Szupervonat

Szerző: Vasváry Kinga
Budapest I. Kerületi Szilágyi Erzsébet Gimnázium
vasvary.kinga@gmail.com
A japán Sinkanszen vasúthálózaton közlekedő vonatok szinte repítik az utasokat az egyik japán nagyvárosból a másikba. Sűrűn és nagyon pontosan közlekednek, minőségi szolgáltatást nyújtanak.

A japán szuperexpressz – Japán

Elhelyezkedés

A képek készítésének helyei (Google Maps)

Földrajzi leírás

A magyar emberek legtöbbször csak képen láthatták a japán Sinkanszen vasúthálózaton közlekedő vonatokat, amelyek ma már szinte repítik az utasokat az egyik japán nagyvárosból a másikba. Mi viszont egyelőre csak álmodozhatunk arról, hogy egy ilyen vonattal utazzunk Magyarországon.

A Sinkanszen hálózat térképe (forrás) (letöltés)

Ezeket az angolul „bullet train”-nek, azaz lövedék vonatoknak keresztelt járműveket 1960-tól kezdték fejleszteni, és hihetetlen hamar, már 1964-ben útjára is indult az első szerelvény. Igaz, a Világbank 80 millió amerikai dollárral támogatta a fejlesztést. Már a kezdetekben naponta több mint 80 000 utast szállított, de hamarosan elérte a napi több mint 200 000 főt. A lakóhely és a munkahely közötti erős kötelék fellazult, egyre távolibb munkahelyeket lehet elérni rövid idő alatt. Ma már 2 óra 20 perc alatt lehet vele eljutni Fukuokából Osakába. A Fukuoka (Hakata) – Tokió közötti 1 062 km távolságot kevesebb, mint 5 óra alatt lehet megtenni.

A Nozomi megérkezik Fukuoka vasútállomására. (letöltés)
Az utasok nagy részét a napi ingázók teszik ki. (letöltés)

A Sinkanszen vonat állomásai is igen jól kiépültek, tele van a csarnok árusokkal, ételt, italt, ajándékot, vagy éppen az utazáshoz szükséges kellékeket (piperecikkek stb.) is beszerezhetünk. Elég kevés az ülőhely a peronokon, de minek is lenne, hiszen a vonatok nagyon sűrűn indulnak, szinte percre pontosan, kiszámíthatóan. 

A pályaudvarok információs táblái a vonat nevén, számán, indulási idején, célállomásán, indulási vágányán kívül azt is mutatják, hogy hány vagonból áll a szerelvény és melyik állomásokon áll meg. (letöltés)
A pályaudvarok boltjaiban az utazáshoz megkívánt ételt akár Sinkanszen alakú dobozokban is megvásárolhatják az utasok. (letöltés)

A vasúti sín előtt egy „kerítés” van, ami csak akkor nyílik ki, ha a vonat biztonságosan beérkezett és az ajtók kinyílnak. A peronon jelek segítik a tájékozódást, hogy merre található a kocsi, amelyikbe a jegyünk szól. A vonatra felszállva a repülőgépekre emlékeztető belső tér fogad kényelmes ülésekkel, amelyek egy része mozgatható is. Az elhelyezkedés után a legtöbben előveszik a kis bento dobozukat, amiben meghatározott rend szerint rekeszekben vannak elhelyezve a jellegzetes japán falatok: saláták, halfélék és természetesen az elmaradhatatlan rizs. A mellékhelyiségeket is a fogyatékkal élők számára is tervezték, tiszták és praktikusak.

A peronon pontosan jelölik, hogy a szerelvény vagonjainak ajtaja hol fog nyílni és mely számú ülések vannak a vagon azon részén. (letöltés)
A vonat és a peron automatikus ajtói összehangolva nyílnak és záródnak. (letöltés) (letöltés)

A szuperexpressz nagyon gyors, 300 km/h sebességgel száguld a jól kiépített pályán, ebből alig érezhető bármi a vonat belsejében, csak az ablakokon kinézve következtethetünk a sebességre. Állítólag tudna gyorsabban is menni, de a biztonság elsődleges. A Sinkanszen alakja is sokat változott, az elsőket legömbölyített orral tervezték a légellenállás csökkentése miatt. Azonban amikor a vonat az alagútba ért, a feltorlódott levegő miatt hatalmas zajjal érkezett ki az alagútból. Ez persze kellemetlen, vagy éppen elviselhetetlen volt a környéken lakóknak, és változtatni kellett ezen a mérnököknek. A megoldásra az ötletet a természetből „lopták”. Az egyik mérnök madarász volt, és látta, amint a jégmadár a vízbe bukik, hogy kis halakat fogjon, és szinte alig fodrozódik a víz körülötte. Olyasmi ez, mint amikor a műugróktól várják el a pontozók, hogy alig legyen a beérkezésükkor csobbanás. A vonat elejét „csőrszerűen” képezték ki, és bevált. A vonat eleje a jégmadár csőrére hasonlít, amely nemcsak a hangrobbanást oldotta meg, de a légellenállást és az áramfogyasztást is jelentősen mérsékelte. 

