Szerkesztői megjegyzés: az alábbi írás egy három szakaszos fejlesztési folyamat második és harmadik szakaszát mutatja be. Az első rész itt olvasható.
2. szakasz – A fejlesztési folyamat magja kreatív alkotásokkal
Feladatok a kulcskompetencia fejlesztésére
Feladat helye a tananyagrendszerben: 10. évfolyam Helyi problémák, globális kihívások, a fenntartható jövő dilemmái c. témakör
Munkaforma: csoportmunka (6 db 5 fős csoport)
A feladatok az első szakasz 4 feladatára épülnek, ezért a feladatokat folytatólagosan számozzuk.
5. feladat – Elképzelés vs. valóság
- Fejlesztendő kompetenciaterületek: kreativitás, önkifejezés, kulturális tudatosság kompetenciája, digitális kompetenciák
- Módszer: kollázskészítés
- Eszközök: számítógép interneteléréssel
- Rendelkezésre álló idő: 1 hét → 4. hét
Feladatleírás
Amit elképzelünk, az gyakran nem egyezik a valósággal, vagy annak csak egy kis részét fedi. Ezzel találkozhatunk akkor is, ha megnézzük az utazási irodák hirdetéseit. E tapasztalat szemléltetése érdekében:
- keressetek olyan képeket, amikkel az utazási irodák reklámozzák a kiválasztott országotokat (Kenya, Thaiföld, Ausztrália, Chile, USA), illetve amelyeken a környezeti és társadalmi problémák jelennek meg!
- a képekből készítsetek egy-egy kollázst „Elképzelés vs. valóság” címmel! A kész munkákat a megadott határidőig töltsétek fel a Padlet felületre!
Padlet link: https://padlet.com/jekelbetti13/greenheroes-kdtre41k8x7yaxic
Lehetséges megoldás
6. feladat – Alternatív nyaralás
- Fejlesztendő kompetenciaterületek: kreativitás, önkifejezés kompetenciája, kommunikációs kompetenciák (szövegalkotási készség)
- Módszer: hirdetés készítése
- Eszközök: számítógép interneteléréssel, szövegszerkesztő, kollázsok
- Rendelkezésre álló idő: 2 hét → 5-6. hét
Feladatleírás
Napjainkban egyre népszerűbbek azok a programok, amelyek a tiétekhez hasonló országokba, területekre várják az olyan „nyaralni” vágyókat, akik a szabadidejükben szívesen tesznek egy-egy jó cél érdekében. Ennek mintájára, az előző feladatban készített kollázsok felhasználásával készítsetek olyan hirdetést, amiben arra hívjátok a nyaralni vágyókat, hogy a pihenésüket kössék össze egy jó üggyel, amiért sokat tehetnek!
Példák a programokra:
- 1-2 hét önkéntesség a helyi iskolában, ahol hátrányos helyzetű gyerekek tanulnak;
- segítés a helyi környezetvédő egyesületnek;
- segítség a helyi karitatív szervezeteknek stb.
7. feladat – Mit tehetnénk mi ott?
- Fejlesztendő kompetenciaterületek: kreativitás, önkifejezés, kulturális tudatosság kompetenciája, személyes és társas kapcsolati kompetenciák, kommunikációs kompetenciák (szövegalkotási készség, dramatizálás)
- Módszer: drámajáték szövegkönyvének elkészítése
- Eszközök: számítógép interneteléréssel, szövegszerkesztő program, színdarabhoz szükséges kellékek
- Rendelkezésre álló idő: 2 hét → 7-8. hét
Feladatleírás
Fontos, hogy már fiatal korban megtanuljuk, mit tehetünk a környezet és a társadalom jóléte érdekében. Megbíztak titeket azzal, hogy készítsetek egy rövid (15-20 perces) színdarabot, amiben bemutatjátok az ország környezeti és társadalmi problémáit és azt, hogy mit tehetnek ellene a 13-18 év közötti fiatalok.
Készítsétek el a színdarab szövegkönyvét úgy, hogy előadható legyen! (szereplőkkel, szöveggel, jelenetekkel)! Töltsétek fel az elkészült szövegkönyveket a megadott határidőig a Padlet felületre! Valóságosan előadnotok majd a küldetés egy későbbi részében kell.
8. feladat – Mit tehetnek ott a kisgyermekes szülők?
- Fejlesztendő kompetenciaterületek: kreativitás, önkifejezés, kulturális tudatosság kompetenciája, digitális kompetenciák, kommunikációs kompetenciák
- Módszer: képregénykészítés
- Eszközök: számítógép interneteléréssel, vizuális eszközök, különböző szerkesztő programok
- Rendelkezésre álló idő: 2 hét → 9-10. hét
Feladatleírás
Nem csak az iskolás korosztály számára fontos, hogy tudatában legyen a globális problémáknak. Éppen ezért az országotok szeretne készíteni egy könyvet, amely segíti a szülőket abban, hogy minél fiatalabb korban elkezdhessék gyermekeik környezettudatos nevelését, illetve a társadalmi problémákra való érzékenyítését. Megkértek titeket, hogy egyszerű, gyerekek számára érthető képregénnyel mutassátok be az ország társadalmi és környezeti problémáit és azt, hogy a kisgyerekek hogyan tehetnek ezek ellen.
