ANDÓ ESZTER Türr István Gimnázium és Kollégium, Pápa; esztejmesztej@gmail.com
Célcsoport: 9. évfolyam
Az óra témája: Légköri válság – globális légköri problémák járványon innen és túl
Az óra típusa: projektbemutató foglalkozás (online)
Oktatási követelmények
Fogalmak: új fogalmak: ppm, pandémia; megerősítendő fogalmak: üvegházhatású gázok, szmog, ózon, globális felmelegedés
Folyamatok: megerősítendők: globális éghajlatváltozás
Összefüggések: új összefüggések: légköri összetétel hatása a környezetre, társadalomra, gazdasági folyamatokra a járvány terjedésének hatása a káros légköri gázok emissziós értékeire; megerősítendő összefüggések: légkör hőmérséklete és az üvegház hatású gázok kapcsolata a nagy népességtömörülések és azok levegőminőségének kapcsolata Megfigyelések, vizsgálatok, kísérletek: statisztikai adatok lekérdezése internetes adatbázisból és azok elemzése különböző szempontok alapján.



- Közös kommunikációs felület: Microsoft Teams
- Alkalmazott online platformok: Google Drive – a közösen szerkeszthető dokumentumok gyűjtőfelülete (Google Rajzok, Coggle, Google TourBuilder, Google Dokumentumok, Google Prezentáció)
- Google Forms az online Értékelőlap kitöltésére

A tanítási óra terve (link)
Csoportmunka


- csoport: montázs készítése
- Téma: A tengerszint emelkedése – okok, következmények
- Feldolgozandó cikk: https://greenfo.hu/hir/500-millio-embert-fenyeget-a-tengerszint-emelkedes/
- Közös munkafelület: Google Rajzok – megosztott link a csoport-csatornában → közös szerkeszthetőség
2. csoport: gondolattérkép készítése
- Téma: A légköri szén-dioxid mennyiségének emelkedése – okok és lehetséges következmények
- Feldolgozandó cikk: https://qubit.hu/2018/05/07/soha-ennyi-szen-dioxidot-nem-mertek-meg-a-fold-legkoreben
- Közös munkafelület: Coggle – megosztott link a csoport-csatornában → közös szerkeszthetőség e-mail alapú meghívással

3. csoport: útvonalterv készítése
- Téma: Covid-19 gócpontok keresése az elmúlt egy év távlatában, ezen városok/országok légköri állapotának ismertetése → összefüggések keresése
- Segédoldalak:
- https://worldhealthorg.shinyapps.io/covid
- https://waqi.info
- https://www.epa.gov/outdoor-air-quality-data/air-data-multiyear-tile-plot
- Közös munkafelület: Google Tour Builder– képernyőmegosztás – munkamegosztás csoporton belül

4. csoport: prezentáció készítése
Feladat: prezentáció készítése
- Téma: három magyarországi város légkörének bemutatása a koronavírus hazai megjelenésének idején és az utóbbi hónapban → változások, összefüggések keresése
- Segédoldalak: http://levegominoseg.hu/automata-merohalozat?city=2
- Közös munkafelület: Google Prezentáció → közösen szerkeszthető felület linkje a csoport feladatleírásában.

5. csoport: szerepjáték bemutatása
- Feladat: szerepjáték megtervezése, előadása online
- Téma: trópusi jellegű vihar hazánk területén; élethelyzetek, problémák bemutatása narráció kíséretében
- Közös munkafelület: Google Dokumentum → közösen szerkeszthető felület linkje a csoport feladatleírásában, Microsoft Teams → narráció, szereposztás, gyakorlás

Óra végi visszajelzés – kérdőív
A tanórát a diákok név nélkül értékelhetik a General felületre feltöltött Google Formslinken keresztül.

Felhasznált irodalom
- Makádi M. (2015): Tevékenykedtető módszerek a földrajztanításban. – Eötvös Loránd Tudományegyetem TTK, Budapest. 183 p. (link)
- Jónás I. – Kovács L.-né – Szöllősy L. – Vízvári A.-né (2016): Földrajz 9. Természetföldrajzi környezetünk – Mozaik Kiadó, Szeged.
- https://greenfo.hu/hir/500-millio-embert-fenyeget-a-tengerszint-emelkedes/
- https://qubit.hu/2018/05/07/soha-ennyi-szen-dioxidot-nem-mertek-meg-a-fold-legkoreben
- http://oldwordsnewplaces.blogspot.com/2011/09/mind-mapping-your-way-out-of-problem.html – gondolattérkép minta
- https://qubit.hu/2018/05/07/soha-ennyi-szen-dioxidot-nem-mertek-meg-a-fold-legkoreben – gondolattérkép feldolgozandó cikk
- https://greenfo.hu/hir/500-millio-embert-fenyeget-a-tengerszint-emelkedes/ – figyelemfelhívó plakát cikk
- http://levegominoseg.hu/automata-merohalozat?city=2 – segédoldal a prezentációs feladathoz (4. csoport)
- https://www.epa.gov/outdoor-air-quality-data/air-data-multiyear-tile-plot – segédoldal az útvonalterv készítéséhez (3. csoport)
Felhasznált képanyag: Pixabay.com; képernyőkivágások a http://levegominoseg.hu/automata-merohalozat?city=2 és https://www.epa.gov/outdoor-air-quality-data/air-data-multiyear-tile-plot oldalakról
A zsűri véleménye a pályamunkáról: Tartalmas, igényes, igazi csoportmunkára épülő tanítási óra tervezetét ismerhettük meg. Metodikailag remek és nagyon izgalmas feladatokkal találkozhattunk, amelyek által a készítője a légkör szennyezésével ismerteti meg a diákokat. Kiemelt érdekessége a probléma aktualizálása a vírushelyzet következményeire a gimnazista korosztálynak megfelelő módon.
Kiemelt kép forrása