A kreatív alkotás, önkifejezés, kulturális tudatosság kompetenciájának fejlesztése a földrajzórákon 2.

Szerző: Jékel Bernadett – Turi Ágota – Ungvári Botond – Dohi Mátyás
földrajz tanár szakos egyetemi hallgatók, ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem TTK FFI
jekelbetti13@gmail.com; turi.agota05@gmail.com; ungvariboti2001@gmail.com; dohi.matyi@gmail.com
Az írás (egy kétrészes munka második elemeként) a kreatív alkotás, önkifejezés, kulturális tudatosság alapkompetenciájának földrajzórai lehetőségeivel foglalkozik, annak kreatív alkotó magjának és az alkotások bemutatásának feladatait tárja az olvasó elé.

Szerkesztői megjegyzés: az alábbi írás egy három szakaszos fejlesztési folyamat második és harmadik szakaszát mutatja be. Az első rész itt olvasható.

2. szakasz – A fejlesztési folyamat magja kreatív alkotásokkal

Feladatok a kulcskompetencia fejlesztésére

Feladat helye a tananyagrendszerben: 10. évfolyam Helyi problémák, globális kihívások, a fenntartható jövő dilemmái c. témakör
Munkaforma: csoportmunka (6 db 5 fős csoport)

A feladatok az első szakasz 4 feladatára épülnek, ezért a feladatokat folytatólagosan számozzuk.

5. feladat – Elképzelés vs. valóság

  • Fejlesztendő kompetenciaterületek: kreativitás, önkifejezés, kulturális tudatosság kompetenciája, digitális kompetenciák
  • Módszer: kollázskészítés
  • Eszközök: számítógép interneteléréssel 
  • Rendelkezésre álló idő: 1 hét → 4. hét

Feladatleírás

Amit elképzelünk, az gyakran nem egyezik a valósággal, vagy annak csak egy kis részét fedi. Ezzel találkozhatunk akkor is, ha megnézzük az utazási irodák hirdetéseit. E tapasztalat szemléltetése érdekében:

  • keressetek olyan képeket, amikkel az utazási irodák reklámozzák a kiválasztott országotokat (Kenya, Thaiföld, Ausztrália, Chile, USA), illetve amelyeken a környezeti és társadalmi problémák jelennek meg!
  • a képekből készítsetek egy-egy kollázst „Elképzelés vs. valóság” címmel! A kész munkákat a megadott határidőig töltsétek fel a Padlet felületre!

Padlet link: https://padlet.com/jekelbetti13/greenheroes-kdtre41k8x7yaxic

Lehetséges megoldás

6. feladat – Alternatív nyaralás

  • Fejlesztendő kompetenciaterületek: kreativitás, önkifejezés kompetenciája, kommunikációs kompetenciák (szövegalkotási készség)
  • Módszer: hirdetés készítése
  • Eszközök: számítógép interneteléréssel, szövegszerkesztő, kollázsok 
  • Rendelkezésre álló idő: 2 hét → 5-6. hét

Feladatleírás

Napjainkban egyre népszerűbbek azok a programok, amelyek a tiétekhez hasonló országokba, területekre várják az olyan „nyaralni” vágyókat, akik a szabadidejükben szívesen tesznek egy-egy jó cél érdekében. Ennek mintájára, az előző feladatban készített kollázsok felhasználásával készítsetek olyan hirdetést, amiben arra hívjátok a nyaralni vágyókat, hogy a pihenésüket kössék össze egy jó üggyel, amiért sokat tehetnek!

Példák a programokra:

  • 1-2 hét önkéntesség a helyi iskolában, ahol hátrányos helyzetű gyerekek tanulnak;
  • segítés a helyi környezetvédő egyesületnek;
  • segítség a helyi karitatív szervezeteknek stb.

7. feladat – Mit tehetnénk mi ott?

