Az Origo és HVG cikkeinek szövegelemzése a földrajzoktatás szemszögéből

A tanulók szövegértési problémái mögött gyakran az oktatási szövegekben előforduló fogalmak ismeretlensége, a szövegelemek közötti összefüggések felismeréséhez szükséges kompetenciák hiánya áll. Kérdés, hogy az iskolában közvetített tudás mennyire párhuzamos a köznapokban megjelenő földrajzi ismeretekkel. A vizsgálat két választott internetes médium szövegelemzési eredményeit mutatja be összehasonlítva az érvényes tantervi dokumentumokkal.

Térkép alapú együttműködés a középfokú földrajzoktatásban 

A tanulók megfelelő motivációval, oktatással és csapatmunkával képesek jó minőségű térképeket készíteni. A szerzők javasolják a kollaboratív kartográfiához kapcsolódó tevékenységek tervezését és megvalósítását a középfokú oktatásban, amelyek hozzájárulhatnak a tanult témák kiegészítéséhez, bővítéséhez, és a csoportban végzett munka növelheti a tanulás hatékonyságát.

A láva a Föld magjából származik, vagy mégsem

A tanulmány első része a tévképzetek jellemzőit, kialakulásuk lehetséges okait, nemzetközi és hazai szakirodalmi hátterét mutatja be. Majd azt vizsgálja, hogy milyen tévképzeteik lehetnek középiskolai tanulóknak és egyetemi hallgatóknak, és e tévképzetek milyen kapcsolatban állnak a földrajzi ismereteket biztosító információforrásokkal.

Mit tudunk a megújuló energiáról? – egy kutatásról röviden

Hajdú-Bihar és Heves megye településein a megújuló energiaforrásokkal kapcsolatban végeztek kérdőíves lakossági vizsgálatot, amiből kiderült, hogy a biomasszával kapcsolatos ismeretek a legpontatlanabbak, többet tudnak a nap-, a víz- és a szélenergiáról.

Milyen a jó földrajztankönyv?

Ahhoz, hogy a magyarországi földrajzoktatást, azon belül elsősorban a haza földrajzának feldolgozását az információs társadalom igényeihez, képességeihez igazodva újszerűbbé alakíthassuk, nagyon fontos a korábbi tapasztalatok értékelése, a hazai és a nemzetközi tankönyvek, gyakorlatok elemzése.

Mi történik a földrajzórákon? Látrajz a földrajztanításról

A tudásgazdaság újfajta kommunikációs és munkaformákat igényel, olyanokat, amelyekben közösen hoznak létre értékeket, mindenki beleteszi a saját szaktudását, nézőpontját, de közösen érlelik, csiszolják. Ezt a csapatmunkát, másként a tanulást az iskolában kell elsajátítaniuk a tanulóknak ahhoz, hogy kifejlesztett 21. századi képességeikkel kelendők legyenek a munkaerőpiacon.

Földrajztanítás a tanulók kedvelt olvasmányain keresztül

Az írás az irodalmi alkotásokon keresztül történő földrajztanulási lehetőségek kipróbálásának tapasztalatait foglalja össze. Az ilyen tanulás az életről szólót, mert az élet is olyan izgalmas, esemény- és fantáziadús, küzdelmekkel, kihívásokkal és örömökkel teli, amilyenek a tanulmányozott regények történései is.