Módszertani műhely

Légköri válság

ANDÓ ESZTER Türr István Gimnázium és Kollégium, Pápa; esztejmesztej@gmail.com

Célcsoport: 9. évfolyam

Az óra témája: Légköri válság – globális légköri problémák járványon innen és túl

Az óra típusa: projektbemutató foglalkozás (online)

Oktatási követelmények

Fogalmak: új fogalmak: ppm, pandémia; megerősítendő fogalmak: üvegházhatású gázok, szmog, ózon, globális felmelegedés        

Folyamatok: megerősítendők: globális éghajlatváltozás  

Összefüggések: új összefüggések: légköri összetétel hatása a környezetre, társadalomra, gazdasági folyamatokra a járvány terjedésének hatása a káros légköri gázok emissziós értékeire; megerősítendő összefüggések: légkör hőmérséklete és az üvegház hatású gázok kapcsolata a nagy népességtömörülések és azok levegőminőségének kapcsolata Megfigyelések, vizsgálatok, kísérletek: statisztikai adatok lekérdezése internetes adatbázisból és azok elemzése különböző szempontok alapján.

  • Közös kommunikációs felület: Microsoft Teams
  • Alkalmazott online platformok: Google Drive – a közösen szerkeszthető dokumentumok gyűjtőfelülete (Google Rajzok, Coggle, Google TourBuilder, Google Dokumentumok, Google Prezentáció)
  • Google Forms az online Értékelőlap kitöltésére  
A tanítási óra terve (link)

Csoportmunka

  1. csoport: montázs készítése

2. csoport: gondolattérkép készítése

3. csoport: útvonalterv készítése

4. csoport: prezentáció készítése

Feladat: prezentáció készítése

  • Téma: három magyarországi város légkörének bemutatása a koronavírus hazai megjelenésének idején és az utóbbi hónapban → változások, összefüggések keresése 
  • Segédoldalak: http://levegominoseg.hu/automata-merohalozat?city=2
  • Közös munkafelület: Google Prezentáció → közösen szerkeszthető felület linkje a csoport feladatleírásában.

5. csoport: szerepjáték bemutatása

  • Feladat: szerepjáték megtervezése, előadása online
  • Téma: trópusi jellegű vihar hazánk területén; élethelyzetek, problémák bemutatása narráció kíséretében
  • Közös munkafelület: Google Dokumentum → közösen szerkeszthető felület linkje a csoport feladatleírásában, Microsoft Teams → narráció, szereposztás, gyakorlás 

Óra végi visszajelzés – kérdőív

A tanórát a diákok név nélkül értékelhetik a General felületre feltöltött Google Formslinken keresztül.

Felhasznált irodalom

Felhasznált képanyag: Pixabay.com; képernyőkivágások a http://levegominoseg.hu/automata-merohalozat?city=2 és https://www.epa.gov/outdoor-air-quality-data/air-data-multiyear-tile-plot oldalakról

A zsűri véleménye a pályamunkáról: Tartalmas, igényes, igazi csoportmunkára épülő tanítási óra tervezetét ismerhettük meg. Metodikailag remek és nagyon izgalmas feladatokkal találkozhattunk, amelyek által a készítője a légkör szennyezésével ismerteti meg a diákokat. Kiemelt érdekessége a probléma aktualizálása a vírushelyzet következményeire a gimnazista korosztálynak megfelelő módon.

Kiemelt kép forrása

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük