Garázsföldrajz karantén idején – 5. évfolyam

Szerző: Komár Zsolt
Lemhényi Dezső Általános Iskola, Budapest
stilike1@gmail.com

Szerkesztői megjegyzés: A Garázsföldrajz karantén idején című írás 2020. június 28-án jelent meg oldalunkon (link). Ennek értelmében először az 5. osztályosok számára készített négy tanítási órai anyagot teszünk közzé, amelyek egyfajta tanári szemléletet érzékeltetnek.

Az Alföld gazdasági élete

Ezen az órán célom volt az Alföld tájait és vizeit megismertetni a tanulókkal. Szeretem használni a színes kontúrtérképeket, ami a mai technika és igény mellett már elvárás lehet. Kedvelem a „Mi a közös a négy képben?” (Google kereső) játékot. Ezekkel az eszközökkel tanítottam meg az Alföld gazdaságát, és azt, hogy mit ad az országnak egy ilyen hatalmas sík terület. Egy játékos szólánccal pedig a több oldalról közelítettem meg az Alföld életét: kutak, gátak, kunok, tejipar, méhészet, borászat stb.

Tanítás videón (link)

Tanulói munkát irányító feladatlap (letöltés)

Keresztrejtvény a tankockában az Alföldről (képernyőkép)

Hazánk nagytájainak összefoglalása

Nagyon nehéz egy rövid feladatlap segítségével áttekintően összefoglalni hazánk földrajzi jellemzőit. Ezen az órán a célom a fontos összefüggések, a legfőbb topográfiai fogalmak, a tájakra legjellemzőbb tulajdonságok kiragadása, megerősítése volt. Kis mozaikokkal dolgoztattam a térképen a tanulókat. Kapcsolatot kerestettem a földrajzi nevekben, és megkopott logókkal feleleveníttettem a legnagyobb városokat és az ott működő vállalatokat.

A tanulói munkát irányító feladatlap (letöltés)

Fővárosunk, Budapest

Ez a feladatsor a fővárosi tanulóknak készült, ám igyekeztem úgy összeállítani a kérdéseket, hogy egy vidéki ötödikes is átfogó képet kapjon Budapest szépségéről és hátrányairól, illetve hogy neki se okozzon nehézséget a megoldása. Halmazba kell sorolni Buda és Pest jellemzőit. A város történelmét, domborzatát, szerepköreit egyszeres feleletválasztós feladattal dolgoztattam fel. Szeretem, ha az adott feladat megoldásából egy új feladat jön létre, aminek megoldása igazolja a helyes megoldást (betűösszeolvasás). Egérrágta kifejezésekkel tanítottam meg a nagyvárosi élet problémáit. Egy póló vizuális anyagának összeállítása pedig alkalmas arra, hogy összefoglalja a Budapestre jellemzőket.

Tanítás videón (leöltés)

A tanulói munkát irányító feladatlap (letöltés)

Részlet a feladatlapból

A települések jellemzői

Ezen az órán a fő cél a három településtípus jellemzőinek, szerepüknek megismertetése a tanulókkal, és a rávilágítani a közöttük lévő különbségre. A gyerekek csoportba sorolós feladattal jellemezték a településtípusokat, a helyes megoldás betűiből pedig egy új szót kellett kirakniuk (láncfeladat). Az anagramma játékkal a város szerepeit tanítottam. „Mi a települések utótagja?” c. feladattal fedtem fel a honfoglaló törzsek neve és a településekben szereplő utótag közötti kapcsolatot. Végül a tanulóknak négy kép alapján kellett felismerniük a jelentős városainkat.

Tanítás videón (letöltés)

A tanulói munkát irányító feladatlap (letöltés)

Források:

Kiemelt írások

Módszertani műhely

Módszertani megújulás civil együttműködések révén

A 21. századi iskolának korábban nem látott kihívásokkal kell megküzdenie. A folyamatosan gyorsuló ütemű globalizáció olyan kérdéseket vet fel, amelyek megoldása a jövő nemzedékekre is hárul, ezekre tehát fel kell készíteni a most iskolába járókat.

Módszertani műhely

Az „Energiakövetek 2017” program bemutatása

„Szuperhősöket a magyar oktatásba!” jelmondattal várt kreatív és szemléletformáló pályázatokat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal az Energiakövetek programban, amelyek alapján élményszerű órákat tarthatnak a pályázók az iskolásoknak.