MAKÁDI MARIANN
Eötvös Loránd Tudományegyetem TTK FFI Földrajz szakmódszertani csoport; makadi.mariann@ttk.elte.hu
Tudáselemekből tudásrendszer épül
Napjaink viharosan változó világában, amelyben zúdulnak ránk a valós és hamis, sőt szándékosan torzított információk, vajon hogyan szerezhetnek a gyerekek korrekt és stabil tudást az iskolában? Ezt kérdezzük magunktól mi, földrajztanárok éppúgy, mint az oktatáskutatók. Bár megnyugtató és egyértelmű válasz nem adható a kérdésre, abban talán egyetértünk, hogy a cél elérésének lényegében két kulcseleme van. A tartalom oldaláról nézve az, hogy a tanulóknak helyes képzeteik alakuljanak ki a földrajzi jelenségekről, folyamatokról és oksági összefüggéseikben lássák, rendszerbe tudják illeszteni azokat. A tudásépítés oldaláról nézve viszont az, hogy a tanulók frissen szerzett tudása beépüljön a már meglévő tudásrendszerükbe. Mindkettő oldal elengedhetetlen feltétele, hogy az új tudáshoz vezető út élményszerű legyen, és valamilyen módon összekapcsolódjon az iskolán kívüli élettel, a mindennapokkal. Ez sokféleképpen érhető el.
Ez az írás arra mutat lehetőségeket, hogy a konyhai tapasztalatok miként szolgálhatnak analógiaként kéregföldrajzi példákban a földrajztanulási folyamatban. Persze nem feltételezzük, hogy a tizenéveseknek széleskörű konyhai tapasztalataik lennének, de a süteményekkel való foglalkozás motiváló hatását felhasználva érdekesen közelíthető meg a földrajzi-földtudományi tananyag.
Egyszerűsítés analógiákkal
A természettudományok tanulásában nagy szerepe van annak, hogy a tanulók visszaemlékezzenek már tapasztalt helyzetekre, problémamegoldási módokra, amelyeket többé-kevésbé átalakítva felhasználhatnak egy új szituációban. Ez az analógiás gondolkodási forma nagyban segíti – különösen, ha iskolán kívüli tapasztalatokból származik – a korábbi ismeretek és az új ismeretek közötti kapcsolatok megteremtését, ami támogatja a sokféleképpen előhívható, tehát alkalmazható és maradandó tudás kiépülését (Nagy L.-né 2000). Mivel az analógiák a hasonlóságon alapszanak, nagy metodikai értéke van annak, ha a tanulási folyamat során valós és modellezett tárgyakat, fogalmakat, jelenségeket, folyamatokat, történéseket összevetünk egymással, másként, ha a megismerendő földrajzi-földtudományi tárgyat, jelenségeket egy mindennapi életből vett mintával, példával egyszerűsítjük le. A modell csak néhány kiragadott szempontból hasonló a modellezett dologhoz, más szempontok szerint viszont különböző, ezért egyszerűbb annál, így könnyebben átlátható és megérthető (Makádi M. et al. 2015). A leegyszerűsítéssel kapott analógiás modell segít értelmezni a valós szerkezetet, jelenséget, persze csak akkor, ha egyértelműen azonosítjuk a modellt és a valóságobjektumokat vagy a lezajló folyamatok elemeit. Ugyanis ha a tanár nem mutatja meg az analógiák határait (miben és miért nem ugyanaz a modellen látott és a valóságban lezajló folyamat), akkor a tanulók túlértékelhetik az analógiákat, azaz túláltalánosíthatnak (Adey, Ph. – Csapó B. 2012). Az analógiás modellezés e lehetséges hátránya eltörpül tanulási jelentősége mellett, segít tisztázni a tanulóknak az adott fogalom, jelenség, folyamat főbb tartalmi jegyeit, elválasztani egymástól annak lényeges és lényegtelen, vagy az adott cél szempontjából kevésbé lényeges elemeit.
Struktúraanalógiás modellezés
A földrajztanításban alkalmazott analogikus modellek nagyobb hányada olyan statikus modell, amely valamely földrajzi-földtani képződmény felépítését szeretné megismertetni a tanulókkal leegyszerűsített formában. Általában a helyes fogalmi képzet kialakulása érdekében történik. Ezekben az esetekben a tanulási folyamat az exkluzív gondolkodásra épül, erős a szempontszelekció. Általában egyetlen szempontot emelünk ki. Például amikor a Föld belső szerkezetét a Mozart-golyóhoz (recept) hasonlítjuk, akkor csak a gömbhéjas szerkezet érzékeltetése a fontos, eltekintünk a méretarányoktól. Persze ezzel is kiegészíthető, de az elég munkaigényes dolog. A csíkos kuglóffal (recept) csupán a rétegvulkán eltérő kőzetrétegekből (lávakőzetek és vulkáni törmelékes kőzetek) való felépülését szeretnénk érzékeltetni.

