Taníts, hogy segíthess!
Az empátia, a tolerancia és a sokféleség tisztelete egyre fontosabbá válnak. Ezért kulcsfontosságú, hogy az oktatásban hangsúlya legyen az érzékenyítésnek. A bemutatott projekt célja a tanulók cselekvőképességének és cselekvési hajlandóságának fejlesztése, aminek koncepcióját és földrajzi tananyagait tárja elénk ez az írás.
Funkcióváltás vizsgálata projektmunkában 1.
Az írás egy cégérfelmérési módszerre épülő terepi projekt elméletét járja körül, amely során a tanulók a település (jelen esetben Budapest IX. kerületrészének) funkcióváltását vizsgálják.
A Google Earth közoktatásbeli használatának néhány lehetősége a szakirodalom tükrében
Az írás áttekintést ad a Google Earth oktatási célú használatáról készült tanulmányokból, majd azt vizsgája, hogy a tantervi követelmények és a technikai lehetőségek alapján ezekből mi valósítható meg a magyar köznevelésben a szakmódszertani ajánlások és a 21. századi kompetenciák fejlesztési elvei figyelembe vételével.
Enyhe értelmi fogyatékos és többségi tanulók 2012-es és 2020-as természettudomány tanterveinek összehasonlítása
Az írás bemutatja az enyhe értelmi fogyatékos és a többségi tanulóknak készült kerettantervek összehasonlítására irányult kutatást. Bemutatja a tartalmak hasonlóságait, de eltérő mélységét, és rámutat arra, hogy a többségi gyermekek képzése során a tudományos alapismeretek vannak túlsúlyban, az enyhe értelmi fogyatékosoknál a tapasztalati úton szerzett ismeretek gyakorlati felhasználása.
Miért érdemes földrajzot tanulni?
Ahhoz, hogy élni tudjunk a számtalan lehetőséggel, amit a Föld nyújt számunkra, elengedhetetlen a megismerése. Olyan fogalmakat és összefüggéseket érthetünk meg általa, amelyek hatással vannak mindennapi életünkre, a környezeti katasztrófákra és problémákra, a fenntarthatóság kérdéseire.
Megőrizve megújítani – A földrajz érettségi vizsga új vonásai
A 2024. május-júniusi érettségi vizsgaidőszaktól kezdve megváltozik a földrajz érettségi vizsga tartalma és szerkezete. Az írás a legfontosabbnak ítélt újdonságokra szándékozik felhívni a pedagógusok és az érdeklődők figyelmét.
A földrajz és a történelem tantárgyak kapcsolata a köznevelési rendszer 7–10. évfolyamain
A tanulmány bemutat 3 nagyobb részterület mentén néhány lehetséges kapcsolódási pontot a földrajz és a történelem tantárgy között, felvázolva egy-két, tanításban is használható ötletet, javaslatot. Célja, hogy felhívja a figyelmet a különböző tantárgyakat tanító szaktanárok együttműködésének szükségességére, amellyel eredményesebbé tehető a tanulás.
Új érettségi szabályozás
Megjelent az érettségi vizsgákat szabályozó új kormányrendelet (A Kormány 65/2021. (II. 15.) Korm. rendelete), amely a földrajz érettségi vizsga általános követelményeit tartalmazza, és a 2024. május–júniusi vizsgaidőszaktól érvényes.
Népesség- és településföldrajz a gimnáziumban – szemléletváltási lehetőségek
A népesség- és településföldrajz a gimnáziumi földrajzórákon szerencsés esetben annak a terepe, hogy a világ népességéről és lakóhelyeiről szóló releváns kérdéseket feltehessük és megvitathassuk.