Az elmúlt évtized soha nem látott gyors változást hozott a világban. Ha lépést akarunk tartani a világgal, követni kell a változásokat, alkalmazkodni kell a módosult igényekhez. Tudomásul kell venni, hogy az iskola ma már csupán egy helyszíne az információ- és ismeretszerzésnek. A tanár feladata már nem az ismeretek tömegének átadása, sokkal inkább az információhalmazban való eligazodás készségének fejlesztése, a tanulás képességének kialakítása. Az új szerep új, változatos módszereket igényel, változtatni kell az évtizedek alatt meggyökeresedett tanítási gyakorlaton. Meg kell találni azokat a munkaformákat, módszereket és iskolán kívüli lehetőségeket, amelyekkel a legjobb eredmény érhető el a földrajztanításban. A rovat célja, hogy bemutasson olyan módszertani elemzéseket, jó gyakorlatokat (kiemelten az kollaboratív és az online földrajztanítás-tanulásra), amelyek segítséget nyújthatnak pályakezdő és gyakorló földrajztanároknak a korszerű módszerek megismeréséhez és alkalmazásához.

Módszertani műhely

Így élnek mások

KIS KELEMEN ÉVA földrajz vezetőtanár ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium   Így élnek mások – interaktív foglalkozás 7. osztályosok számára az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnáziumban az Anthropolisz Egyesület Így élnek mások — Felfedező projekt a világ körül (2012) kiadványa alapján  A projekt tartalma Az „Így élnek mások” projekt magját 16 család fotója adja. A […]

Módszertani műhely

Földrajztanítás a tanulók kedvelt olvasmányain keresztül

CSUVÁR BERNADETT tanár, Rákospalotai Meixner Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola bcsuvar@gmail.com Ez a cikk a GeoMetodika folyóirat 2017. évi 1. számában jelent meg. A GeoMetodika folyóirat összes megjelent számát itt találja.   Bevezető A tanulók az iskolába lépéstől kezdve találkoznak az olvasás tevékenységével. A betűk elsajátítása után hamarosan megjelennek az életükben a nem épp közkedveltségnek örvendő kötelező […]

Módszertani műhely

Okostelefonok használata a földrajztanításban

JUHÁSZ GERGELY Kempelen Farkas Gimnázium (Budapest, XXII. kerület) g.juhasz88@gmail.com Ez a cikk a GeoMetodika folyóirat 2017. évi 1. számában jelent meg. A GeoMetodika folyóirat összes megjelent számát itt találja.   Változó diákok, változó tanárok A 21. századi diákok nagyon sok szempontból másként állnak már a tanuláshoz és az iskolához, mint azt a hagyományos felfogást képviselő tanárok megszokhatták. A […]

Módszertani műhely

Az „Energiakövetek 2017” program bemutatása

Szerzők: Nagy Bence egyetemi hallgató, Eötvös Loránd Tudományegyetem biológia-földrajz osztatlan tanári mesterszak / kisgomba65@gmail.com Csontos Csaba Péter egyetemi hallgató, Eötvös Loránd Tudományegyetem geográfus Msc / csocso777@gmail.com   Bevezetés Az Energiakövetek 2017 program bemutatása A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) 2017 márciusában egy hazánkban eddig egyedülálló pályázatot hirdetett meg. Az Energiakövetek 2017 névre keresztelt programban olyan egyetemi […]

Módszertani műhely

Módszertani megújulás civil együttműködések révén

A 21. századi iskolának korábban nem látott kihívásokkal kell megküzdenie. A folyamatosan gyorsuló ütemű globalizáció olyan kérdéseket vet fel, amelyek megoldása a jövő nemzedékekre is hárul, ezekre tehát fel kell készíteni a most iskolába járókat. Az iskolának ez a funkciója természetesen nem új, hiszen ez a létalapja. A kihívás újszerűsége abban áll, hogy a globalizáció […]

Módszertani műhely

Gazdasági válságproblémák a világban – IKT alapú kooperatív-kollaboratív földrajzóra

Szerző: Papp Béla, földrajztanár-jelölt, ELTE TTK A módszer bemutatása A világ válságproblémáinak tanítása 10. évfolyamon, annak is a végén kapott helyet a kerettantervben és a tankönyvekben. Fontossága ellenére a tananyagban való csúszás miatt előfordulhat, hogy ez a téma kimarad a tanítási-tanulási folyamatból. Pedig elengedhetetlen, hogy a globális problémákra felhívjuk a tanulók figyelmét és értelmezzük azokat szaktudományi […]

Hírek, események Módszertani műhely

Bemutatkozik a Módszertani műhely rovat

Rovatvezető: Makádi Mariann (főiskolai docens, Eötvös Loránd Tudományegyetem) Az elmúlt évtized soha nem látott gyors változást hozott a világban. Ha lépést akarunk tartani a világgal, követni kell a változásokat, alkalmazkodni kell a módosult igényekhez. Tudomásul kell venni, hogy az iskola ma már csupán egy helyszíne az információ- és ismeretszerzésnek. A tanár feladata már nem az […]