliadarab, sötét színű polifoam, iránytű, megfigyelőlap, ceruza, kemény alátét, stopper
- Szükséges feltételek: füves terület, napsütés – hiányában a tevékenység teremben, infralámpa használatával is elvégezhető. Az anyagokat érdemes pl. kartondobozban tárolni a kihelyezésig.
Feladatlap



A feladatlap megoldása – link


A megbeszélés kérdései:
- Miért melegedett jobban a fekete póló, mint a fehér?
- Miért az alufólia volt a leghidegebb?
- A polifoamnak miért a Nap felőli oldala melegedett fel jobban?
Rögzítés a füzetben


A földfelszín felmelegedése függ:
- a fényvisszaverő képességétől (albedó) – hó: nagy, aszfalt: kicsi
- a színétől – sötét: jobban elnyeli a fényt, jobban felmelegszik
- a domborzattól – a déli lejtőket az É-i félgömbön nagyobb szögben érik a napsugarak
A levegőt a felszín által kisugárzott hő melegíti fel.
2. feladat: Forgó papírkígyó
Tartalom: Hogyan mozog a felszín felett felmelegedő levegő?
A tanulók megfigyelik, hogyan viselkedik a felszín közelében felmelegedő levegő. A melegebb levegő kitágul, sűrűsége csökken, ezért felfelé áramlik. A felfelé áramló levegő mozgásba hozza a papírból készült, spirál alakú „kígyót”. A kísérlet szemlélteti a hőmérséklet-különbség hatására létrejövő légmozgást, amely természetben is megfigyelhető (pl. felszálló légáramlatok, hőoszlopok, termikek).
Kapcsolódó tananyag:
- a levegő felmelegedése;
- a szél keletkezése;
- hőáramlás, hőterjedés;
- energia és hő.
Fejlesztendő kompetenciák:
- megfigyelőképesség;
- ok-okozati gondolkodás;
- megfigyelési-vizsgálódási készség;
- értelmezés, következtetés;
- eszközhasználat; munkavédelmi szabályok betartása;
- kommunikációs kompetenciák;
- együttműködés, egymásra figyelés.
Módszerek:
- megfigyelés;
- vizsgálódás;
- ok-okozati következtetés;
- tanulói eszközhasználat.
Munkaforma:
Páros munka – kooperatív munka: a tanulók páronként készítenek papírkígyót. A vizsgálat során egyikük a mécsesekért felelős, a másik a papírkígyót tartja. A megfigyelést és a következtetések levonását együtt végzik.
Időigény: 13 perc
Időbeosztás:
- előkészítés, párok, eszközök kiosztása, munkavédelem – 2’
- papírspirál megrajzolása és kivágása, rögzítés a pálca hegyére – 5’
- mécsesek meggyújtása, kísérlet elvégzése, mécsesek biztonságos eloltása – 3’
- megfigyelések, következtetések megbeszélése páronként – 1’
- a következtetés rögzítése a füzetben, korábbi ábra kiegészítése – 2’
Szemléltető eszközök és munkaanyagok:
- Szükséges eszközök és anyagok (mindenből páronként 1-1 db): fémtálca, hegyezett hurkapálca vagy ceruza, papírlap, olló, ceruza, gyufa és 3 mécses/pár, főzőpohár
- Megjegyzés: látványosabb, ha nagyobb meleg felületet (pl. olajradiátort) használunk, ekkor 1-1 fél burgonyára rögzíthetjük a kígyót.

A feladat leírása:
- Rajzoljunk legalább 5-6 menetből álló spirálvonalat a papírra! Vágjuk végig a papírt a vonal mentén, így egy feltekeredett papírkígyót kapunk. A közepét kissé meghajtva, óvatosan helyezzük ezt fel a ceruza/hurkapálca hegyére úgy, hogy könnyedén tudjon forogni!
- Gyújtsunk meg három mécsest, és óvatosan tartsuk fölé a ceruzát! Figyeltessük meg, hogy a papírkígyó forgásba jön!


Biztonsági intézkedések:
- Az olló és a hegyezett hurkapálca vége hegyes, ezért óvatosan használd ezeket az eszközöket! Figyelj a társaidra!
- A papírt nem szabad a lángba tartani, mert könnyen meggyulladhat!
- Körültekintően és csak a fémtálcán dolgozz!
- A mécseseket a végén a főzőpohár ráborításával oltsd el!
- A gyufát, égő mécsest a tanulók csak felügyelettel használhatják.
A megbeszélés kérdései:
- Mi történt a papírkígyóval, amikor a mécsesek fölé tartottad?
- Miért kezdett el forogni a papírkígyó?
Rögzítés a füzetben:
- Korábbi ábra kiegészítése: meleg levegő nyíl és felirat

