Garázsföldrajz karantén idején – 7. évfolyam

Szerző: Komár Zsolt
Lemhényi Dezső Általános Iskola, Budapes
stilike1@gmail.com
Minisorozatunk harmadik részében a 7. osztályos földrajzi tananyagból válogattunk, és teszünk közzé négy tananyagot, amelyek a távolléti oktatás során születtek.

Az Amerikai Egyesült Államos gazdasága I.

Célom, hogy a feladatsor segítséget adjon az USA társadalom- és gazdaságföldrajzának megtanulásához.

Először egy videófilmben mondom el a tananyag lényegét, kivonatát. Azt, hogy a gyerekek megnézik-e, egy filmhez kapcsolódó kérdéssel ellenőrzöm. Ezt követően egy szép láncfeladattal érintem USA természetföldrajzát: először a tanulók megoldanak egy keresztrejtvényt (aminek a megoldása: ARANYLÁZ). Majd ki kell választaniuk az USA-beli aranylázakat, a megoldás betűiből összeolvasható a NUGGET (rög) szó, ami átvezet a sorba rendezési feladathoz: sorrendbe kell tenni az aranyrög kialakulásához vezető folyamat mozzanatait. Majd lottószámokat kell a gyerekeknek megfejteniük térképolvasással, számolással. Végül néhány államot kell megkeresniük a térképen, amit párosítanak a megfelelő rendszámmal.

Tanítás videón (link)

Tanulói munkát irányító feladatlap (letöltés)

Részlet a feladatlapból

Ázsia vízrajza

Célom Ázsia folyóinak és tavainak megismertetése.

Egy színes kontúrtérkép segítségével kerestetem meg Ázsia vízrajzi fogalmait. Folyókat kell párosítani a partjukon fekvő városokkal. A helyes megoldást egy új szó összeolvasásával ellenőrizhetik a diákok. Ezután egy komoly leolvasási, értelmezési és számolási feladat vár a gyerekekre, majd szövegértési feladat következik, amiben két folyamat mozzanatait kell helyes sorrendbe állítani.

Tanítás videón (link)

Tanulói munkát irányító feladatlap (letöltés)

Részlet a tanulói feladatlapból

Ázsia népessége és települései

Célom Ázsia nagyvárosainak megismertetése és Ázsia népeinek bemutatása.

Először a “VideJóTanár” új epizódjával itt is segítséget nyújtok a tananyag megtanulásához. Az első feladatban a tananyaghoz kapcsolódó összetett szavak elő- és utótagját össze kell párosítani. Az Ázsia lakóinak sokszínűségét 9 különböző nemzetiségű gyerek mutatja be. Őket egy jelzővel kell ellátniuk a tanulóknak. Térképolvasást gyakoroltat a 3. feladat. Az utolsó feladatban pedig a Föld legnagyobb városait felsoroló táblázatot kell elemezni és értelmezni néhány kérdés megválaszolásával.

Tanítás videón (link)

Tanulói munkát irányító feladatlap (letöltés)

Részlet a tanulói feladatlapból

Kína földrajza

Célom a Föld egyik legnagyobb gazdasági nagyhatalmának bemutatása.

A videófilm megkönnyíti a tananyag elsajátítását és a feladatsor helyes megoldását. Először egy Kelet-Kína és Nyugat-Kína közötti különbséget kell megtalálni egy halmazba sorolós feladattal. Bár Kína némelyik metropoliszáról még nem is hallottak a diákok, meg kell azokat keresniük a térképen. A következő feladatban Kína húzóágazatairól készült képet és annak jelét kell párosítani. Egy egérrágta kifejezéseket tartalmazó rejtvény világít rá a pekingi olimpia során felmerülő problémákra. Ezek nagy része ma is kihívást jelent az országnak. Érdemes a feladat megoldása után beszélgetni ezekről a gondokról és a megoldási lehetőségekről.

Tanítás videón (link)

Tanulói munkát irányító feladatlap (letöltés)

Kínai paraszt a rizsföldön monszun idején (forrás)

Források:

Kiemelt kép forrása: Pxhere

Kiemelt írások

Módszertani műhely

Módszertani megújulás civil együttműködések révén

A 21. századi iskolának korábban nem látott kihívásokkal kell megküzdenie. A folyamatosan gyorsuló ütemű globalizáció olyan kérdéseket vet fel, amelyek megoldása a jövő nemzedékekre is hárul, ezekre tehát fel kell készíteni a most iskolába járókat.

Módszertani műhely

Az „Energiakövetek 2017” program bemutatása

„Szuperhősöket a magyar oktatásba!” jelmondattal várt kreatív és szemléletformáló pályázatokat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal az Energiakövetek programban, amelyek alapján élményszerű órákat tarthatnak a pályázók az iskolásoknak.