A vonat nagyon sok alagúton megy keresztül, az szinte az utazás felét teszi ki. A kalauz itt is ellenőrzi a jegyeket, mint nálunk, amelyek viszont igen borsosak, elérheti a repülőjegy árát. Viszont cserébe nincs biztonsági ellenőrzés, a 2 órával előbbi kiérkezés kényszere, és a menetidő kevésbé függ az időjárástól.

A Nozomi szuperexpressz 2. osztályú vagonjának belső tere (letöltés)

Rengeteg munkahelyi ingázó, közöttük üzletemberek és turisták veszik igénybe a szolgáltatást, egyre többen tudják megfizetni a kényelmet, a gyorsaságot, a pontosságot, amit ezek a beszédes nevekre keresztelt szupervonatok jelentenek: Hikari (villám), Kodama (visszhang), Nozomi (remény).

Feladat

Párosítsd a közlekedési eszközökről szóló leírásokat a közlekedési eszközök nevével!

Leírások

  1. Széchényi Ödön egy Lyonban látott jármű alapján tett javaslatot az elkészítésére, 1870-ben avatták fel a Várhegy lejtőjén. 1873-ban már 1,5 millió utast szállított, ma is töretlenül kedvelt a turisták körében.
  2. A közlekedési eszköz pályájának kiépítéséhez 20 hónapra volt csak szükség, miközben 138 000 m3 földet mozgattak meg, 47 000 m3 cementre és 3 000 m3 vasra volt szükség a tartószerkezethez. Ez a jármű elsőként indult el a kontinensen.
  3. Sínen önjáró, kézi hajtással közlekedő jármű
  4. Kis mérete miatt könnyen közlekedik szűk utcákban, a riksa motoros változata; nevét valószínűleg a sofőrök gyakori dudálása miatt kapta.
  5. Budapesten 60-as jelzésű villamosnak mondják, ma sajnos nem egész nap közlekedik a magas energiaárakra való hivatkozással.
  6. Legalább 1000 éves jármű, amelyet városi közlekedésre használtak a csatornákon Velencében. Ma főleg a turisták kedvéért használják. Színe a kezdetektől fekete (sötét), amelynek egyik valószínű magyarázata, hogy a jármű ne legyen hivalkodó megjelenésű.
  7. Neve a japán „emberi erővel hajtott jármű” szóból ered. Elterjedésének az volt oka az 1800-as évek elején, hogy az emberi munkaerő olcsóbbnak bizonyult, mint az állatok etetése. A közlekedési eszközt főleg taxinak használják Ázsia egyes országaiban a mai napig is.
  8. Magyarországon 1949-ben indult el az első járat 70-es számmal.
  9. A feltalálója a lovak helyettesítésére találta ki a közlekedési eszközt, nem véletlenül nevezték először faparipának, amivel 14 km/h sebességet is elérhettek.
  10. Az egyik legrégibb, lóvontatta városi tömegközlekedési eszköz.

Közlekedési eszközök

A. trolibusz, B. riksa, C. földalatti vasút, D. tuk-tuk, E. fogaskerekű vasút, F. sikló, G. omnibusz, H. gondola,        I. kerékpár, J. hajtány 

A feladat leírása (letöltés) 

A feladat megoldása(link)

Források:

A fotókat dr. Mari László készítette.

Új írásaink

Taníts érdekesen érdekeset!

A keréktől a füstig

Ha valaki buddhista vallású területen utazik, elképzelhetetlen, hogy ne találkozzon a vallás fontosabb jelképeivel. Ezek egy részét mutatja be az írás főként Tibet területéről vett példákon.

Taníts érdekesen érdekeset!

A nagyúr

Az írás az afrikai Namib-sivatag különleges felépítésű szárazságtűrő növényét, az évszázmilliók óta csaknem változatlan velvícsiát mutatja be szép fotókkal eredeti környezetében.

Taníts érdekesen érdekeset!

Argánolaj

Az írás az argonfa csonthéjas termésének feldolgozását mutatja be képekben, hogy olajat sajtoljanak belőle, vagy a pörkölt magokat fogyasztják.