- A meleg levegő felfelé száll.
3. feladat: Üvegházhatás modellezése pillecukros vizsgálattal
Tartalom: Mi történik a légkörben a földfelszín által kisugárzott hővel?
A tanulók egyszerű és látványos vizsgálattal modellezik az üvegházhatást. A pillecukrot infralámpával melegítik két különböző helyzetben ugyanannyi ideig (1. üvegtál nélkül szabadon és 2. üvegtál alatt alufólián). Tanulmányozzák az eredeti és a melegített pillecukrok belsejét. Megfigyelik, hogyan változik a pillecukor mérete és állaga a melegítés hatására. A belül lyukacsos cukor kitágul, ezért mérete mindkét esetben nő, de az üvegtál alatt magasabb és szélesebb lesz, mint szabadon. Egy idő múlva meg is olvad, ragacsossá válik. Megértik, hogy a különbséget az üvegtál jelenléte okozza: a hő a fényvisszaverő felületről és az üvegtálról is visszaverődik, így a hő bent marad, hasonlóan ahhoz, mint az üvegházakban, illetve ahhoz, ahogyan a Föld légköre visszatartja a hőt.
Kapcsolódó tananyag:
- az üvegházhatás alapjai (fizika, földrajz, kémia, környezetismeret);
- az anyagok hőtani tulajdonságai (térfogatváltozás melegítéskor);
- hősugárzás, elnyelés, visszaverődés.
Fejlesztendő kompetenciák:
- problémamegoldás;
- megfigyelőkészség;
- ok–okozati összefüggés felismerése;
- természettudományos gondolkodás;
- anyagok tulajdonságainak felismerése, leírása;
- modellalkotás, analógia értelmezése (üvegház – a Föld légköre).
Módszerek:
- tanári demonstráció;
- csoportos és egyéni megfigyelés (pillecukor szétbontása) megadott szempontok szerint;
- összehasonlító vizsgálat;
- következtetés empirikus tapasztalat alapján;
- értelmezés, analógia felfedeztetése.
Munkaformák:
- frontális munka (tanári demonstráció, biztonsági okokból)
- egyéni tevékenység
Időigény: 16 perc
Időbeosztás:
- Bevezetés, eszközök előkészítése, biztonság megbeszélése – 2 perc
- Kísérlet futtatása, megfigyelés, megfigyelési lap kitöltése (2 verzió, egymás után):
- pillecukor üvegtál nélkül, melegítés: 1,5’ – összesen 4 perc
- pillecukor üvegtál alatt + alufólia, melegítés: 1,5’ – összesen 4 perc
- Értelmezés, magyarázat megbeszélése, rögzítés a megfigyelési lapon; pillecukor elfogyasztása – 3 perc
- Ábra kiegészítése, jegyzet – 3 perc
Szükséges anyagok és eszközök: infralámpa, üvegtál, pillecukrok tanulónként (3-3 db), alufólia darab, 2 hőálló tálca a kivett cukroknak, ceruza, megfigyelési lap, stopper
A tevékenység menete:
- 3 pillecukor tanulónként.
- Az 1-t mindenki a tálcára teszi.
- A 2-at mindenki a 2. tálcára teszi, 1,5’-ig infralámpa alatt melegítjük (tanári felügyelet).
- Közben figyelik a méretváltozást.
- Ha a cukor már megfogható, szétbontják, megfigyelik a belsejét. Megfigyelő lapra lerajzolják, leírják a megfigyeléseket (közös megbeszélés közben).
- A 3-at mindenki a 3. tálcára teszi, 1,5’-ig alufólián, üvegtálat ráborítva, infralámpa alatt melegítjük (tanári felügyelet).
- Közben figyelik a méretváltozást, összehasonlítják az 1. és a 2. cukorral.
- Ha a cukor már megfogható, szétbontják, megfigyelik a belsejét, összehasonlítják. Megfigyelő lapra lerajzolják, leírják a megfigyeléseket (közös megbeszélés közben), lerajzolják és leírják a következtetést. Elfogyaszthatják a pillecukrokat.
- Üvegházhatás ábra feliratozása, fogalom rögzítése a füzetben.



Biztonsági intézkedések: A tanulók 0,5–1 m távolról figyelnek. A pillecukrot NEM fogják meg melegítés közben. A meleg üvegtálhoz nem érnek hozzá.
Feladatlap
1. Megfigyelési lap

Feladat megoldása – link


2. Ábrakiegészítés (füzetbe ragasztandó)
Egészítsd ki az ábrát a megfelelő feliratokkal!
Nap, földfelszín, hősugárzás, napsugárzás, visszavert hősugarak, vízgőz

Minek feleltethető meg az üvegházhatásban a pillecukros megfigyelés…
- infralámpája? ………………………………………………
- az infralámpa sugarai? ………………………………….
- üvegtálja? ………………………………………………
A feladatlap megoldása – link
Rögzítés a füzetben:
- Üvegházhatás ábra
- Üvegházhatás: a levegő vízgőztartalma nem engedi megszökni a felszín által kisugárzott hőt a légkörből, hanem visszaveri azt.




















