A keréktől a füstig

Szerző: Vasváry Kinga
Budapest I. kerületi Szilágyi Erzsébet Gimnázium
vasvary.kinga@gmail.com
Ha valaki buddhista vallású területen utazik, elképzelhetetlen, hogy ne találkozzon a vallás fontosabb jelképeivel. Ezek egy részét mutatja be az írás főként Tibet területéről vett példákon.

Buddhista vallási jelképek 1.

Elhelyezkedés

A képek készítésének helyei (Google Maps)

Földrajzi leírás

buddhizmus alapítója Gautama Sziddhárta (későbbi nevén Buddha) egy történelmi személy volt, aki felismerte, hogy a vágyakozás okozza az emberek szenvedését. Miután megszabadult vágyaitól Buddhává, vagyis megvilágosodottá vált. Akiknek ezt az állapotot sikerül elérniük, azok lelkének nem kell újjászületnie, beléphetnek a nirvánába. A történelmi Buddha nem lépett be azonnal a nirvánába, hanem átadta tudását követőinek (megforgatta a tan kerekét) és szerzetesrendet alapított. Ha valaki buddhista vallású területen utazik, elképzelhetetlen, hogy ne találkozzon a fontosabb jelképekkel.

A buddhista kolostorok tetején látható egy kerék két gazella között. Ez a kerék a tudás kerekét szimbolizálja, a 8 küllő a helyes életmódot (pl. helyes beszédet, cselekvést, erőfeszítést). A gazellák pedig arra utalnak, hogy Buddha első tanítását Benáresz (korábban Varanasi) melletti Gazella parkban tartotta.

A tan kereke két gazella között a nyugat-tibeti Lamayuru kolostorában (letöltés)
A tan kereke és a gazellák a gyangcei Palkor-kolostorban (letöltés)

A kolostorok előtt legtöbbször ún. bodhifát, azaz Délkelet-Ázsiában honos fügefát (Ficus religiosa) találunk, amelynek hatalmas lombkoronája alatt hűsölnek az emberek, és fontos spirituális gyülekezőhelyek. Úgy tartják, hogy egy ilyen fa lombja alatt világosodott meg Buddha is.

A kertekben lévő tavakon, a kolostorok oltárainak vázáiban lótuszvirágok díszlenek. Ennek oka. hogy a lótusz a megvilágosodás, tisztaság, teremtő erő egyik szimbóluma. A magja a sötétségben gyökerezik, de hamarosan kinő a vízből, a tudatlanság mocsarából, virágzik, a Nap felé fordul, azaz megvilágosodik. A viaszos leveléről lepereg a víz, akár a megvilágosodott elméről a világ butasága. Termése a bölcsesség jele, de kedvelt a kínai konyhában is különféleképpen elkészítve.

Ha Tibetben egy városban sétálunk, a kolostorok mellett a házakon, vagy sziklákon, hegyek tetején is találkozhatunk színe imazászlókkal. A zászlókra imaszöveget is írnak azért, hogyha a szél fújja azokat, az imák messzire jussanak. A zászlók színeinek is szimbolikus jelentésük van: a kék az egészséget és a békét, a fehér a tisztaságot, a vörös a bölcsességet, a zöld az együttérzést, a sárga pedig az akadályok feletti győzelmet jelképezik. 

Imazászlókat lenget a szél a tibeti Yamdrok-tó környékén (letöltés)
Imaszövegek az imazászlókon (letöltés)

khata egy fehér sál, amit Tibetben helyeznek a megbecsült tanítók, vendégek nyakába érkezéskor a tisztelet, a megbecsülés jeleként. Ma már a turistáknak is adnak, amikor a helyi tibeti idegenvezetővel találkoznak. A Dalai láma látogatásakor is visznek khatát a zarándokok, a vendégek mély tisztelet gyanánt.

A kolostorok elmaradhatatlan látványa a fehéres füst gomolygása az épületek udvarain. Tibetben borókát égetnek nagyobb edényekben. Sok hívő viszont füstölőpálcát szúr bele a tartó homokjába. A füstölők illata kellemes, nyugtató hatású, a megtisztulás jelképe, a jó szellemeket vonzza, de a gonoszakat elriasztja, a kívánságokat a felszálló füst az égig viszi. Volt idő, amikor a szertartási állatáldozatok szagának elnyomására is szolgált. A tibeti füstölők akár 25-30 fajta gyógynövényből is állhatnak, főként tikfa, szantálfa, sáfrány, mirha, pézsma illatúak, vagy egyéb fűszernövényekből készülhetnek. 

A boróka égetéséből felszálló fehér füst a lhászai Drepung-kolostorban (letöltés)

A zarándokok kezében látni sok esetben imamalmot, amint a kolostorokban imádkoznak, de Tibet településeinek utcáin sétáló, beszélgető emberek kezében is állandóan forog a kisebb-nagyobb imakerék. Az óramutató járásával megegyezően kell forgatni, a benne papírtekercsre sokszor felírt imaszövegek így „sokszori elmondásra kerülnek”. A papírra felírt imákat beletehetik nagyobb imahengerbe is, amit vagy kézzel forgatnak meg a hívők, vagy a szélre, vízre bízzák az ima küldését. Legtöbbször az „Om mani padme hum…” ima van bennük felírva, aminek jelentése a „lótuszvirág ékköve”. Az ékkő szó Buddhára, a padme pedig a lótuszvirágra utal, amely a bölcsességet szimbolizálja.

Imamalmok a lhászai Drepung-kolostorban (letöltés)
Víz által forgatott imamalom a lhászai Drepung-kolostorban (letöltés)

A témához kapcsolódó feladatok a témával kapcsolatos írás 2. részében (Sztúpák és vadzsrák) találhatók – link.

Források:

A fotók a szerző felvételei.

Új írásaink

Taníts érdekesen érdekeset!

A nagyúr

Az írás az afrikai Namib-sivatag különleges felépítésű szárazságtűrő növényét, az évszázmilliók óta csaknem változatlan velvícsiát mutatja be szép fotókkal eredeti környezetében.

Taníts érdekesen érdekeset!

Argánolaj

Az írás az argonfa csonthéjas termésének feldolgozását mutatja be képekben, hogy olajat sajtoljanak belőle, vagy a pörkölt magokat fogyasztják.

Taníts érdekesen érdekeset!

Óriás Buddha

Több mint 1300 éve dacol a természeti erőkkel Kína legnagyobb kőszobra, egyben a világ legnagyobb Buddha-szobra, amit vörös homokkőbe faragtak annak állítva emléket, hogy sikerült megregulázni a kereskedést nehezítő folyókat.