  • Fejlesztendő kompetenciaterületek: kreativitás, önkifejezés, kulturális tudatosság kompetenciája, személyes és társas kapcsolati kompetenciák, kommunikációs kompetenciák (szövegalkotási készség, dramatizálás)
  • Módszer: drámajáték szövegkönyvének elkészítése
  • Eszközök: számítógép interneteléréssel, szövegszerkesztő program, színdarabhoz szükséges kellékek
  • Rendelkezésre álló idő: 2 hét → 7-8. hét

Feladatleírás

Fontos, hogy már fiatal korban megtanuljuk, mit tehetünk a környezet és a társadalom jóléte érdekében. Megbíztak titeket azzal, hogy készítsetek egy rövid (15-20 perces) színdarabot, amiben bemutatjátok az ország környezeti és társadalmi problémáit és azt, hogy mit tehetnek ellene a 13-18 év közötti fiatalok.

Készítsétek el a színdarab szövegkönyvét úgy, hogy előadható legyen! (szereplőkkel, szöveggel, jelenetekkel)! Töltsétek fel az elkészült szövegkönyveket a megadott határidőig a Padlet felületre! Valóságosan előadnotok majd a küldetés egy későbbi részében kell.

8. feladat – Mit tehetnek ott a kisgyermekes szülők?

  • Fejlesztendő kompetenciaterületek: kreativitás, önkifejezés, kulturális tudatosság kompetenciája, digitális kompetenciák, kommunikációs kompetenciák
  • Módszer: képregénykészítés
  • Eszközök: számítógép interneteléréssel, vizuális eszközök, különböző szerkesztő programok
  • Rendelkezésre álló idő: 2 hét → 9-10. hét

Feladatleírás

Nem csak az iskolás korosztály számára fontos, hogy tudatában legyen a globális problémáknak. Éppen ezért az országotok szeretne készíteni egy könyvet, amely segíti a szülőket abban, hogy minél fiatalabb korban elkezdhessék gyermekeik környezettudatos nevelését, illetve a társadalmi problémákra való érzékenyítését. Megkértek titeket, hogy egyszerű, gyerekek számára érthető képregénnyel mutassátok be az ország társadalmi és környezeti problémáit és azt, hogy a kisgyerekek hogyan tehetnek ezek ellen. 

Az elkészült munkákat töltsétek a megadott határidőig töltsétek fel a Padlet felületre!

Elvárások a képregénnyel kapcsolatban:

  • terjedelem: a képregény min. 6, max. 10 képkocából álljon;
  • tartalom: az ország társadalmi és környezeti problémái (2 képkocka), mindennapi lehetőségek a problémák csökkentése, felszámolása érdekében kifejezetten a kisgyermekes szülők szempontjából;
  • lényegkiemelő legyen;
  • egy képkockán lehetőleg csak egy probléma megoldása szerepeljen;
  • egyértelmű grafikai elemek és minden fontos dologhoz tartozzon szövegdoboz vagy más jellegű feliratozás;
  • kivitelezés: bármely általatok választott technikával (papíralapú vagy online) készülhet.
A feladat Padlet felülete

3. szakasz – A fejlesztési folyamat alkotásainak bemutatója

9. feladat – Országbemutatás

  • Fejlesztendő kompetenciaterületek: kreativitás, önkifejezés, kulturális tudatosság kompetenciája, digitális kompetenciák (videókészítés)
  • Módszer: videófilmkészítés
  • Eszközök: számítógép interneteléréssel 
  • Rendelkezésre álló idő: 2 hét → 11-12. hét

Feladatleírás

Most, hogy hazatértetek a küldetésetekből, fontos megosztanotok a munkátok eredményét a többi küldetésben lévővel. Annak érdekében, hogy a többi csapat is láthassa milyen helyszínen teljesítettétek a feladatot, készítsetek egy videót a munkáitokról, amit bemutathattok egymásnak!

Elvárások a videóval kapcsolatban:

  • időtartam: max. 5 perc;
  • tartalom: az ország rövid földrajzi bemutatása (elhelyezkedés, fő természetföldrajzi jellemzői, fő társadalomföldrajzi jellemzői, környezet állapota, főbb környezeti problémái;
  • megjelenítés: feltétlenül legyen benne térkép, vizuális elemek, tömör és frappáns legyen.

Az elkészült videókat a megadott határidőig töltsétek fel a Padlet felületre!

A feladat Padlet felülete

10. feladat – Bemutató előkészítése

  • Fejlesztendő kompetenciaterületek: kreativitás, önkifejezés, kulturális tudatosság kompetenciája, kommunikációs kompetenciák (szövegalkotási készség)
  • Módszer: rendezvénytervezés, meghívókészítés
  • Eszközök: számítógép interneteléréssel, szövegszerkesztő, kollázsok 
  • Rendelkezésre álló idő: 2 hét → 13-14. hét

Feladatleírás

Az iskolába járó diákok és a szeretteitek is nagy izgalommal várták a rólatok és a küldetésetekről szóló híreket. Annak érdekében, hogy ők is részesüljenek munkáitok eredményéből egy közönségtalálkozóval egybekötött kiállítás keretében bemutathatjátok azokat. A kiállításon minden csapat munkái egyszerre kerülnek bemutatásra.

  1. Tervezzétek meg milyen módon szeretnétek megjeleníteni a munkáitokat! Milyen eszközökre lesz szükség? A csapatok jöjjenek össze és beszéljétek meg az ötleteiteket!
  2. Készítsetek meghívókat, szórólapokat vagy rendezvényre felhívó plakátot, amivel meg tudjátok hívni a szüleiteket, barátaitokat a kiállításra, illetve amit ki lehet tenni az iskolában!
  3. A kiállítás egy közösen megbeszélt időpontban lesz az osztályteremben, ennek a megszervezése a szaktanár feladata. Az egyéb szervezési kérdésekkel forduljatok a szaktanárhoz!

11. feladat – Országok találkozója (közönségtalálkozó)

  • Fejlesztendő kompetenciaterületek: kreativitás, önkifejezés, kulturális tudatosság kompetenciája, kommunikációs kompetenciák, megjelenítő képesség,
  • Módszer: videóbemutatás, drámajáték, tárlatvezetés
  • Eszközök: számítógép interneteléréssel, drámajáték-kellékek, szórólapok
  • Rendelkezésre álló idő: egy délután (a csoportok számától függő időtartamban)

Feladatleírás

Az országok találkozójára kerül most sor, amely során bemutathatjátok a kihívás (fejlesztési folyamat) során megszerzett tudásotokat és a készített produktumokat.

  1. Az országok és környezeti problémáik bemutatása videófilmekkel.
  2. A kiállítás megtekintése tárlatvezetéssel – minden csoport elhelyezte a produktumait a számára kialakított felületen (asztalon, faliújságon stb.), és a csoport tagjai ismertetik a látnivalókat elsősorban tartani megközelítésben.
  3. A Mit tehetnénk mi ott? drámajátékok bemutatása – a csoportok eljátsszák a szövegkönyv alapján a maguk tervezte drámájukat.

Források:

Irodalom

  • Hunya Márta (2009): Projektmódszer a 21. században. – Új Pedagógiai Szemle 2009. 11. pp. 75–96. (link)
  • Katona Nóra (szerk., 2020): Kiemelt kompetenciaterületek. – Oktatás 2030 – Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Budapest-Eger. 20 p.
  • Makádi Mariann (szerk.) (2019): Kompetenciafejlesztő feladattár a földrajz tanítás-tanuláshoz. – ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem TTK FFI – EKE OFI, Budapest. 210 p. https://doi.org/10.21862/978-963-489-099-7

Kiemelt kép forrása

Kiemelt írások

Módszertani műhely

Módszertani megújulás civil együttműködések révén

A 21. századi iskolának korábban nem látott kihívásokkal kell megküzdenie. A folyamatosan gyorsuló ütemű globalizáció olyan kérdéseket vet fel, amelyek megoldása a jövő nemzedékekre is hárul, ezekre tehát fel kell készíteni a most iskolába járókat.

Módszertani műhely

Az „Energiakövetek 2017” program bemutatása

„Szuperhősöket a magyar oktatásba!” jelmondattal várt kreatív és szemléletformáló pályázatokat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal az Energiakövetek programban, amelyek alapján élményszerű órákat tarthatnak a pályázók az iskolásoknak.