A talajpuding készítése során viszont éppen az a tanulók feladata, hogy megfigyeljék, mely szintek különülnek el egymástól és azok milyen vastagságúak és színűek a talajszelvényben.
agyagbemosódásos berna erdei talaj szelvénye talajszelvény pudingmodellje
A kőzetlemez kirakós (recept) esetében a kőzetlemezek egymáshoz viszonyított helyzete a fontos, a lemezeket tektonikai térkép alapján vágjuk ki a nyers mézeskalácslapból, és puzzle-ként dolgozunk a kisült lemezekkel. Egy másik modellben a kőzetlemezeknek a Földön elfoglalt helyzete lényeges az egyes földtörténeti időegységekben.

A népszerű és íncsiklandó csokis lávasütihez (recept) problémafelvetés kapcsolódhat: miért nem helyes ennek a süteménynek az elnevezése. Ugyanis a lávasüti képlékeny-folyékony belső része semmiképp nem lehet analóg a lávával, hiszen a láva a felszínre ömlő magma, tehát inkább magmasütinek kellene nevezni. Ebben az esetben a konyhai modellt fogalom képzeti tisztázására használjuk (magma és láva fogalmi különbsége). Hasonló problémafelvetés kapcsolódhat a kráterszelethez (recept) is, mert ez is hibás analógián alapszik. Ugyanis állítólag azért kapta ezt a nevet, mert sütés során „pudingkráterek” keletkeznek a süteményben a kráter fogalmához kapcsolódó képzetzavar (a kráter mint kitöltött felszínalatti üreg) következtében.

A földrengéssüti (recept) nevét a látványról kapta, olyan, mintha felülről néznénk a tájra, amin földrengés pusztított. Érdemes lehet légi fotóval, drónfotóval összevetni, és kerestetni a tanulókkal analógiákat a képen és a süteményen látott elemek között. A cunamiszelet (recept) elnevezése is pusztán a látványon alapszik. Bemutatásakor azt érdemes megbeszélni a gyerekekkel, hogy mi emlékezteti őket az alkotásban a földrengés által kiváltott földrajzi jelenségre (pl. a kék massza, a hullámok, a dinamika).
földrengéssüti földrengés pusztítása (drónfotó)
cunamiszelet cunami látványa
A földkéreg mikrostruktúráinak megismerése során összehasonlítást célzó modelleket is használhatunk. Például a breccsa és a konglomerátum különbségét szemléletesen mutathatja a geológusrúd (recept) és a gyümölcskenyér (recept) struktúrájának összevetése: mindkettőben cementáló anyag (piskóta) foglalja egybe a vegyes összetételű kőzetdarabokat, a breccsában a szögletes (pl. keksz, dió, kandírozott gyümölcs = törmelék), a konglomerátumban a lekerekített (pl. mazsola, aszalt gyümölcsök, drazsé = kavics, görgeteg) törmelékdarabokat. Ezzel szemben a morénát alkotó változatos méretű hordalékszemek szabadon elmozdulhatnak egymástól, éppen úgy, mint a somlói galuskában (recept) a piskótakockák, a diódarabok és a mazsolaszemek.
breccsa konglomerátum
Ugyancsak analógiás összehasonlítás a célja annak a problémafelvetésnek, hogy melyik élelmiszer emlékeztet leginkább a talajra az összetétele alapján. A tanulók többfélét választhatnak, de válaszaikat minden esetben indokolniuk kell. A zsemlemorzsa például azért lehet helyes választás, mert a száraz talaj ugyanúgy darabjaira hullik, mint a zsemlemorzsa (de a zsemlemorzsa homogén összetételű). A diákcsemege heterogén összetételű „szemcsékből” áll, de azoknak nincs összetartásuk. A gyümölcszselé és a müzliszelet alkotóit szerkezetté tapasztja össze a zselé, illetve a sziruppal higított méz, mint a talajszemcséket a vizes oldatok. Azonban közülük is a müzliszelet(recept) a legjobb választás, hiszen a többféle (nem csak egyféle) összetevőt (pl. szezámmagot, földimogyorót, áfonyát) tartalmaz.
