Módszertani műhely

Garázsföldrajz karantén idején – 8. osztály

KOMÁR ZSOLT

Lemhényi Dezső Általános Iskola, Budapest, stilike1@gmail.com

Szerkesztői megjegyzés: minisorozatunk negyedik részében a 8. osztályos földrajzi tananyagból válogattunk, és teszünk közzé négy tananyagot, amelyek a távolléti oktatás során születtek.

1. Mediterrán gazdálkodás

Célom a mediterrán terület sajátosságainak megismertetése. A „VideJóTanárral” a hiányzó valós tanári közlést pótolom.

A feladatsor egy körvonalas, ám színes kontúrtérképen történő munkával kezdődik. Majd a gyerekeknek összefüggést kell felfedezniük a mediterrán éghajlat és építészet sajátos jegyei között egy párosító játékkal. Ha helyes a megoldásuk, akkor Toszkána nevét kapják megoldásként. A 3. feladat szép, de összetett feladat: először 14 szót kell megtalálni egy szókereső hálóban, majd a megtalált szavakat el kell helyezni egy hiányos szövegben. A fel nem használt betűkből pedig a GYROS szót olvashatják össze. Az ételről kérek tőlük egy képet. Az utolsó feladatban szurkolók arcfestése alapján kell felismerni, hogy melyik dél-európai ország válogatottjának drukkolnak.

Tanítás videón (link)

Tanulói feladatlap (letöltés)

2. Franciaország földrajza

Célom, az ország városainak, ismert vállalatainak, gasztronómiájának megismertetése.

A „VideJóTanár” franciaországi része segíti a tanulást, és a megtekintése után könnyebb megoldani a feladatokat. Egy keresztrejtvény vár a tanulókra, aminek vízszintes megoldásai L betűvel kezdődnek. Az ország iparának sokszínűségét a francia cégek logóinak felismerésével és halmazokba sorolásával tanítom meg. Egy kontúrtérképen kell felismerni a nagyobb városokat és párosítani azokat a jellemzőikkel. Francia ételeket és italokat kell felismerniük a gyerekeknek. Az ínyencségek jó alapot adhatnak az ország mezőgazdaságának megbeszélésére.

Tanítás videón (link)

Tanulói feladatlap (letöltés)

3. Németország földrajza

Célom, különböző játékos feladatokon keresztül megismertetni az ország északi és déli része közötti különbségeket, az ország folyóit és városait.

Miután megnézték a tanulók a tanulásukat segítő, néhány perces videofilmet, néhány kérdésre kell válaszolniuk. Egy észak- és egy dél-németországi város futballcsapatának földrajzi körülményeit kell különválasztani a második feladatban. Egy kedves nyelvi játékkal vezetem be az ország vízrajzát, amiben is neveket kell megtalálniuk a diákoknak. A meglelt folyók és tengerek mellé kell párosítani az ott elhelyezkedő városokat. Végül egy kis utalás és két kép alapján kell felismerni a Fekete-erdőt.

Tanítás videón (link)

Tanulói feladatlap (letöltés)

4. Oroszország földrajza

Célom az ország erőforrásainak bemutatása, az esztelen erdőirtás megismertetése és az, hogy nyelvünkben számos orosz eredetű szó van használatban. 

Oroszország földrajza is a „VideJóTanár” néhány perces előadásával kezdődik. A hatalmas ország kiemelkedően magas adatait, értékeit („legjeit”) kell párosítani az hozzátartozó mennyiséggel és mértékegységével. Hét mondatot kell sorba rendezniük a tanulóknak ahhoz, hogy megtudják, hogyan és kik irtják az orosz tajgát. A 3. feladat – némi tréfával – világít rá arra, hogy milyen sok orosz szót használunk a mindennapokban. Az orosz szavak jelentését kell kiválasztani két lehetséges megoldás közül.

Tanítás videón (link)

Tanulói feladatlap (letöltés)

Képek: Komár Zs., kiemelt kép: videófelvétel képernyőképe

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük