Garázsföldrajz karantén idején – 6. osztály

Szerző: Komár Zsolt
Lemhényi Dezső Általános Iskola, Budapest
stilike1@gmail.com
Minisorozatunk második részében a 6. osztályos földrajzi tananyagból válogattunk, és teszünk közzé négy tananyagot, amelyek a távolléti oktatás során születtek.

Hazánk éghajlata

A feladatsorok elején néhány perces videóval foglaltam össze a tanulnivalót. Arról, hogy valójában megnézték-e a gyerekek a filmet, egy videóról készített kérdéssel igyekeztem meggyőződni.

Hazánk éghajlatát kialakító és befolyásoló tényezőket egy párosító, míg a medencejelleg előnyeit és hátrányait egy halmazba sorolós feladattal tanítottam meg. A megoldás helyességét két új szó kirakásával tudták ellenőrizni a tanulók. Majd egy hangyányi irodalmi kitekintést tettem: a hiányos szólásokba és közmondásokba kell beilleszteni időjárási és éghajlati fogalmakat. Végül négy különböző témájú éghajlati térképet elemeztetek sokoldalú kérdésekkel.

A tanítás videón (link)

Tanulói munkát irányító feladatlap (letöltés)

Az éghajlatot lezáró játékok (Éghajlat – összefoglalás)

Összefoglaló órán nem éltem a videós fellépés lehetőségével. Egy összetett ábrát kellett a gyerekeknek kiegészíteniük, majd válaszolniuk kell néhány agyafúrt kérdésre. Két tanított szakomból adódik, hogy nagyon szeretem a sport és földrajz közötti összefüggések keresését. A 3. feladat szép példája ennek. Kreatív nyelvi játékkal (szólánc) ismételtettem az éghajlati fogalmakat. Végül egy csapadéktérképen kellett törniük a fejüket a diákoknak.

Tanulói munkát irányító feladatlap (letöltés)

(fotó: Komár Zs.)

Felszín alatti vizek

A hazai termékek vásárlása iránti igény kiépítése és egy kis bogarászás a térképen a célom az ásványvizes feladattal. Monogramos játék ad segítséget a felszíni és felszín alatti karsztjelenségek ismétléséhez. A 3. feladatban a hazai fürdőhelyeket ismerték fel a tanulók egy rövid leírás vagy számadatok segítségével. Végül az online játék a talajvíz és az artézi víz közötti különbségeket tárta fel.

A tanítás videón (link)

Tanulói munkát irányító feladatlap (letöltés)

(fotó: Komár Zs.)

A folyók

Az első feladat egy komplex folyóvíz útját követi végig, és ebben kellett sorrendiséget felállítaniuk a tanulóknak. Képrejtvények megfejtésével jutottak el a gyerekek az vízrajzi alapfogalmakhoz. A folyóvíz munkája által létrehozott felszínformákat kellett szétválogatni az azokat kialakító építő vagy pusztító tevékenység szerint.

Térképen való keresgélést követelt a 4. feladat, ahol is a Tisza bal és jobb oldali mellékfolyóit kellett felsorolni. Az 5. feladatnál egy térképrészlet alapján kellett mérni, leolvasni vagy feleleveníteni a történelmi ismereteket. Végül egy vízállást mutató weboldalon kellett adatokat megtalálniuk a tanulóknak.

A tanítás videón (link)

Tanulói munkát irányító feladatlap (letöltés)

Részlet a tanulói feladatlapból

Források:

Kiemelt írások

Módszertani műhely

Módszertani megújulás civil együttműködések révén

A 21. századi iskolának korábban nem látott kihívásokkal kell megküzdenie. A folyamatosan gyorsuló ütemű globalizáció olyan kérdéseket vet fel, amelyek megoldása a jövő nemzedékekre is hárul, ezekre tehát fel kell készíteni a most iskolába járókat.

Módszertani műhely

Az „Energiakövetek 2017” program bemutatása

„Szuperhősöket a magyar oktatásba!” jelmondattal várt kreatív és szemléletformáló pályázatokat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal az Energiakövetek programban, amelyek alapján élményszerű órákat tarthatnak a pályázók az iskolásoknak.