zsemlemorzsa (homogén) diákcsemege (heterogén)
müzliszelet (heterogén, összeálló) zselé málnával (homogén, összeálló)
Jelenséganalógiás modellezés
Egyszerű tárgyi modelleket folyamatok, jelenségek bemutatására is használhatunk a kéreg földrajzának tanítása során. Ezekben a modellekben a valóságban lezajló folyamatokat a végletekig egyszerűsítjük, így elérjük, hogy a folyamat látványa a valóságoshoz hasonló legyen. Valójában ez „szemfényvesztés”, hiszen a modellezés során tapasztalt és a valóságos folyamatnak nincs köze egymáshoz. A jelenséganalógiás modellek közül a leggyakrabban a hegységképződés kísérőjelenségeit mutatjuk be az általános iskolában. A gyűrődés és a vetődés modellezése során a jelenségeket a létrehozó erők és azok hatásain keresztül szemléltetjük. A színes krémmel töltött puha (képlékeny) piskótatorta (recept) az oldalirányú nyomóerőkre gyűrődéssel reagál. A hasonló felépítésű, de már kiszáradt torta a függőleges erőbehatásokra törik, és függőleges erőhatásokra a tortatömbök (mint rögök) függőleges irányban mozdulnak el (vetődnek).
oldalirányú nyomóerők –› gyűródás redő
vetősíkokkal határolt rögök függőleges erőhatás –› sasbérc
A vulkanizmus modellezése esetében még rosszabb a helyzet, mert csupán a folyamat egy-egy epizódjának látványát tudjuk érzékeltetni, mint pl. a vulkánkitörés tortával (videó) a kigőzölgést és a lávaömlést a már kész vulkáni kúpon.
gőzök, gázok kitörése lávaömlés
A lemeztektonikai mozgásfolyamatok következményei viszont jól modellezhetők attól eltekintve, hogy a hegységképződés kiemelkedési szakasza nem mutatható be. A színes gyümölcsjoghurtra vagy vajkrémre helyezett kekszeket (legjobb a háztartási keksz) lehet szemléletesen mozgatni: elcsúsztatni egymás mellett, távolítani egymástól és közelíteni egymás felé. A kétféle kőzetlemez szimpla és tripla kekszekkel „helyettesíthető”. Két vastag keksz (kontinentális kőzetlemezek) egymással való találkozásakor peremükön felpréselődik a joghurt (az óceáni üledéktömeg). A vékony keksznek (óceáni kőzetlemez) a vastag keksszel (kontinentális kőzetlemez) való találkozásakor jól érzékelhető – főleg ha egy kicsit át is áznak a kekszek –, hogy hol és miből gyűrődik fel a hegység anyaga (a kontinentális lemez peremén alapvetően a tengeri üledékből, de belepréselődnek a lemezperemekről leszakadozó darabok is), vagyis ezek a hegységek alapvetően üledékes kőzetekből épülnek fel. A lemezperemi vulkánosság sajnos nem mutatható be így. Egyéni tanulói modellezéshez használható Pilóta vagy Oreo keksz is, de azok kevésbé képlékenyek.
torlódás kőzetlemezek találkozásakor alábukás kőzetlemezek találkozásakor
távolodó mozgás egymás melletti elcsúszás közeledő mozgás alábukással
Összegzés
A sütemények világából vett modellek segíthetnek abban, hogy a tanulók leegyszerűsítve, analógiás modellek segítségével ismerkedjenek meg földtudományi-földrajzi fogalmakkal, jelenségekkel motiváló tanulási környezetekben. A természettudományok tanulásában jól működő szempontkizáró gondolkodás alkalmazása hatékonyan támogatja az új tudáselemeknek a már meglévő tudásba való beépülését és a helyes fogalmi képzetek kialakulását azáltal, hogy kiemeli a fogalmak, jelenségek, folyamatok lényeges hasonlító (megegyező) és megkülönböztető jegyeit. Attól, hogy modellekben leegyszerűsítjük a valóságot, tanításunk nem lesz kevésbé tudományos és szakszerű, csak könnyebben értehető és maradandó a gyerekek számára. Ne felejtsük el azt sem, hogy a leegyszerűsítés, a lényegkiemelés módjainak megmutatásával életre szóló képeségekhez juthatnak a tanulók! Éljünk hát a lehetőségével!
Irodalom
- Adey, Philip – Csapó Benő (2012): A természettudományos gondolkodás fejlesztése és értékelése. – In: Csapó Benő (szerk.): Mérlegen a magyar iskola. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. pp. 17–45. (link)
- Makádi Mariann (szerk. 2013): Vizsgálati és bemutatási gyakorlatok a földrajztanításban. – Eötvös Loránd Tudományegyetem TTK, Budapest. pp. 187–230. (link)
- Makádi Mariann – Radnóti Katalin – Róka András – Victor András (2015): A természetismeret tanítása és tanulása. – Eötvös Loránd Tudományegyetem TTK, Budapest. pp. 355–363. (link)
- Nagy Lászlóné (2000): Analógiák és az analogikus gondolkodás a kognitív tudományok eredményeinek tükrében. – Magyar Pedagógia 100. 3. pp. 275–302. (link)