Az elkészült munkákat töltsétek a megadott határidőig töltsétek fel a Padlet felületre!
Elvárások a képregénnyel kapcsolatban:
- terjedelem: a képregény min. 6, max. 10 képkocából álljon;
- tartalom: az ország társadalmi és környezeti problémái (2 képkocka), mindennapi lehetőségek a problémák csökkentése, felszámolása érdekében kifejezetten a kisgyermekes szülők szempontjából;
- lényegkiemelő legyen;
- egy képkockán lehetőleg csak egy probléma megoldása szerepeljen;
- egyértelmű grafikai elemek és minden fontos dologhoz tartozzon szövegdoboz vagy más jellegű feliratozás;
- kivitelezés: bármely általatok választott technikával (papíralapú vagy online) készülhet.
3. szakasz – A fejlesztési folyamat alkotásainak bemutatója
9. feladat – Országbemutatás
- Fejlesztendő kompetenciaterületek: kreativitás, önkifejezés, kulturális tudatosság kompetenciája, digitális kompetenciák (videókészítés)
- Módszer: videófilmkészítés
- Eszközök: számítógép interneteléréssel
- Rendelkezésre álló idő: 2 hét → 11-12. hét
Feladatleírás
Most, hogy hazatértetek a küldetésetekből, fontos megosztanotok a munkátok eredményét a többi küldetésben lévővel. Annak érdekében, hogy a többi csapat is láthassa milyen helyszínen teljesítettétek a feladatot, készítsetek egy videót a munkáitokról, amit bemutathattok egymásnak!
Elvárások a videóval kapcsolatban:
- időtartam: max. 5 perc;
- tartalom: az ország rövid földrajzi bemutatása (elhelyezkedés, fő természetföldrajzi jellemzői, fő társadalomföldrajzi jellemzői, környezet állapota, főbb környezeti problémái;
- megjelenítés: feltétlenül legyen benne térkép, vizuális elemek, tömör és frappáns legyen.
Az elkészült videókat a megadott határidőig töltsétek fel a Padlet felületre!
10. feladat – Bemutató előkészítése
- Fejlesztendő kompetenciaterületek: kreativitás, önkifejezés, kulturális tudatosság kompetenciája, kommunikációs kompetenciák (szövegalkotási készség)
- Módszer: rendezvénytervezés, meghívókészítés
- Eszközök: számítógép interneteléréssel, szövegszerkesztő, kollázsok
- Rendelkezésre álló idő: 2 hét → 13-14. hét
Feladatleírás
Az iskolába járó diákok és a szeretteitek is nagy izgalommal várták a rólatok és a küldetésetekről szóló híreket. Annak érdekében, hogy ők is részesüljenek munkáitok eredményéből egy közönségtalálkozóval egybekötött kiállítás keretében bemutathatjátok azokat. A kiállításon minden csapat munkái egyszerre kerülnek bemutatásra.
- Tervezzétek meg milyen módon szeretnétek megjeleníteni a munkáitokat! Milyen eszközökre lesz szükség? A csapatok jöjjenek össze és beszéljétek meg az ötleteiteket!
- Készítsetek meghívókat, szórólapokat vagy rendezvényre felhívó plakátot, amivel meg tudjátok hívni a szüleiteket, barátaitokat a kiállításra, illetve amit ki lehet tenni az iskolában!
- A kiállítás egy közösen megbeszélt időpontban lesz az osztályteremben, ennek a megszervezése a szaktanár feladata. Az egyéb szervezési kérdésekkel forduljatok a szaktanárhoz!
11. feladat – Országok találkozója (közönségtalálkozó)
- Fejlesztendő kompetenciaterületek: kreativitás, önkifejezés, kulturális tudatosság kompetenciája, kommunikációs kompetenciák, megjelenítő képesség,
- Módszer: videóbemutatás, drámajáték, tárlatvezetés
- Eszközök: számítógép interneteléréssel, drámajáték-kellékek, szórólapok
- Rendelkezésre álló idő: egy délután (a csoportok számától függő időtartamban)
Feladatleírás
Az országok találkozójára kerül most sor, amely során bemutathatjátok a kihívás (fejlesztési folyamat) során megszerzett tudásotokat és a készített produktumokat.
- Az országok és környezeti problémáik bemutatása videófilmekkel.
- A kiállítás megtekintése tárlatvezetéssel – minden csoport elhelyezte a produktumait a számára kialakított felületen (asztalon, faliújságon stb.), és a csoport tagjai ismertetik a látnivalókat elsősorban tartani megközelítésben.
- A Mit tehetnénk mi ott? drámajátékok bemutatása – a csoportok eljátsszák a szövegkönyv alapján a maguk tervezte drámájukat.